Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ola : då är det bara att trycka upp lagtexten i näsan på dem så kan dem inte säga mycket annat.
    för det står inte klart o tydligt att man inte får fiska med fler spön än ett.

Kommentera

• Vi får se vad KBV svarar på våra brev. De måste svara enligt lagen, även om det troligen kan ta ett tag - och det är väl knappast prioriterat. Även om man kan tycka att de bör kunna finna tid till att svara på sådant om de hinner irra omkring och leta efter flerspömetare lite slumpmässigt.

Iofs spelar det inte så stor roll vad KBV/länsstyrelsen/fiskeriverket säger eftersom det inte är de som dömer. Men jag skulle bli förvånad om någon skulle dömas på så vaga grunder som dessa. Förutom möjligen i tingsrätten, men där är det ju rätt slumpmässigt vilka som råkar vara med (och vilka "experter" som tillfrågas (Mikweb(!) har ju varit med som sådan har jag för mig han påstod någon gång).
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

• Man får uttala sig om konstiga saker ibland.. Jag var med på Rix morgonzoo och pratade om tidvatten(!) en gång, knappast mitt kärnämne.

Ursprungligen postat av Old Firehand
        Sasse, marinbiologen Björn Tengelin har väl mest gjort sig känd som Vätterns kräftexpert och vid upprepade tillfällen påvisat skillnaden mellan svenska, amerikanska och turkiska kräftor samt redogjort för vilka som är billigast...
        Har han blivit flerkroksexpert nu också?
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

• Fast den objektiva verkligheten ...Upprepar mig igen...Det går inte att döma folk för saker som inte är beskrivit i lag....Det kommer aldrig att hända. I någon högre instans med juriidisk utbildande personer är det helt omöjligt. Det mesta i denna debatt...är flum.... tyckerier utan något som helst värde juridiskt..
          Senast ändrad av Hemi; 2009-01-29, 22:29.

Kommentera

• Vad skulle fissnack vara utan tyckerier? Skulle bli rätt luftiga diskussioner om man sållade bort allt som inte är fakta... Och kan bli svårt att utse någon som är lämpad till att göra urvalet. Vintern skulle inte bli sig lik utan den återkommande ismetetråden.

Kommentera

• Sant Hemi, och därför skall Mikwed sluta upp med sin jakt på laglydiga medborgare.
              Han skall omedelbart sluta med påhittade lagar som inte existerar. Att han sedan inte ens kan den lag han tolkat gör det ännu värre. Vi skall vara rädda om varndra och värna om vårat fiske, inte inskränka våra rättigheter.

Kommentera

• Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                Vad skulle fissnack vara utan tyckerier? Skulle bli rätt luftiga diskussioner om man sållade bort allt som inte är fakta... Och kan bli svårt att utse någon som är lämpad till att göra urvalet. Vintern skulle inte bli sig lik utan den återkommande ismetetråden.
                Visst Limnos du har rätt in det. Internet är demokrati..alla kan säga sin mening . Bara bra. Lagen måste följa och utvecklas i medborgarens intresse..Vad tycker folk..vad gäller mellan oss alla? Det som medborgarna tycker är rätt är det optimala...Men man måste i den fortlöpande utvecklingen alltid följa den befintliga lagen..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand
                  Hej, hej, hej Hemi! Allt är inte flum! Glöm inte att önskemålet är att inom det fria handredskapsfisket i Mälaren och skärgården få bedriva sportfiske med max 10 spön eller 10 beten efter farkost som kräver användande av båt, exempelvis dragrodd eller trolling.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  OF, jag menar att juridisk i förhållande till lagtexten är mycket just flum..Ditt önskemål är bara ett av många..likt mitt. Frågan är om vi sportfiskare kan komma överens om en gemensam linje och driva den..

Denna debatt är en del av lösningen...Tror ärligt att det kommer att leda till något ännu bättre..

Kommentera

• Ropa inte hej än "Ja, jag tror inte frågan är prövad juridiskt. Men tolkningen kommer nog att bli, att handredskap, det är när man håller dom i handen. För, om man vill töja på begreppen, skulle ju även ett kastnät bli handredskap, bara för att man kastar ut det."
                    Jakten på dundergurkan

Kommentera

• Sasse: Näääääää. Vad som är handredskap är jättetydligt i lagen, och det spelar ingen roll var själva redskapet befinner sig.

7 § Med fast redskap menas
                      1. fiskebyggnad, och
                      2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
                      Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
                      Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.

Som en rolig notis kan man nämna att kustbevakningen ser ut att ha lagt upp Mikwebs felaktiga lagcitat på sin hemsida. http://www.kustbevakningen.se/kbvtem...e.aspx?id=1392. T.ex. den här meningen - som inte går att återfinna någon stans i varken lag eller förarbeten eller någon annan stans - "Redskapet ska föras från handen". Undrar var de får allt ifrån?!
                      Senast ändrad av limnos; 2009-01-30, 10:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      199 visningar