Bågebeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bågebeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bågebeten

Tja

Är det nån som har lite tips om pimpelbeten och effektiva metoder
    för att pimpla Regnbåge
    Bifogade filer
    Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!

Hej jag igen... hmm... Lite tråkigt att 10 presoner redan har läst, men ingen kunnat ge ett svar
    Jag känner inte hälften av er, hälften så väl som jag skulle vilja ... färre än hälften av er tycker jag hälften så bra om som ni förtjärnar!

Kommentera

pimpla med ett blänke och en tafs på 15cm med räka och enkelkrok

Kommentera

Vill du fuska dig till bågarna? Det gör jag!

Fäst t.ex. en gammal balanspirk som krokarna brytts sönder på med en beteshake i en tafs. Fäst en beteshake även i den andra änden. Fäst ett leke i huvudlinan. Knyt en linstump i övre öglan av leket Fäst en Wide Gape krok i storlek 4 i stumpen. Sätt Powerbait på kroken. Det är det som är fusket! Sänketafsen sätter du i nedre lekeöglan. Behöver du kortare eller längre avstånd till sänket är det lätt att byta pga beteshakarna.

När du släpper balansaren till botten kommer den att dra ut från hålet. Den agnade kroken kommer att flyta upp så långt stumpen tillåter. Håll linan sträckt så känner du när bågen slukar PowerBaiten. Den krokar troligen sig själv.

Vill du inte använda syntetiska medel, så sätt en liten flytkula vid kroken och agna med mask maggot eller räka.

Sen är det bara att vänta.
        Senast ändrad av BeBest; 2003-12-31, 09:33.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ok eftersom du tjatar kan jag väl försöka mig på något.
          Jag har själv inte fiskat båge från isen men jag har höt och kan tänka mig att en balansare fungerar, dessutom har jag hört att det fungerar lika bra att meta (med räka eller powerbait) som andra årstider. Och då med flötet guppande i hålet. Ragnbågen är ju generellt sätt inte särskilt kinkig på vad man kör för bete så jag är säker på att en jigg eller en vanlig vertikalare kan fungera utmärkt. Det är bara att testa sig fram om inte någon annan råkar sitta inne på ett bra knep och en massa erfarenheter.

Kommentera

Hoppsan där kom bebest först. Och jag skulle nog gå på hans knep.

Kommentera

och miinken med

Kommentera

blänke + räka! eller kanske en krok... det mesta funkar ju på "bengbågen" ! räka o blänke iaf!

Kommentera

Ta ett rödingblänke, under det knyter du fast en ca 1 dm lång lina där du senan knyter din krok.. på kroken sätter du sen ett eller ett par majskorn eller en räkbit (utan skal).

På detta sätt fick jag flerabågar förra vintern...

><(((*>

Kommentera

Microbalansare är grymt effektivt, möjligtvis agnat med en liten räkbit eller insmetad med någon av powerbaits alla konstiga oljor och medel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    234 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    237 visningar
                    0 gillar