Bly vid ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bly vid ismete?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bly vid ismete?

    Använder ni er av bly när ni ismetar? Eller låter ni betesfisken simma fritt?
    Jag ska ut och meta lite gös och aborre var det tänkt! Och funderade då på om man ska blya ner betet så det inte blir lika hårt motstånd! Ni som använder er av detta hur mycket blyar ni ner?

  • #2
    Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
    Använder ni er av bly när ni ismetar? Eller låter ni betesfisken simma fritt?
    Jag ska ut och meta lite gös och aborre var det tänkt! Och funderade då på om man ska blya ner betet så det inte blir lika hårt motstånd! Ni som använder er av detta hur mycket blyar ni ner?
    Om du inte blyar så är det svårt att veta vilket djup du presenterar mörten (betet) på, så jag rek. att blya....vikt får du anpassa efter storlek på betesfisken.
    12 hours
    1,440 casts
    2 followers
    1 strike
    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

    Kommentera


    • #3
      läs artiklen om en teori om hur placering av sänke påverkar betesfiskens attraktionskraft, kommer inte ihåg vilken tidning de var i.

      Själv använder jag mig av utbytbara sänken av denna typ, se denna länk, http://www.sportfiskecenter.nu/produkter2.php?pid=977 som jag kan byta storlek på efter behov och även ändra placering på med hjälp av stoppknutar.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
        Om du inte blyar så är det svårt att veta vilket djup du presenterar mörten (betet) på, så jag rek. att blya....vikt får du anpassa efter storlek på betesfisken.
        Jo det har jag förstått! har varit ute och metat lite gädda och då observerat att det behövs ganska mycket kraft för att vippan ska lösa ut nappet! Och då har jag haft kanske 5gram på! Det jag funderade på var om jag ska blya mer för fiske efter aborre och gös eftersom jag upplever dom som mer kräsna på motstånd!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
          läs artiklen om en teori om hur placering av sänke påverkar betesfiskens attraktionskraft, kommer inte ihåg vilken tidning de var i.

          Själv använder jag mig av utbytbara sänken av denna typ, se denna länk, http://www.sportfiskecenter.nu/produkter2.php?pid=977 som jag kan byta storlek på efter behov och även ändra placering på med hjälp av stoppknutar.
          Jag har liknande sänken i olika storlekar! Fast dom är skurna längs med i blyet och har en gummibit man sätter i skåran! Du kommeer inte ihåg vilken tidning det stod i!?

          Kommentera


          • #6
            en bra beskrivning av sänkerna du gör, tror de är av märket fox. De är antingen senaste numret av fiskeföralla eller fiskefeber.

            Kommentera


            • #7
              Böj vippan

              Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
              Jo det har jag förstått! har varit ute och metat lite gädda och då observerat att det behövs ganska mycket kraft för att vippan ska lösa ut nappet! Och då har jag haft kanske 5gram på! Det jag funderade på var om jag ska blya mer för fiske efter aborre och gös eftersom jag upplever dom som mer kräsna på motstånd!
              Vippor är som regel ganska styva för gösfisket (och abborre), det löser du enkelt genom att helt enkelt böja vippan mot hålet och låtsasutlösa ett napp.
              Vi gösfisket är det mycket bättre med ett å annat blindfäll än för hårt ställda vippor. Man få ha som regel att gösn är känslig förmotståndet.
              Blya alltid med glidande sänke.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

              Kommentera


              • #8
                Läs artikeln i senast fiske-feber av Zafandi. Alltid lika välskrivet och genomarbetat. Han justerar sitt bly upp och ner på linan för att i nästa steg påverka betesfiskens möjligheter till mer eller mindre aktivitet. Fiskar man djupt är det en förutsättning att blya men är det grunt och man vill ha en mer aktiv betesfisk så går det bättre utan och tvärtom om man vill ha en inaktiv mört för fiske efter tröga gäddor/gösar. Prova att aptera ett "flutterspoon" istället för bly, det kan både med ljud och rörelse påverka positivt. Det har det gjort för oss under tidiga morgonfisken efter försiktig gös i skärgården.

                Kommentera


                • #9
                  PU har helt rätt när det gäller blindfäll. Låt det hellre vara för löst än tvärtom när du ismetar. Vi har tagit bort "korken" eller "plastdisken" på standardvippan och istället värmt spröt och fört den genom en pingisboll. Sedan har vi säkrat bollen med krympslang och lim längst ut och sparat en liten tapp(ca 2 cm). Där hänger vi linan i en ögleknut och genom att bocka sista lilla tappen på spröt kan vi således justera hur lätt vi vill att ögleknuten ska glida av vippan. Anledningen till att vi använder pingisbollar är att det syns bättre från alla vinklar. Orange boll vid fiske i dagsljus, svart vid gryning och skymning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                    Vippor är som regel ganska styva för gösfisket (och abborre), det löser du enkelt genom att helt enkelt böja vippan mot hålet och låtsasutlösa ett napp.
                    Vi gösfisket är det mycket bättre med ett å annat blindfäll än för hårt ställda vippor. Man få ha som regel att gösn är känslig förmotståndet.
                    Blya alltid med glidande sänke.
                    jag har aldrig använtmig utav ismete spön tidigare så jag köpte några st nu för kanske tre veckor sedan! Och jag valde riktigt billiga spön för att börja med och detta var RT spön med en vippa utav glasfiber! Men jag har sett på flera bilder hur andra riggar upp sina ´spön med en klassisk fjäderståls vippa! Den kan jag förstå att det går att justera hårdheten i! Men det är svårt att böja till dessa vippor i glasfiber! Men jag kan ju alltid övergå till dom andra förstås!
                    Det var därför jag hade funderingar på det där med blyet! Men som andra oxå skrivit ¨med blyet försämras oxå betesfiskens rörlighet och ork¨.
                    Senast ändrad av hyttingen; 2008-12-28, 13:26. Anledning: felaktig särskrivning!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    132 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X