Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ok här kommer ett svar från kustbevakningen. I och med detta inlägget hoppas jag kunna visa vad som gäller och inte. Nedan följer svaret på mailet jag skickade till dom för flera månader sen, men det besvarades först nu. Likväl intressant. Det nedersta i texten är mitt ursprungsmail.

Citat:

"Hej Simon,

Angeldon har varit ett halvt om halvt besvärligt redskap att behandla ur fiskerättsligt perspektiv.

Först kan vi konstatera att det är ett så kallat handredskap*, se 7 § fiskelagen (1993:787).

För handredskap finns i princip ingen begränsning, förutom att de inte får ha mer än tio (10) krokar på varje lina. Vidare och fortfarande principiellt är det så att fiske med handredskap är fritt för svenska (och utländska) medborgare).

DOCK finns särskilda begränsningar.

Den första begränsningen finner vi i en bilaga (nr 1) till fiskelagen - som bifogas nedan. Där framkommer var fiske med angeldon är tillåtet och INTE tillåtet.

Fiskeriverket ger ut föreskrifter om fiske. Av dessa kan man läsa ut vilka begränsningar och särskilda förbud som kan gälla, för viss tid,art, område och liknande. se vidare

Vidare bör man ta kontakt med de respektive aktuella länsstyrelserna för att se vilka närmare bestämmelser som gäller i varje område.

Slutligen kan nämnas att det INTE finns någon begränsning av hur många angeldonspön man får använda.

Hoppas att jag kunnat vägleda dig något.

S

* bifogas: propositionstext där detta förhållande klarläggs och fastställs: prop. 1995/96:8 avsnitt 7

Sten-Olov Södergård
    Avdelningsjurist, Sjöövervakningsavdelningen
    Kustbevakningen, Centrala ledningen/
    Legal Adviser, Law Enforcement Dept.
    Swedish Coast Guard HQ
    Telephone: +46455-35 34 61
    Cellphone: +46768-55 82 82
    Fax: +46455-10521

>>> Anders Litzen 2009-02-02 10:26 >>>
    f.k

Kustbevakningen / FKC
    Anders Litzén
    Tånguddens hamn
    Hästeviksgatan
    426 71 V. Frölunda
    Tel. 031 69 62 71
    Mobil. 0733 50 23 06
    Fax. 031 69 62 91
    E-post. anders.litzen@kustbevakningen.se

>>> Andreas Jönsson 01/30/09 4:28 >>>

>>> Simon Kjaeldgaard-Greising <lax_akademin@live.se> 2009-01-22 18:14 >>>
    Hejsan. Det finns en diskussion på ett av sveriges största sportfiskeforum där det spekuleras över hur många ismetespön/angeldon man får lov att använda per man i östersjön.

Kolla gärna: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=44349

Skulle vara intressant att höra vad er åsikt är ang. tolkningen av reglerna för om det är handredskap eller inte osv.

/Tack!
    Simon Kjaeldgaard-Greising"

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Ok här kommer ett svar från kustbevakningen. I och med detta inlägget hoppas jag kunna visa vad som gäller och inte. Nedan följer svaret på mailet jag skickade till dom för flera månader sen, men det besvarades först nu. Likväl intressant. Det nedersta i texten är mitt ursprungsmail.

Citat:

"Hej Simon,

Angeldon har varit ett halvt om halvt besvärligt redskap att behandla ur fiskerättsligt perspektiv.

Först kan vi konstatera att det är ett så kallat handredskap*, se 7 § fiskelagen (1993:787).

För handredskap finns i princip ingen begränsning, förutom att de inte får ha mer än tio (10) krokar på varje lina. Vidare och fortfarande principiellt är det så att fiske med handredskap är fritt för svenska (och utländska) medborgare).

Den första begränsningen finner vi i en bilaga (nr 1) till fiskelagen - som bifogas nedan. Där framkommer var fiske med angeldon är tillåtet och INTE tillåtet.

Fiskeriverket ger ut föreskrifter om fiske. Av dessa kan man läsa ut vilka begränsningar och särskilda förbud som kan gälla, för viss tid,art, område och liknande. se vidare

Vidare bör man ta kontakt med de respektive aktuella länsstyrelserna för att se vilka närmare bestämmelser som gäller i varje område.

Slutligen kan nämnas att det INTE finns någon begränsning av hur många angeldonspön man får använda.

