Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jonas påpekade att vi inte tagit upp detta i den här tråden. Det är ett betänkande där antalsbegränsningar för olika redskap diskuterades.

"Rätten till fiske i enskilt vatten tillkommer även i
    fortsättningen fastighetsägaren. Vid olika kuststräckor och i de
    stora sjöarna (de ovan nämnda, och även Mälaren) finns
    bestämmelser om frifiske på enskilt vatten. I lagförslaget förs
    de olika frifiskebestämmelserna över till en särskild
    tabellbilaga, med rubriken Svenska medborgares rätt att fiska i
    enskilt vatten.
    I allmänt vatten får liksom hittills varje svensk medborgare
    fiska med rörligt redskap. Utskottet tillstyrker, som närmare
    anförs i den fortsatta framställningen, regeringens förslag att
    redskapsbegränsning införs för fritidsfisket. Därigenom kommer
    det icke yrkesmässiga fisket att vidkännas inskränkning.
    Redskapsbegränsningen kommer att gälla både på allmänt vatten
    och på enskilt vatten där frifiske gäller. Någon
    redskapsbegränsning blir dock inte aktuell för
    handredskapsfiskare.
    "

Hela betänkandet finns att läsa på länken här - LÄNK

Mycket mer klarspråk än då lär det ju knappast bli. T.o.m. jag, som behövt mer än ett decennium för att ta mig igenom universitetet, förstår innebörden.
    "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand

Citat:
      "Definitionen av handredskap skiljer sig från den som år
      1985 infördes i 20 a § fiskerättslagen i samband med införandet
      av det fria handredskapsfisket på enskilt vatten vid ostkusten
      och i de stora sjöarna. Orden "Ej heller får fiskemetoden som
      sådan kräva användning av båt" (det s.k. trollingförbudet) finns
      inte med i den nya definitionen av handredskap. Det innebär att
      fiske med handredskap även innefattar trollingfiske. I vissa
      fall har dock metoden trollingfiske uttryckligen undantagits i
      den ovannämnda tabellbilagan. Som framgår av denna bilaga gäller
      trollingförbudet på enskilt vatten i bl.a. vissa, närmare
      angivna kustområden i Östersjön och i de stora sjöarna. Förbudet
      gäller däremot inte på västkusten, Skånes kuster och
      Norrlandskusten."
      Jag fastnade också för samma text, som åtminstone skulle friskriva Dragrodd och Vertical Jigging, kanske t.o.m. trolling i vissa fall.

Är det någon som lyckats hitta "tabellbilagan" ?

Kommentera

• Bilagan finns i pappersSFS:n (SFS 1993:787), inte nätvarianten. Vad gäller Mälaren och kusten utanför för Sthlm står särskilt att "Fiskemetoden som sådan inte får kräva användning av båt".

Kommentera

• Trolling är förbjudet. I en dom från högsta domstolen står det i (nästan) klartext att även Flötesrodd och vertikaljiggning är förbjudet (inom ramen för det fria handredskapfisket alltså). Alltså även andra metoder där "båtens förflyttning och rörelse" utnyttjas som ett viktigt hjälpmedel.

"Domskäl. Från rätten enligt 20 a § lagen om rätt till fiske att bedriva handredskapsfiske i enskilt vatten gäller enligt sista meningen i nämnda lagrum ett undantag för det fallet att fiskemetoden som sådan kräver användning av båt. Vid tillämpningen av denna undantagsbestämmelse bör beaktas att rätten till fritt handredskapsfiske utgör en inskränkning i fiskerättshavarens principiella ensamrätt till fiske i enskilt vatten. En sådan inskränkning i enskild rätt bör tolkas restriktivt och inte ges ett vidare omfång än som kan utläsas av lagtexten.

Vid det aktuella tillfället bedrev J.A.sk trollingfiske med kastspö från en båt som framfördes med motor. Även om fiskeredskapet var sådant som används också vid fiske från ett fast underlag, innebar den valda fiskemetoden att båtens förflyttning och rörelse utnyttjades som ett viktigt hjälpmedel vid fisket. Metoden får därför anses ha varit av sådant slag som avses i sista meningen av 20 a § lagen om rätt till fiske."

De som lärt sig lagen vid det här laget inser att paragraferna inte stämmer, det är för att lagen har förtydligats sedan denna dom, men i stort är det samma.

Kommentera

Hej Spy; Hur gärna jag än vill ser jag inte annat än att fiskemetoderna Dragrodd och Vertikal Jigging kräver båt. Vertical Jigging är trolling och inget annat i mina ögon. Själv gör jag gärna allt jag förmår för att båda metoderna ska tillåtas tillsammans med trolling med exempelvis max. 10 spön eller 10 beten. Det är i just Mälardalen och i Stockholms skärgård merparten av Sveriges innevånare och därmed sportfiskare bor och därför bör trolling och dragrodd tillåtas med omedelbar verkan. Det här med fria handredskapsfisket är ju bara nys om inte alla sportfiskemetoder tillåts.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            Håller inte riktigt med dig OF.

