brukar pimpla lake använder ENDAST enkel krok till pimpling annars stämmer tipsen bra.Va ut och tävla i fredas inte en enda fick jag.vi var på ett ställe där tio man fick 52lakar jag fick 7 förra året men nåra kunde inte då bara hålla käften.nu är det smockat med lak anglare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Var fiskar ni laken på vintern?
Collapse
X
-
Sunbuster har du inga andra givande tips???
Jag har tagit en Wiggler torskpilk på 40 gram som sänke, en tafs på ca 15 cm och en enkelkrok med hullingar på skaftet så att betet sitter kvar bättre. Kommer inte ihåg vad dem heter...
Vad är det för ställen man skall söka laken på? Är det sandbotten eller stenbotten??? Eller någonting annat? När leker laken här i Stockholmstrakterna? Är det inte runt Jan-Feb???
Jag skall ut och fiska lake imorgon som jag är tacksam för alla sorters tips jag kan få... Få se om jag lyckas fånga min förtsa lake.
Kommentera
-
Jag hittade lite tips i forumet. Här kommer en sammanfattning.
Utrustning
Ett kraftigt pimpelspö med 0.40 lina och en stor tung pirk
(skeddrag, mindre torskpilk, tårtspade) och en tafs (15 - 25 cm)
under pirken fäst i en stor enkelkrok eller trekrok agnad med
fiskbitar eller fileer.
Knyt en vit plastremsa (handtaget på en plastkasse t.ex.)
ovanför pirken, det lockar till sig lakarna.
En annan variant är att ta en stor jiggskalle (30 - 40 gram)
målad i självlysande färg och sedan agna den med en fiskbit.
Det är en bra ide att testa bottenmete också, ibland tar laken
hellre ett stillastående bete från botten.
Det går att fånga lake på vanligt ismeteutrustning. Folk har fått
lake bl.a. på levande abborre.
Laken är glupsk och blir ofta illa krokade i svalget. En hair-rig
fungerar troligen ypperligt.
När
De mörka timmarna är bäst. Fiska mellan 16:00 fram till midnatt
är bra. Det behöver inte vara mitt i natten. I Norrland så
fångar dom massor av lake i rödingsjöar mitt på dagen.
Kolla gärna platsen under dagen och sätt en reflex på en träpinne
eller dylikt så att du hittar dit senare.
Väderförhållanden
Snöoväder är bra.
Var
Undervattensåsar, stengrynnor, sandbanker, grundbanker nära
djuphålorSporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.
Kommentera
-
Det var riktigt bra av dig Ljohan. Någonting "VI" alla även jag bör tänka på är att det finns redan en hel del tips på forumet. Använd gärna sökfunktionen så ofta ni bara kan.
Jag har tagit del av dem flesta laktipsen här på forumet så jag får väl se om jag lyckas i morgon...
Kommentera
-
Hittade intressant läsning på nätet! Ni som vill ha mer tipps kolla denna länk: http://medlem.spray.se/pallebrax/lakart.htmSenast ändrad av Stizo; 2004-01-12, 21:22.
Kommentera
-
Lake
Eftersom laken ofta är väldigt försiktig, om man då fiskar med lång tafs och tung pirk så känner man laken för sent med krokning i svalget och död lake som följd.
Fiskar själv alltid med jigghuvud och så lätt som djup och strömförhållanden tillåter. Tillsammans med en stum dacronlina gör att krokningarna nästan till 100 % leder till att fångad fisk går att återutsätta, jiggen sitter nästan alltid i överkäken.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera