Ismete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete

I slutet av forra vintern meddelade storfiske registreraren Hakan Brugard att man skall bara fa anvanda hogst tva spon vid ismete i fall fisket ska klassas som sportfiske. Har ingen direkt asikt i fragan sjalv eftersom jag bor pa varmare breddgrader. Amnet har debatterats en hel del pa FNU forrut. Vad tycker ni om ismete? Ar det sportfiske att anvanda 5-6 spon eller? Ska man lata gadda va ifred under att par manader eller? Skulle en ismetad gadda pa 22 pannor tex raknas som svenskt rekord?

MVH

Jenk

Det verkar ju lite konstigt att man ska införa begränsning på antal spön vid ismete och inte vid något annat fiske för rekordregistrering.
    Knasigt om man får trolla eller meta i en sjö med uppåt 10 spön, men bara använda 2 vid ismete???
    Varför skulle inte en ismetad 22-kilos räknas som rekord? den är fångad med lina och krok, är det inte det som är reglerna?
    Det är väl inte mycket lättare att få upp stor gädda på ismete än med någon annan metod....

Kommentera

När man har fler spön än vad man kan hantera så är det knappt sportfiske.

T.ex. att få dubbelhugg och låta en gädda bara rusa iväg medan man drar upp en annan.

Men jag tycker detta gäller vid allt fiske egentligen så en 22 kilos-gädda som är ismetad ska klassas som nytt svenskt rekord.
      Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Personligen tycker jag att två spön är ganska ok men på vissa "heta" platser kanske man måste begränsa till ett spö med tanke på fisken vid dubbelhugg osv. Chansen för dubbelhugg skiljer säkert en hel del beroende på var man är ...

Att ha fyra spön i på en gång anser inte jag vara lika mycket sportfiske som att ha ett. Men alla gör som dom själva vill om det inte finns regler. Jag skulle absolut inte se ner på någon som använder fyra spön om jag sitter med ett eller två.
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Foppa och Ljohan är inte riktigt med. Frågan om antalet spön gäller bara på de platser som blivit tillgängliga via det fria fisket. På de platserna skulle inte en trollingfångad fisk heller bli godkänd som svenskt rekord.
          Fiskar man på vatten där vattenägaren tillåter ismete med fler spön blir givetvis det svenska rekordet godkänt.

Däremot finns det ett intressant motsatsförhållande när man metar t.ex. ål. Då är det helt plötsligt okey att använda fler spön.

Min gissning är att fiske från land inte sticker lika mycket i ögonen som avancerat trollingfiske eller ismete med skogar av spön. En dyrt utrustad trollingbåt eller 10 ismetesspön kan nog lätt uppfattas som väldigt mängdfångande för oinvigda.

Det logiska vore kanske att godkänna fiske med tre spön och handhållet trollingfiske. Då slapp man antagligen reaktionerna från fiskevattenägarna.

Kommentera

Då är jag med.
            Men man ska fortfarande inte ha fler spön än vad man kan hantera, oavsett art.
            Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

KG? Jag vet inte varför du ideligen återkommer till att använda 10 spön vid ismete, mig veterligen känner jag inte till nån som använder så många spön ö h t, och jag känner ändå många ismetefiskare. Men jag håller med om, och har också försökt belysa problematiken hur man klassar olika fiskesätt. Jag har aldrig sett en diskussion om hurvida ett ålmete, sikmete, abbormete, gösmete med fler spön än ett, strider mot gällande lagstiftning. Men som vanligt handlar det om ren okunskap, det man inte känner igen vill man förbjuda ;-) Vet många vatten, speciellt insjöar, där man på ett fiskekort får lägga både när, långrev och stångkrok och gud vet vad, men trolling? AJABAJA! det är mängdfiske!! Helt skruvat vill säga...

Kommentera

”eller 10 ismetesspön kan nog lätt uppfattas som väldigt mängdfångande för oinvigda.”
                Kanske det men de som i stället sätter ut 10 angeldon, tänder en brasa på isen och grillar korv med ungarna, inte fasen känner de sig som mängdfångande! Tvärtom tycker de att de hinner med sina få don och att gäddhuggen kommer i lagom takt! Men förmodligen blir de avundsjuka på ismetarna om de händelsevis skulle lyckas bättre!
                Många ismeteutrustningar har ett utförande som gör dem väldigt lika angeldon vad beträffar nappalarmeringen. Det som däremot skiljer är tacklingen av betesfisken samt att drillningen sker med rulle och spö.
                Jag ser nog ismetet som en ovanligt lyckad hybrid mellan två metoder men att sitta och stirra på ett flöte i ett hål i isen timme efter timme skulle jag inte stå ut med. Hellre pimplar jag lika länge utan att få något.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Stirra på ett flöte? Hur menar du? Själv använder jag vippa plus ålpingla som napindikator, om det sen sitter på spöt eller på en engelliknande konstruktion tycker jag är rätt ointressant.

Kommentera

I svenska specimentvälingen är det väl begränsning på max 4 spön oavsett metod?
                    [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    139 visningar
                    0 gillar