Jag kände väl till alla tre.
Jag tänkte mer på avstånd mellan blänke och krok. Hur långt upp man sätter upphängaren och olika sorters specialbeten ;-)
Har ni några specialtackel kanske?
Maggot brukar funka bäst på röding men även räka. Jag brukar göra flug upphängaren ovanför blänket plus tafs med räk/maggot-anglad enkelkrok på tafs under.
Är det snöbellagd is så innebär det ju att fisken levt i mörker ett tag. ett trick kan va att skotta upp ett "fönster" (1-2x1-2m eller nåt) å släppa ner lite ljus.Detta kan va mycke effektivt i kombination med t.ex. räk "mäskning" för att väcka nyfikenhet.
Bästa platserna brukar va "the playingground", men det kan ju va svårt att veta om det är ett nytt vatten för dig. Luska med the locals...
Ett bra gammalt hederligt tips: Om the locals får fisk, gör samma som dom. Får inte the locals fisk så gör tvärtom.... ;-)
Tjena Ove! Här kommer ett lite "udda" tips: agna underkroken med apelsinskal om inget annat funkar. Sen finns det en specialfluga som spöar det mesta när det gäller röding:
(bindbeskrivning) kropp: svart chenille. Kroppshackel: grizzlyhackel ganska tätt lindat.
Häng den 10 cm under blänket och agna med maggot...klart!
Hej truttakungen!
Vilken storlek på specialflugan och har du en bild?
Har ni fina rödingvatten i Lycksele?
Jag ska testa apelsinskal nu i helgen, tack för tipsen.
Ove: Har ingen bild på flugan just nu, men den är inte svår att göra...gör den på en 10:ans maggotkrok och lämna utrymme för maggoten! Vi har dessutom ganska bra rödingvatten i Lycksele...Prova på du bara! hare!
Kommentera