VJ kräver båt - Ja, det är en klar fördel, men kräver vet jag inte, en brygga eller bro duger fint.....
            VJ är trolling - Nej, då är det trolling varje gång du fiskar utan att lägga i ankaret !

Att drifta längs en vass kräver båt, är det förbjudet då

Jag fastnade för den här texten:

"Orden "Ej heller får fiskemetoden som sådan kräva användning av båt"
            (det s.k. trollingförbudet) finns inte med i den nya definitionen av handredskap.
            Det innebär att fiske med handredskap även innefattar trollingfiske.
            I vissa fall har dock metoden trollingfiske uttryckligen undantagits i den ovannämnda tabellbilagan."

Då anser jag att Dragrodd och VJ är tillåtet om det inte står annat i tabellbilagan.
            Min definition av ordet trolling är "Dragrodd med motorbåt" och inte "All form av fiske från ej fast förankrad båt"

Skulle verkligen vilja se "den nya definitionen av handredskap" och även "tabellbilagan" ..... kanske klarnar det mer då
            Senast ändrad av Spy; 2009-02-05, 15:47.

Kommentera

• Här finns tabell-bilagan
              http://www.notisum.se/KBVLag/KBV08082.pdf
              och fiskelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.HTM

Mycket nöje.. Men det blir ändå svårt att hävda att man inte ökar effektiviteten hos vertikaljigg genom att använda sin båt aktivt.

Kommentera

Hej Spy; Vanligt jigfiske med maraboujiggar, bucktailjiggar och och olika typer av mjukplastjiggar har jag bedrivit i drygt 50 år. Då har mitt jigfiske bedrivits från ankrad eller drivande båt, strand eller brygga.

Med det som idag benämns Vertikal Jigging avses långsam, kontrollerad backtrolling med båt och elektrisk fiskemotor eller en 4-takts utombordsmotor med låg propellerstigning. I mitt sätt att se dagens Vertikal Jigging förflyttar man sig med båten på och runt fiskeplatser där Abborren, Gäddan och Gösen står utefter botten. Fisket sker oerhört kontrollerat med jiggen hoppande eller svävande direkt i fiskens huggzon nere på botten eller några decimeter ovanför. Metoden går ut på att exakt och kontrollerat förflytta båten med elmotorns hjälp runt Gösens lekgrop eller de nedre brytpunkter runt grynnor och branter där Gösen samlats eller de stråk som Gösen rör sig utmed.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Absolut. Men man kan ju även vertikaljigga från en stillastående eller drivande båt, från is eller från en brygga. Tror inte det gynnar någon av oss som sportfiskar att försöka likställa vertical-jigging med trolling. Själva metoden (att pimpla med gummijigg) kräver inte båt. Sen hur man utför själva fisket är ju upp till fiskaren.

Kommentera

• Frågan vad lagen definierar som den stora skillnaden mellan klassisk båtpimpel från drivande båt och VJ?
                  Pimplarna får absolut vara i fred medans en VJ fiskare åker dit oavsett om han driver eller kör med motorn. (det skedde utanför askskären i Mälaren i somras, enligt trovärdiga källor)
                  Vi driftar faktiskt väldigt ofta vid VJ, bör jag enligt gällande lag åka dit vid driften? eller bara om jag har motorn nedfälld?
                  Gråzonen känns faktistk rätt stor i gällande VJ.
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

• Det är nog ingen här som vill att det ska vara otillåtet, men upprepar den gamla domen igen:

"Vid det aktuella tillfället bedrev J.A.sk trollingfiske med kastspö från en båt som framfördes med motor. Även om fiskeredskapet var sådant som används också vid fiske från ett fast underlag, innebar den valda fiskemetoden att båtens förflyttning och rörelse utnyttjades som ett viktigt hjälpmedel vid fisket. "

Alltså är det kört - som lagen ser ut nu - med VJ liknande. Sedan kan man ju kämpa, som OF uppmanar till, för att det ska bli tillåtet. Men kör man det som det är nu så får man nog räkna med att man kan bli trakasserad.

Det Göspimpel som sker på Mälaren från båt som man samtidigt ror är nog eg. inte heller tillåtet, men är väl nästan upptaget i Unescos listor som världsarv.

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Absolut. Men man kan ju även vertikaljigga från en stillastående eller drivande båt, från is eller från en brygga. Tror inte det gynnar någon av oss som sportfiskar att försöka likställa vertical-jigging med trolling. Själva metoden (att pimpla med gummijigg) kräver inte båt. Sen hur man utför själva fisket är ju upp till fiskaren.
                    Senast ändrad av limnos; 2009-02-05, 22:16.

Kommentera

• Även om man ska ha olika åsikter på forum så är det otroligt att det finns så många olika åsikter om vad som ÄR tillåtet och vad som BORDE vara tillåtet.
                      Förvånande är att de som livnär (alltså mer än en hobby) sig på fiske inte har koll på vad som gäller.

Borde man inte kunna knåpa ihop en åsikt om ett acceptabelt regelverk som vi alla kan stå bakom och lobba för den gentemot alla fiender runt omklring oss?

Visst skulle vi få jämka lite men vi skulle alla tjäna på det långsiktigt tror jag.
                      Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      199 visningar