Ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

4 spön per pers, jepp. sen beror det på hur man ser på saker och ting. T ex trolling? Där kö man ofta 10 spön i båten. Då kan man fråga sig om fisken är godkände eller ej, p g a spöantalet. Men det förekommer lika ofta en fördelning på spöna om man är typ 3 pers, då har en gubbe styrbor, en andra babord, och den tredje djupriggar....

Kommentera

m@, is mete är säkert en intressant metod men jag funkar inte med att sitta och vänta på att något ska hända. Jag vill skapa någon slags händelse själv. Själv vara aktivt sökande efter fisken i stället för att vänta på att fisken söker upp mig. Det är allt.
      För mig får den som vill och kan hantera grejorna lägga ut hur många spön han har och de lokala bestämelserna tillåter! Kombinationen med vippa eller bjällra gör ju att man har koll på nappen ändå. Så länge folk inte är vårdslösa med fisken och fiskeplatsen får de göra som de vill för mig.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BaBest, som bekant vid ismete så förflyttar man sig hela tiden.
        Man söker upp fisken.
        Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Jag har bara läst om ismete och inte utövat själv. Tiden brukar inte räcka till för fiske vintertid för mig. De ljusa timmarna är för få. Jag har dock fått intrycket att man stannar en stund, kanske en kvart vid varje hål och väntar på att något ska hända och sen drar vidare.

Jag tror att om du och jag ismetade tillsammans så fick du ta hand om att bevaka spöna så fixar jag de nya hålen under tiden. =)
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det fina med just ismete är ju valmöjligheten att fiska efter humör. Ibland fiskar man aktivt och målmedvetet, där i praktiken hålbyte sker nästan konstant (mkt slitsamt fiske ska tilläggas!). Andra gånger kör man cozy-fiske med tid för allmänt filosoferande och skitpratande. Kan inte tänka mig en trevligare vinterdag med schyssta fiskepolare, en grill, solen i plytet, lite fisk, en rykande varm kopp kaffe.

Kommentera

Det är ett spö som gäller, inte två. Fiskade med Brugård i förrgår och tog upp ämnet. Han säger att reglerna tillkom för att skydda det fria fisket. Många gubbar blir upprörda och ringer polisen när dom ser ismetare som spridit ut "angeldon" i deras vik. Det är också därför man nu måste ha vippan på spöt, så att man inte kör ner något "fast redskap" i isen. Kanske inte är så dumma regler ändå. Har själv varit med om en gubbe som slet upp våra spön och slängde dom på isen. Vi ringde bengen i Norrtälje men dom hade inte telefontid då.:-)
              *TeamStock for life*

Kommentera

Det skulle vara intressant att veta hur Brugård ställer sig till reggade skärgårds-sikar, ålar, borrar, gösar etc som fiskas med fler än ett spö. I praktiken är det samma sak som ismete, men det verkar som just ismete får klä skott för ett problem som finns. Vad gör det för skillnad att ha vippan på spöt istället för på sidan om, jag fattar inte det själv, han får gärna förklara. Och är det OK om jag har batteriklämma som sitter fast på spöt? När anses det vara fast redskap? Mycket hårklyveri!

Kommentera

Det är just för att "gubbarna" inte ska uppfatta det som angelfiske. En nappindikator dirrekt på spöt ser bättre ut än en hel annordning på isen. Men vad är problemet? Absolut smidigast att ha vippan på spöt!
                  *TeamStock for life*

Kommentera

Faktum är att ismete är förbjudet om det inte sker på samma områden där det är lagligt att trolla. Så i stort sett alla vikar är förbjudet område, OM man inte är vatten ägare då man får härja fritt. Hade en mycket givande diskution med en legitimerad fiskevakt i fjol, där han förklarade regler och förordningar och visade papper på vad som är lagligt och ej. Ismete är icke lagligt. De finns fall där ismetare har blivit av med sin utrustning. Så är det. Jag är sportfiskare och värnar om det fria fisket alltså har jag gjort mitt sista ismetar pass. Dessutom är det inte så roligt att bli av med flera amisar och dito spön för flera tusen kronor. Vad jag inte förstår är att inte sportfiskarna med Håkan i spetsen har förstått detta ännu.

Kommentera

Buster, ismete förbjudet ? Verkar ju helt otroligt ... vad är skillnaden mot att sitta i en eka och meta/spinna ? Har du någon länk mn kan läsa lite om detta på ?
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      161 visningar
                      0 gillar