Ursprungligen postat av limnos
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
-
Jag tror att VJ-fiske är tillåtet så länge man inte går för motor eller ror samtidigt. Likväl som spinnfiske från en drivande båt borde vara tillåtet. Jag tror den aktiva delen av fisket gör att det är tillåtet. Observera "tror" i det jag tror.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Nää. Det sticker nog inte lika mycket i ögonen på folk, så är nog lugnt. Båtpimpel med rodd har ju gått bra i alla år. Och jag hävdar bestämt att vertikaljiggning och båtpimpel är exakt samma sak (iaf lika tråkigt, samt kasst som storfiskmetod.
Driftfiske tror jag går bra eftersom man inte aktivt använder båten på samma vis (men har eg. ingen aning).
Ursprungligen postat av KG? Visa inläggJa, men i sådant fall kan ju även drivfiske från båt vara i farozonen. Något som redan hävdats av diverse paragrafryttare. Släpfiske efter båt kräver ju mer eller mindre en konstant båtrörelse, något som inte är nödvändigt vid ex. VJ. Vertikaljiggning behöver inte vara nåt problem öht eftersom det inte sticker ut på samma sätt som trollingfiske med flera spön gör."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Att fiska från drivande båt i vind eller ström är naturligtvis i alla lägen fullt tillåtet, tex med pirk, jigg, drag eller flöte i. Det är när båten framförs med motor, rodd eller segel det blir annorlunda..
Annars skulle det ju vara förbjudet att fiske från ej ankrad båt...Helt orimligt..
Fö att "flötestrolla" eller "trolla" med hjälp av vinden kan vara en effektiv fiskemetod enligt mina egna erfarenheter..Fullt tillåtet..Senast ändrad av Hemi; 2009-02-06, 10:39.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av limnos Visa inläggHär finns tabell-bilagan
http://www.notisum.se/KBVLag/KBV08082.pdf
och fiskelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.HTM
Mycket nöje.. Men det blir ändå svårt att hävda att man inte ökar effektiviteten hos vertikaljigg genom att använda sin båt aktivt.
Enligt dessa länkar tolkar jag att ismete med angeldonsliknande utrustning skulle ej vara tillåtet i ex.vis norra Vätterns enskilda skärgård?
Har jag tolkat rätt?
Flötestrolling skulle även vara tveksamt på samma område?Senast ändrad av Scaner; 2009-02-06, 11:07.
Kommentera
-
Scaner: Angel är inte tillåtet. Ismete däremot är ju bara mete från is...
Det finns kort att köpa för trolling på fiskebutiken i Askersund, så då slipper man chansa när man kör flötesrodd..."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Svenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten
I Vättern
Fiskemetoden som sådan får
inte kräva användning av båt
eller utgöras av
angeldonsfiske eller
liknande metod.
Utter och drag
samt agnnot
Trollingkort gäller väl ej på enskilt vatten?
"
ENSKILT – ALLMÄNT VATTEN
Enkelt uttryckt är allt vatten inom ett avstånd av 300 meter ut från
land samt runt öar av minst 100 meters längd enskilt. I de fall 3-
meters djupkurva går längre ut än 300 meter är allt vatten innanför
kurvan enskilt. Det innebär att hela vattenområdet i norra Vätterns
skärgård är enskilt. Dessutom innebär den s.k. kilometerregeln och
enklavregeln att Hargeviken, Motalaviken och del av Röknasundet
är enskilt. Allt övrigt vatten är allmänt.
"
Ismete med angeldonsvippa som nappindikator godkänns ju inte i storfiskregistreringen.Senast ändrad av Scaner; 2009-02-06, 11:58.
Kommentera
-
"Angelvippa" godkänner den gode Herr Brugård, men om den sitter fast i ett angeldon som sitter fast i isen så godkänner han det inte. "Angelvippan" är bara en nappindikator precis som ett flöte eller en swingtip eller en quivertip...
Trollingkortet gäller just på enskilt vatten. Vattenägarna har valt att uttöka möjligheterna till ett givande sportfiske mot en avgift. Det skulle vara märkligt om man sålde fiskekort för vatten som man INTE äger. Det skulle nog kallar för bedrägeri.
Feberyrsel igen?
Ursprungligen postat av Scaner Visa inläggSvenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten
I Vättern
Fiskemetoden som sådan får
inte kräva användning av båt
eller utgöras av
angeldonsfiske eller
liknande metod.
Utter och drag
samt agnnot
Trollingkort gäller väl ej på enskilt vatten?
"
ENSKILT – ALLMÄNT VATTEN
Enkelt uttryckt är allt vatten inom ett avstånd av 300 meter ut från
land samt runt öar av minst 100 meters längd enskilt. I de fall 3-
meters djupkurva går längre ut än 300 meter är allt vatten innanför
kurvan enskilt. Det innebär att hela vattenområdet i norra Vätterns
skärgård är enskilt. Dessutom innebär den s.k. kilometerregeln och
enklavregeln att Hargeviken, Motalaviken och del av Röknasundet
är enskilt. Allt övrigt vatten är allmänt.
"
Ismete med angeldonsvippa som nappindikator godkänns ju inte i storfiskregistreringen."A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709
Kommentera
-
Nu överreagerar du en aning limnos.
Bra om reglerna för trolling inom enskilt vatten i Norra Vättern klargörs eller?
Speciellt när det är en aning motsägelsefulla uppgifter.
Lambarmannen! Var bara för att förtydliga KG!´s forumsregelöverträdelse. Nu är det inlägget borta.Senast ändrad av Scaner; 2009-03-12, 23:19.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera