Bete för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bete för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bete för abborre

Hej. Är det någon som har bra förslag på vad man kan ha för utrustning om man vill sätta ut flera spön för att fiska abborre? Betet kommer ju vara stilla stående och det är ju inte lika attraktivt som när man rör betet.Har ni nått bra förslag på krok eller nått annat som abborre hugger på

Själv skulle jag ha använt mindre mört kring 10cm eller annan småfisk. Men det finns många olika agn som borde fungera. Tänk på vad som fungerar till metet på sommaren så borde det som fungerar då även fungera på vintern.

Kommentera

Ja jag instämmer, vet man att sjön håller grov abborre kan man ju angla på sätt som när man fiskar gädda.
      Men som sagt med aningens mindre betesfisk. Och kanske den mindre modellen av angelkrok eller kanske nån tre-krok vad vet jag.

Själv tror jag dessvärre inte på passivt fiske när det gäller abborr-fiske.
      Det finns ju en anledning till att man fåg 99,9% abborre när man pimplar.
      Det är ju just för den missunsamme krigaren inte unnar att pirken får käka upp den smarriga kroken. Vare sig han är hungrig eller ej hugger han kanske rent av mer för avundsjukans skull än för hungern.

Så jag skulle inte ge mkt för att angla abborre om man nu inte vet att det finns grov borre inom ett område.
      Mankans fiskeblogg Fins här
      MankanPirken och Diamanten Finns här

Kommentera

Tänke om det fans nått bra bete man kande använda.Nån typ av färgkrok eller något annat bra bete. Fiskar på lite större djup 7 m där det fins ganska stor abborre men lite glest med dom.Skulle vara bra kunna lägga ut några spön och få nån fiske på dom

Kommentera

kör på tångräka

Kommentera

Att köra mer än ett spö vid bottenmete efter abbore skulle jag inte rekommendera om man fiskar i vatten där det går riktigt stor fisk. Jag håller alltid i spöet och släpper helst inte blicken på toppen när jag fiskar abborre. Dom sväljer snabbt så krokar man inte i böjjet så riskerar man att tvingas döda abborren.
            Har ibland sett folk sitta flera meter bak spöet/spöna och haft fokus på helt andra saker än fisket. Sånt gör en mörkrädd. Bestånd av grov abborre är riktigt känsliga.
            Vi hade oturen att få en tjuvfiskare på de sträckor vi i SK Glimma arrenderar i mörrum, för ca 10 år sen. Han klubbade många stora abborrar både på vår sträcka och den fredade sträckan vid myningsområdet. Ån har inte repat sig än. Att tvingas avliva en megaborre i tex lödde å är inget jag skulle vilja riskera.
            Att fiska utan att ha full uppmärksamhet på spöet är inte speciellt populärt bland andra sportfiskare i våra bästa abborrvatten. Det är alltid bättre att kroka för tidigt än för sent om man ska värna om beståndet. Bättre en missad abborre än en död abborre.
            Senast ändrad av specimendave; 2008-12-31, 13:48.

Kommentera

Skulle inhandla lite mask o maggot idag, fiskebutiken var stängd... köpte räkor på ICA, hugger abborre på det?
              http://sanglofsfiske.blogg.se

Kommentera

mamma scans köttbullar.. funkar det inte så kan du äta upp dem själv.. jag ska meta borre med småborre imorgon.. det funkar kanon..

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
                  mamma scans köttbullar.. funkar det inte så kan du äta upp dem själv.. jag ska meta borre med småborre imorgon.. det funkar kanon..
                  Skrämmer inte ryggfenan eller klipper du av den?

Kommentera

Så hur var det med räkorna...? =)
                    http://sanglofsfiske.blogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    145 visningar
                    0 gillar