...då har den här tråden verkligen varit av godo trots lite härdsmältor på vägen. Kul, hoppas att detta kan sprida sig till tillsynare och KBV:are runt kring på jorden... Å så finns det väl någon tragisk historia där sikmetare blivit "haffade" fiskandes med tre spön i skrägården, slutade detta i rättegång? Om så är fallet, hur påverkar denna info det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Senast ändrad av Jan O; 2009-01-29, 15:21."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
-
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggHehe..nä inte alls fast juridiska spörsmål intresserar mig..Tillsammans med mycket annat kan tilläggas.Kunskap är viktigt..Kul att få nya..I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sasse Visa inläggMan får göra vad man vill i Sverige, bara man tar sitt straff. Fiska med flera spön men gnäll då för i h-vette inte när folk som jobbar mer eller mindre ideellt kommer o kontrollerar och försöker se till att lagarna ska efterlevas.
det handlar inte om att ta sitt straff!
förresten var i ismetets ädla konst finns det egentliga brottet?
Att det finns muppar som äro ute för att sätta ditt fishers och dess utom gör det ideellt får ju mig att vrida mig skrattkramper...hahaha
Jag hoppas att dem kommer ut och kontrollerar mig och mina kamrater, dem kommer inte att tycka det äro lika roligt som en annan...
då skall du veta att är vattenvärd vid 2st insjöar...
mitt mål är att informera och utbilda och inte att leka någon j-a polis!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggOnekligen verkar det som du kan tillgodogöra dej åtminstone juridiska kunskaper definitivt, hörsamma Firehands vädjan här låter som du skulle vara den "smorde" för att hantera överhögheten! mvh
Vad det gäller det fria handredskapsfisket så har Limnos med all önskvärd tydlighet visat att någon lagtext om antalet spön inte existerar.. Jag med mina exempel visat att om ingen lagtext finns, inget brott finns ...Helt naturligt.. ingen kan dömas.
Fast tycker att fisktillsynsmän i allmänhet likväl som fiskare i allmänhet har goda syften..Alla menar nog väl.."egentligen" ;-)
Fö ingår verkligen lobbyism för sportfiskets bästa i fisketillsynsmans uppgifter?...Kan liksom inte hitta det i min kursbok..Fisketillsyn, en handledning för fisketillsynsmän ;-))Senast ändrad av Hemi; 2009-01-29, 20:04.
Kommentera
-
Befattning?
Ursprungligen postat av sasse Visa inläggSvar från Björn Tengelin.
"Mete ingår ju i fritt handredskapsfiske. Så vitt jag vet finns inget om hur många spön du får ha, men inte sammanlagt mer än 10 krokar (en trekrok räknas som en krok då)
I Stockholms län får du också lägga långrev, och fiska med strömmingsskötar, under vissa förutsättningar, avstånd och djup.
Angla får du inte, om inte man speciellt får det inom ramen för nåt Stockholmskort, där man ju har arrenderat in en del vatten, och tillåtit angling av det skälet"
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sasse Visa inläggSvar från Björn Tengelin.
"Mete ingår ju i fritt handredskapsfiske. Så vitt jag vet finns inget om hur många spön du får ha, men inte sammanlagt mer än 10 krokar (en trekrok räknas som en krok då)
I Stockholms län får du också lägga långrev, och fiska med strömmingsskötar, under vissa förutsättningar, avstånd och djup.
Angla får du inte, om inte man speciellt får det inom ramen för nåt Stockholmskort, där man ju har arrenderat in en del vatten, och tillåtit angling av det skälet"Ola
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Pixies Visa inläggVem är Björn Tengelin och vilken befattning har han? Vore kul att veta så att man kanske kan hänvisa till honom om Kbv knackar en på axeln ute på isen...
Björn har en lång och gedigen erfarenhet av arbete med fiske- och vattenrättsliga frågor. Den biologiska utbildningen har inriktning mot ekologi och vatten. Björn har spetskompetens inom området kräftor och kräftfiske, men arbetar annars brett med vattenrelaterade frågor, bland annat i miljökonsekvensutredningar. Hans expertmedverkar i flera projekt på olika håll i landet rör utredningar, skaderegleringar och forskningsuppgifter inom området.
Kommentera
-
Sasse, det var väl synd att det inte kom ifrån nån myndighet, då har ju hans ord inte så mycket att tillföra. Även om jag håller med hans tolkning & många andra med så har ju tyvärr några andra, de som vill knycka spöna och ge en massa böter andra åsikter.
Och då hjälper det ju inte så mycket att hänvisa till Hemi, Gösjonas eller Hans som du citerat.
Man vill ju få de orden ifrån nån myndighet och tydligare att begränsningen är antalet krokar och inte antalet fiskeredskap av typ spö som får användas.Ola
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera