Var fiskar ni laken på vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var fiskar ni laken på vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lota lota

Glomma!
    Gjedda

Kommentera

Hur ser lekplatserna ut där laken leker?
      Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Fiskar själv på en stpr djup sjö men håller till på lekgrunden mestadels! Pimpelfiske är melodin, då vi trots ihärdiga försök aldrig landat lake på ismete!

Utrustning för min del: Modifierat abu pimpel 2 spö med styv kort glasfibertopp, tjock dacronlina, hemmagjord pirk ca 80-100g, styv kort tafs tillverkad av ståltråd eller cykel-eker, enkelkrok storlek 6/0, bete oftast räka!

Kör enbart catch & release på lekgrunden!

Kommentera

Lyssna på Danken, han e kung på de där! Varit med och försökt härma, dock utan lika bra resultat..!

Leker gör de på stengrund.

Själv har jag lyckats få på ismete. Kör då en relativt kort o styv tafs (som vid pimpel, en dec. ungefär) sen har jag ett päronsänke som tyngd, precis lyft över botten, så vippan är böjd. Under tiden sitter jag o pimplar o går runt grundet eller va man nu sitter, sen kan man gå å dra lite i linorna på ismetena så päronsänket dunkas lite i botten.

Kommentera

Det var väl lite tips i fiske-feber nr4
            Sportfiske är ingen hobby, det är en kronisk sjukdom...

www.TeamF4F.se

Kommentera

har fiskat sund, stenkistor, med bra resultat. beten som funkat bra är netting(har bara haft tillgång till det en gång) strömming mört . hur stor lake brukar det krävas för att slå sig in på topp 10 listan?

Kommentera

Artikeln i fiskefeber var fin. I mellandagarna ska jag till mitt favoritställe och dra lite fina lakar själv.

Lycka till ni andra.
                En Calcutta TE DC vore inte fel...

Kommentera

Laken på min lilla bild här till vänster tog i november förra året på gösmete. 12 meter, död strömming. 4 kg lake! Sthlms södra innerskärgård.
                  Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Undervattensåsar och grundtoppar, oftast djupare än 4 meter, enbart hårda bottnar eftersom jag stenhårt tror att det är alldeles för marigt att hitta laken vid dybotten, ismetare har nog mer att hämta där än jag, har inte tålamod att vänta på fisken. Max 10 cm tafs, valfritt material. Turbodunk med minst 60 gram brukar funka bra. 40 grams Wiggler tycker jag ger för lite läte (sorry Stizo). Lektid i Mälaren brukar vara månadskiftet Jan-Feb men det beror lite på var man fiskar den. Misstänker att de som leker i strömsatta sund leker av tidigare men det är bara en teori. Kring de riktigt stora fjärdarna kan man fiska ända in i mars. Sen det där med att släppa tillbaka fisken. Med laken lär man nog tänka sig lite för. Fiskar man dem på djupet är det otroligt svårt att få upp dem till iskanten utan att simblåsan går. Sett fisk tagna på 20 meters djup som ser som ballonger. Det finns inget värde i att släppa tillbaks fisk som simmar runt i cirklar under isen med magarna uppblåsta. Det kan vara värt att inte söka sig ut på för djupa områden. Lycka till !

Kommentera

Ursprungligen postat av JackSprat
                      Undervattensåsar och grundtoppar, oftast djupare än 4 meter, enbart hårda bottnar eftersom jag stenhårt tror att det är alldeles för marigt att hitta laken vid dybotten, ismetare har nog mer att hämta där än jag, har inte tålamod att vänta på fisken. Max 10 cm tafs, valfritt material. Turbodunk med minst 60 gram brukar funka bra. 40 grams Wiggler tycker jag ger för lite läte (sorry Stizo). Lektid i Mälaren brukar vara månadskiftet Jan-Feb men det beror lite på var man fiskar den. Misstänker att de som leker i strömsatta sund leker av tidigare men det är bara en teori. Kring de riktigt stora fjärdarna kan man fiska ända in i mars. Sen det där med att släppa tillbaka fisken. Med laken lär man nog tänka sig lite för. Fiskar man dem på djupet är det otroligt svårt att få upp dem till iskanten utan att simblåsan går. Sett fisk tagna på 20 meters djup som ser som ballonger. Det finns inget värde i att släppa tillbaks fisk som simmar runt i cirklar under isen med magarna uppblåsta. Det kan vara värt att inte söka sig ut på för djupa områden. Lycka till !
                      JackSprat är det du som ska guida i vinter eller har jag förväxlat dig med någon lite nyfiken bara förlåt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      235 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      237 visningar
                      0 gillar