Hålet fryser igen, Lösning??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hålet fryser igen, Lösning???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gösen72 Visa inlägg
    Att hälla något medel i hålet,är väl inte så smart.Tänk på att fisken du drar upp får medlet på sig och det kanske inte är så bra.Det bästa är att gå och rensa hålen lite då och då.Man håller sig varm samtidigt som när man rensar hålet så brukar jag dra upp linan lite och sedan släppa den,det har ofta lett till hugg.Är man så lat att man inte orkar rensa hålen,så kanske det är bättre att vara hemma.
    Det kanske inte handlar om att vara lat, det finns faktiskt fiskare som inte är fullt friska och får kämpa mot smärtan för att klara av ett ismetepass (jag tex)

Kommentera

hur bra tror ni nu tex gäddorna mår av att få t-sprit på sig när man drar upp dom ur hålet. inte skit bra skulle jag säga. så snälla använd inte det !

Kommentera

Ursprungligen postat av gösen72 Visa inlägg
        Att hälla något medel i hålet,är väl inte så smart.Tänk på att fisken du drar upp får medlet på sig och det kanske inte är så bra.Det bästa är att gå och rensa hålen lite då och då.Man håller sig varm samtidigt som när man rensar hålet så brukar jag dra upp linan lite och sedan släppa den,det har ofta lett till hugg.Är man så lat att man inte orkar rensa hålen,så kanske det är bättre att vara hemma.
        Nu drar du allt man kan hälla i hålet över en kam, det är ju inte vidare smart.
        Vad skulle vara farligt för fisken att få några droppar kokosnötsolja eller olivolja mot nosen när man drar upp den?
        Det är många "kanske" i ditt inlägg, kom med konkreta saker istället om du ska fördöma andra sportfiskare.

Kommentera

Ursprungligen postat av superfiskarn Visa inlägg
          hur bra tror ni nu tex gäddorna mår av att få t-sprit på sig när man drar upp dom ur hålet. inte skit bra skulle jag säga. så snälla använd inte det !
          Vart har du dina bevis för att de tar skada?
          För du påstår ju att de inte mår bra.
          De få droppar som man lägger i "svampens" hål tvivlar jag på gör någon skada, när man drillar fisken lär det nästan garanterat att blandas ut i vattnet tillräckligt för att knappt ens vara mätbart.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
            Att hälla något direkt i det stora hålet kommer nog fungera mindre bra.
            Ibland skrämmer man sig själv över hur dåligt man tänkt igenom saker...
            Såklart man gör så, det VET jag ju... Hur kunde jag ens försöka att hälla T-röd direkt i hålet.

Jaja, någon underhåller man väl =)

Kommentera

jodå Totte, en del gör faktiskt på det viset som du provade...vet tråkigt nog dom som gör av med en hel dunk spolarvätska varje angelpass...och då kanske det superfiskaren gissar sig fram till börjar bli aktuellt
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köp koron-bickor. Små ringar i trä, röda och grön. Finns på leksaksaffärer. Trä krok och lina igenom och när den ligger och flyter fint på vattnet tar du en droppe t-röd. Klockrent.
                Ska du droppa ett 200-hål med t-röd blir det nog några liter i sjön OCH fisken kommer ta smak när du drar den igen hålet.

Tipsen om att stanna hemma och vänta på varmare väder hoppas jag du struntar i. Vill man fiska ska man fiska, oavsätt vädr.
                [FONT="Tahoma"]En urusel fiskedag slår vilken bra arbetsdag som helst[/FONT]

Kommentera

Det finns en olja som lockar gäddor och som inte skadar nått, och som inte fryser. Trä linan genom en korkbit och ta två-tre droppar av denna lockelse olja:

Finns i många smaker,spruta lite på betesfisken även, gäddorna älskar det ! Fox har en bra betesspruta som du kan köpa hos Leslies även

Kommentera

Även om jag tycker att det bästa är att helt enkelt rensa hålen så skiter jag i att predika om det för det hör inte till den här tråden. Ska man ändå göra någonting för att förlänga frystiden så är det enklaste, billigaste och miljövänligaste sättet helt enkelt att inte sparka undan den snö som ligger på isen där man borrar sitt hål. Låter man snön vara kvar så kommer det bli en vägg av snö en bit upp från vattenytan, hur högt beror självklart på hur djup snön är. Då kommer det kommer bli mindre luftcirkulation nere i hålet och temperaturen där kommer vara högre än den i övriga luften ovanför eftersom vattnet värmer upp luften som sedan inte blandas så mycket med den kallare luften ovanför. Detta kräver ju självklart att det är i alla fall hyfsat med snö för att det ska ha någon större effekt. Man kan, om man orkar, bygga upp väggar med slask/snö för hand om snödjupet i sig inte räcker. Är det vindstilla så kommer det inte spela någon större roll om man har väggar runt eller ej men blåser det en del så kanske man bara behöver gå och rensa sina hål 4 gånger istället för 10.
                    Senast ändrad av HR; 2012-01-13, 16:43.
                    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Är det någon som vet om sprit eller mataolja är farligt för sjön på något sätt? Vad är det mer i t-röd än etanol? På något vis känns matolja bättre än t-röd men jag vet egentligen inte. Har provat matolja (raps) och det funkar ju bra men alla ismetegrejer var kladdiga märkte jag när jag tog fram de för säsongen..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      195 visningar
                      0 gillar