S

* bifogas: propositionstext där detta förhållande klarläggs och fastställs: prop. 1995/96:8 avsnitt 7

Sten-Olov Södergård
      Swedish Coast Guard HQ

f.k

Kustbevakningen / FKC
      Anders Litzén
      Tånguddens hamn
      Hästeviksgatan
      426 71 V. Frölunda
      Tel. 031 69 62 71
      Mobil. 0733 50 23 06
      Fax. 031 69 62 91

Hejsan. Det finns en diskussion på ett av sveriges största sportfiskeforum där det spekuleras över hur många ismetespön/angeldon man får lov att använda per man i östersjön.

Skulle vara intressant att höra vad er åsikt är ang. tolkningen av reglerna för om det är handredskap eller inte osv.

/Tack!
      Pappaow! sådär ja, inge snack - gör som alltid, dvs kolla upp reglerna för vattnet du ska fiska i och fiska sedan! Glöm nu inte allesammans att det Inte är "fritt handredskapsfiske" i enskilda vatten (FVO), undrar man något där ringer man o frågar gubben svensson som säljer fiskekort. Inte en enda sådan gubbe har hittils nekat mig ens att lägga mörtstuga i vattnet. Frågar man först brukar det mesta lösa sig.

Kommentera

• Fick samma svar av Sten jag med, vi har mailat under en tid och haft ett bra samtal.
        Mikwed var är dina solklara regler nu???????????????????????????????????
        Jag gav också KBV kritik för lokala skillnader av tillämpning i lagen.

Det finns inget stöd för Mikwed agerande och han skall sluta upp med detta nu!
        Senast ändrad av Gös Jonas; 2009-03-11, 19:24.

Kommentera

• Ååååh såååå sköööönt... nästan ALLA (utom två nitiska analfabeter) visste ju redan att lagtexten inte begränsade antalet spön vid handredskapsfiske, främst eftersom det inte står någon begränsning angiven i lagtexten.

Nu har vi återigen fått detta visat för oss... ska vi behöva ta en volta till eller är det klart nu??

Mikweb "lärdigläsabättreochtolkamindre"... kanske dags att byta uppdrag nu?...
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

• Well, nu vet ju alla hur det ligger till iallaf. Det vore alltså lite fel om folk "haffar" en om man inte gör nått fel.

Kommentera

• Ursprungligen postat av grindpalm Visa inlägg
              Ååååh såååå sköööönt... nästan ALLA (utom två nitiska analfabeter) visste ju redan att lagtexten inte begränsade antalet spön vid handredskapsfiske, främst eftersom det inte står någon begränsning angiven i lagtexten.

Nu har vi återigen fått detta visat för oss... ska vi behöva ta en volta till eller är det klart nu??

Mikweb "lärdigläsabättreochtolkamindre"... kanske dags att byta uppdrag nu?...
              Jag måste vara en av dessa analfabeter som du menar, men om du har läst mina inlägg så har jag efterlyst en tolkning från den myndighet som skall se så att vi efterlever lagen.
              Om jag inte minns fel så stod det i Sportfiskarnas tidskrift Fiske att någon har blivet bötfälld för att använt flera spön, har för mej att det var i det senaste nummret (får kolla när jag kommer hem). Då får jag återkomma med bättre besked.
              Tumlaren
              trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                För handredskap finns i princip ingen begränsning, förutom att de inte får ha mer än tio (10) krokar på varje lina.
                T.o.m. generösare än min egen tolkning (max 10 krokar totalt)

You are the Man !

Vilken vecka !
                Först fångstbegränsning på gädda i Östersjön (förslag) och sedan detta.

Snart dags för Mässorna (Vildmark/Flugfiske imorgon och Sportfiskemässan om 2 veckor) och båda i mina hemtrakter.

"Det går bra nu"

P.S. Tänk om isen kunde gå rekordsnabbt också, kan du fixa det Simon ?

Kommentera

• ...stor eloge till dig för bra jobb...
                  Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Ok här kommer ett svar från kustbevakningen. I och med detta inlägget hoppas jag kunna visa vad som gäller och inte. Nedan följer svaret på mailet jag skickade till dom för flera månader sen, men det besvarades först nu. Likväl intressant. Det nedersta i texten är mitt ursprungsmail.

Citat:

"Hej Simon,

S

Sten-Olov Södergård
                  Swedish Coast Guard HQ

f.k

Kustbevakningen / FKC
                  Anders Litzén
                  Tånguddens hamn
                  Hästeviksgatan
                  426 71 V. Frölunda
                  Tel. 031 69 62 71
                  Mobil. 0733 50 23 06
                  Fax. 031 69 62 91

/Tack!
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

• Vart blev det av Mikwed?
                    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

• ...stackaren, han tror säkert att han gjort ett bra jobb... Det är aldrig för sent att lära om, han kommer nog tillbaka...
                      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                      "Keep it simple"

//Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      199 visningar