Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismetekontroller

Nu under helgen gjorde jag och en enhet från kbv kontroller på ismetet i norra skärgården och där vi träffade ismetare så hade glädjande nog alla koll på att ismetet inte går under fria fisket och hade köpt fiskekort för gällande områden.

Under samma helg körde en annan enhet från kbv södra skärgården stora delar av trosa skärgård och delar av mälaren och utförde ett tjugotal kontroller med samma glädjande resultat , nu har folk koll på reglerna vid ismete och har köpt fiskekort på dom områden som det finns att köpa och kör inte ismete med fler än ett spö där bara fria fisket gäller.

En stor eloge till sportfiskare som sköter sig vid isfisket.

Kul att du lyfter fram folk som gör rätt också

jag har TDA-kortet där jag får använda mig utav 10 angeldon gäller det även för ismetespön?

Kommentera

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
      Kul att du lyfter fram folk som gör rätt också

jag har TDA-kortet där jag får använda mig utav 10 angeldon gäller det även för ismetespön?
      Min och kbvs syn på angeldon och ismetespön är att dom är jämställda med varandra.

Jag frågade denna fråga för fyra år sedan och fick då svaret att angel och ismete är jämställda av länsstyrelsen och fiskeriverket och att ismete inte ingår i det som kallas fria fisket.

Enkelt så är ismete tillåtet överallt med fria fisket med 1spö och vill du använda fler spön vid ismete bör du köpa fiskekort på dom områden som säljer kort för detta.

Kommentera

Suck!!

Kommentera

Vad bra! kan inte tänka mig värre brott än att sitta på en fjärd och ha mer än ett spö ute

Kommentera

Mikwed - Är det tillåtet att lägga "långrev" från ETT spö, 10 krokar och en mört på varje krok. Tänkte fiska lekgös för avsalu.

Kommentera

Håller med Old Firehand om det han skrev. Vore intressant att få veta olika regler vid isfiske.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                En stor eloge till dig också Mikwed, som hellre stämmer i bäcken än dämmer i ån! Tro det om du vill eller inte, men många som är ute och ismetar tror eller är helt övertygade om att ismete ingår i det fria handredskapsfisket och därmed är tillåtet både i Mälaren, Stockholms och Södermanlands skärgårdar. Har det hänt att någon blivit åtalad som ismetar i Mälaren eller en skärgårdsvik? Var kan man läsa om vilka regler som gäller här och där vid ismete? Får man ismeta med tio spön på Domänverkets gamla skärgårdsvatten? Får man ismeta med fem spön/person eller bara ett? Eftersom du skriver då och då här på FiskeSnack och tycks sitta inne med enorma kunskaper om vad man får och inte får göra vid fiske, kan det inte vara lämpligt att du nu i vinter, när många sportfiskare tycks ha mer tid att läsa, skriver här och berättar klart och tydligt om vilka regler som gäller vid angel, ismete och vanligt pimpelfiske? Om du själv inte kan besvara mina frågor kan du säkerligen informera om var man kan få tag på exakt vilka regler som gäller och var man kan inhandla fiskekort för de vatten där fiskekort är nödvändiga för att bedriva angel eller ismete.
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Självklart kan jag ge råd och tips för att undvika missförstånd för folk som tvekar.
                Börja med fiskeguiden.

Fritt handredskapsfiske gäller på enskilt vatten i Mälaren och skärgården.
                Fiske får bedrivas av alla med metspö, spinnspö och liknande redskap med lina med max 10 krokar. Fiskemetoden får inte
                vara angeldonsfiske eller kräva användande av båt, exempelvis
                dragrodd eller trolling.

Denna text finns i fiskeguiden och ismete med fler än 1 spö räknas som angeldonsfiske.

Dom områden jag vet vad som gäller och där man kan teckna fiskekort för att bedriva ismete med mer än 1 spö är vaxholms fiskevårdsområde och tda vatten där man kan köpa tda kort för ismete och då står det i respektive kort om hur fisket får bedrivas.
                Fiskekort för vaxholm finns på turistbyrån och Tdakort finns hos många sportfiskebutiker.
                Länken här tar er till info om Tdakort.http://www.stockholm.se/idrott/fiske

Hoppas det hjälpte lite.

Kommentera

Hej old firehand på ditt första inlägg efter mitt svar så ska jag leta rätt på hela texten och inte sammanfattningen som står i fiskeguiden.
                  Trolling är förbjudet under fria fisket.
                  Vertikal jigging är än så länge inte helt solklart hur det ska bedömas.
                  Återkommer med svar imorgon.
                  Flytta fisk är ju som du skriver förbjudet men den frågan får du ta med länsstyrelsen och telefonnr hittar du på sista sidan på fiskeguiden.
                  Senast ändrad av mikwed; 2009-01-21, 20:15.

Kommentera

Mycket bra inlägg från Old Firehand. Ja vad gäller vid försäljning av mört till angel eller ismete.
                    Några mört från ett annat vatten lär väl få chansen att simma iväg.
                    Och på det viset räknas som utsättning. Fast då utan avsikt att göra skada.
                    Lagen verkar inte vara skriven för detta århundrade.
                    Speciellt när det handlar om båtfiske.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    199 visningar