Buster, det kan ju omöjligt vara förbjudet på FVO´s som säljer fiskekort som innefattar nät och angelfiske ? Jag skulle vilja se dom stadgarna....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismete
Collapse
X
-
Jag tror inte det är förbjudet att meta med betesfisk på vintern om det är tillåtet på sommar.
Men det är som någon skriv, det kan reta vissa fiskare om man har hela angeldonet brevid spöt på isen. Därför har jag gått över till att ha vippan på spöt. Är det plusgrader kan man även använda samma flöten som på sommaren, då brukar diskussionerna sluta. För en del äldre fiskare är angeldon föralltid angeldon.Sponsor: tigern
Kommentera
-
Kommer inte exakt ihåg vad det var som gjorde att man inte fick ismeta. Tror att det var något om att det räknas som fasta redskap, om det inte räknas som fasta redskap måste det räknas som angel, och angel är ju inte heller det tillåtet på annat än de vatten dit man kan köpa kort eller 300m från land.
Kommentera
-
Buster, nä nåt måste vara galet här ... hur kan det räknas som fast redskap (oförståeligt) eller angel (lite mer förståeligt) ? Om man då håller i spöt då ?
Skulle vara intressant att se fakta i detta ärende. Var hittar man aktuella regler ?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
KG??
Man får visst fiska från drivande båt om inte fiskesättet som sådant just kräver båt för att fungera. Släpar du draget utan att veva krävs båt och då är det inte tillåtet. Att driva samtidigt som man kastar är okej eftersom spinnfiske som metod inte kräver båt.
Sen är inte ismete olagligt, åtminstone inte enligt Brugårdh. Däremot är risken stor att det blir så.
På sportfiskarnas debattforum finns det lite mer att läsa i ämnet.
Kommentera
-
Så här är det, Brugård kan inte reglerna, det finns alltså folk som har blivit av med grejorna när de har ismetet. Låt så vara att det är okey att ismete på eget vatten eller där det är tillåtet med angelfiske om man har kort. Men på alla andra ställen så är det förbjudet så är det. Jämför och se om ex vallentunasjön där de drar gös, eller om platsen innanför ledarön i stavbofjärden är lagligt TDA vatten ?? Näää knappast okey att rega fisk där ifrån om man kalla sig seriös sportfiskare. Jag får står att folk som tycker det är kul att ismeta blir lacka men heldre det än att skärgårdsstifelsen får igenom sin motion tillsammans med moderaterna att förbjuda det fria fisket. Alla som gillar att sportfiska på det fria fisket har en skyldighet tycker jag att kolla så att man följer utsatta regler. Vill inte vara någon paragrafryttare men jag värnar om det fria fisket och, sur gubbarna där ute gör allt för att hindra oss, spela inte dem i famnen.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera