Hur gör man? pimpelfiske (aborre) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör man? pimpelfiske (aborre)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gör man? pimpelfiske (aborre)

Hej , jag hade tänkt börjat göra 3 krokar till pimpelfiske aborre.
    de är så att jag är helt nybörjare på detta men vill gärna lära mig . då undrar jag bara hur jag ska göra och vad ja ska köpa för matrial. och vad ska jag börja med och vad ska jag sluta med. förklara lite bara hur jag ska göra så vore de snällt
    Puss på er alla aborrpimpel älskare

köp epoxylim o färgpulver på ng s-fiske affär+trekrok blanda o limma.

Kommentera

Du behöver pimpel krok i storlek 12-16 de e ganska standard
      (gärna långskaftade, tunna o vassa krokar) epoxylim, lyspulver, och lite garn (tunn chinille funkar också bra) färger som brukar vara bra e lila, grönt, rött mm...(det e bara prova sig fram för dagen, ibland kan vissa färger vara helt outstanding) Jag brukar lägga en minimal bunt av garn i botten (typ bara 1-2 varv) och sedan fästa det med flugbindnings tråd, efter det så lägger jag en liten klick lim med lys i botten av garnet. Det är vikigt och inte göra krokarna förstora och kumpiga ofta kan man köra precis samma storlek på själva kroppen på en 12:a som på en 16:to krok.....Ibland har jag bara kört en helt tomm trekrok som jag trätt på en bitlysslang på varje krokben (inte mer än 2x2 millimeter stora) det kan vara grymmt bra när det är trögt.....

Kommentera

epoxy+ färgpulver( brukar köra rött..) annars om du har tillgång till silicon på tub eller nå så funkar de lika bra!
        Växjö Specimenklubb!

Kommentera

hej på er alla en bra början är att köpa en myska som heter nyckelpiga. sedan har du en röd ock en vit maggot på den. stora lock drag sedan små rörelser. ett sakta lyft då hugger om de är där.

Kommentera

Mormyska e väll bra om det är väldigt, väldigt grunt eller om man har mycket tid och fisket e grymmt trögt. Men annars är vertikal pirk överlägset, man får bättre kontakt och får snabbare ner pilken i stimmet igen....slipper också beta på massa maggots som bara tar tid i kylan...

Kommentera

är det någon som vet någon internetsida som säljer färgpulver?

Kommentera

Hittade denna !

Erik

Kommentera

Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av tolvan Visa inlägg
                    Jag handlar i stort sett allt hos Folke på strandbergsfiske.com när det gäller just Pimpel. Riktigt bra att ha och göra med o snabb leverans mm.

Ett litet tips när du gör krokarna är att om du ex. blandar till neongul så tar du pyttelite vitt pulver oxå.. då blir färgen liksom mer täckande i färgen och "matt" fast ändå mer lyster. blandar man inte i lite vitt blir färgen mer genomskillnig, en grej jag kommit på efter många års framställande av limkrkokar, och nu blir mina precis som jag vill ha de.
                    Man ser skillnanden bra på den gula färgen på bild 3 där jag har vitt i vissa(de längst till höger) och vissa inte.
                    Bifogade filer
                    Mankans fiskeblogg Fins här
                    MankanPirken och Diamanten Finns här

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Arbetar...
                    X