Bra och billig ~200mm isborr ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra och billig ~200mm isborr ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bergman, om det är lake, gädda och gös på vintermenyn så är 200mm det enda(?) alternativet.
    Själv kör jag Rantanen 115, 150 och 205mm. Men på 205:an finns ett problem som så småning om kommer ikapp dig. Skäret är inte det enklaste att få slipat var som helst, kvaliteten på slipning är på vissa håll värdelös och utbytesskär till 205:an kan vara kassa (rent av dåliga). Eftersom problemet oftast uppstår på vintern kan det ta lite för lång tid att få det slipat om du inte känner ngn som slipar skär bra (eller kan själv då förståss, men det är inte det lättaste). Rantanen är en grymt bra borr, fantasktikt bra, men slipnings dilemmat är det problem.
    I vintras testade jag Lazers 200mm borrar och blev mkt förvånad över hur bra de var, hada jag stått i valet och kvalet idag hade jag köpt en Lazer, för då kan du köpa lösa skär och t.o.m ha ett par i reserv med ut på isen för säkerhets skull!
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

jag kör emd en ranranen 115mm tror jag det e och gör flera hål men det är bra mycket ´lättare och det går snabbare med en 200mm borr
      Tube for life

Kommentera

Mora borren 200 mm's är kanon. Kört med den själv en hel vinter även då isen var som tjockast, och man nästan hade behövt extra skär
        [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Fick mitt första (och enda) Rantanen 110 (115+) mm runt 10 års ålder. Idag, ca 14 år senare är det fortfarande mycket bättre än alla andra fabriksnya borr jag prövat. Kompisars nya Lazer, Mora mm står sig inte i jämförelse med, åtminstone mitt, Rantanen. Under alla dessa år och mycket tävlingspimplande (borra otroligt mycket) så har jag bara vid ett tillfälle behövt att slipa det. Gjorde detta förstås hos en kompentent kille och borret blev som spillrans nytt.
          Till ismetet dock fick jag tag i ett nytt Lazer, 200 mm, för 200 kr. Hurvida Rantanen i denna storleksklass kan konkurrera vet jag dock inget. Rantanens mindre borr har snabbare skär än övriga. Hur det förhåller sig i de större dimensionerna vet jag icke heller. Som Rantanenägare till ett mindre borr kan jag dock inte vara mindre glad.

Kommentera

Danne, vi pratade inte småborrar och dess skär nu Ett 200-skär är mkt känsligar för ojämnheter på eggen, därav märks oskärpan mkt värre än på en liten rackarre....vid osis med et gruskorn på isen, eller en oförsiktig stöt med kronan då eggen får en smäll är det ett riktigt gissel (oftast) när en rantanen 205:a skall slipas, skicka den till Normark var det värsta jag gjort, på 3:e försöket fungerade den OK och inte var det mitt orginalskär som kom tillbaks heller. Till slut hittade jag en snubbe som kunde grejja det på hemmplan. Köpa ett reservskär är oxå "nästan otänkbart för 1000.-. Jag röstar på laser när/om inte slipningsmöjligheter finns mkt nära till hands!
            Men som borr är Rantanen skönare!
            Senast ändrad av Push-Up; 2003-12-01, 21:45.
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

P-U: Du har nog rätt!
              Många lovordar Lazer - ekonomiskt som användarmässigt så Lazer är nog inte fel

Vill bara delge min entusiasm över mitt lilla fina blå Rantanen. Förta mig glädjen på detta viset

Till mitt eget ismete duger inga borr längre. Motorsågar och isbillar är det enda som ger dugliga hål
              Senast ändrad av Danne; 2003-12-01, 22:06.

Kommentera

Tänkte lite på det här med slipning. Borde inte en skridsko slipare va bra på det.
                Kanske nen idé att gå till ishallen och fråga.

Kommentera

nejnejnej.... Ingen skridsko slipare på isskär!!! ;-)

Det är speciellt stål i isskären som kräver speciell slipning med speciell vinkel å verktyg!!!!
                  Feel free å prova, men du kommer att bli besviken!

Jag har sett en "mästare" slipat å d e inget jag skulle ge mig på, tro mig!
                  Senast ändrad av dallas; 2003-12-02, 07:36.

Kommentera

Bergman:Köp en Lazer!! Suverän borr för dom pengarna,899:-,Beras ger dig säkert 10%.Har en Rantanen oxå men har slutat använda den,bättre "bett" i Lazern tycker ja.Sen e ju utbytesskären till UR helt kassa.

Kommentera

själv har jag aldrig haft problem med att få min borr slipad men då har jag ingen 200 borr med det borde väll vara samma gubbar som slipar dem grövre..finns ofta folk på pimpeltävlingar som byter ditt skär mot ett slipat för en peng!sen har vi ju oxå dem gamla pimpel rävarna som slipar lite borrar till polare osv men då krävs det ju lite kontakter..men då blir det ett himla bett i borren!!
                      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      159 visningar
                      0 gillar