Isborr Mora Nova - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isborr Mora Nova

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag köpte min Mora Nova 110mm förra senvintern.
    Jag är nöjd med min.. Den är lika lätt som rantanen att borra med i torris och underbar att borra med i stöpis.
    Jag har oxå hört o sett en del kronor som gått tvärt av, men då får man väl köpa en ny.
    Antar att de hela tiden utvecklar matrialet.
    Men den ser bra klen ut den lilla plåten i änden på borren som kronan sitter i med 2 skriv.
    Rantanen ser ju stabilare ut där kronan låser mot spiralen.
    Men det är nog just det som gör novan lätt att borra med i sur is eftersom det inte packar på lik mkt nera vid kronan.
    Mankans fiskeblogg Fins här
    MankanPirken och Diamanten Finns här

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan Visa inlägg
      Jag köpte min Mora Nova 110mm förra senvintern.
      Jag är nöjd med min.. Den är lika lätt som rantanen att borra med i torris och underbar att borra med i stöpis.
      Jag har oxå hört o sett en del kronor som gått tvärt av, men då får man väl köpa en ny.
      Antar att de hela tiden utvecklar matrialet.
      Men den ser bra klen ut den lilla plåten i änden på borren som kronan sitter i med 2 skriv.
      Rantanen ser ju stabilare ut där kronan låser mot spiralen.
      Men det är nog just det som gör novan lätt att borra med i sur is eftersom det inte packar på lik mkt nera vid kronan.
      Att byta krona är snabbt gjort men den kostar ju 699:- och det känns absolut inte ok om man knäcker en eller ett par per vinter. Mina har gått av i grafiten, precis i skärens bakkant. Kan det vara så att 160:an är känsligare än 110 och 130:an? Det borde bli större moment i och med de bredare skären...

Novan har lite mindre skärvinkel än Rantanen (ca 15% uppskattar jag) som ju hjälper till att göra dem mer lättjobbad i tung is.

Än så länge har det inte skett nån materialutveckling, fast jag väntar på svar från Mora om hur det ser ut inför den här säsongen. Jag tycker att Novan är klart trevligare än Rantanen, undantaget kronan. Hade kronan kostat 99:- hade jag kunnat tänka mig att ha en extra med mig jämnt men nu funkar det inte. Jag går tillbaka till Rantanen om Mora inte kommer med någon lösning i vinter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan Visa inlägg

Varför ska man springa och köpa nya borrkrononr för 6-700kr som går sönder om borret är inom reklamationstiden, tycker heller inte att det ok om borrkronan spricker utanför reklamationstiden.

Det får var hur bra som helst att borra men ett Mora Nova, men om man står på sjön och kronan spricker kan man nog hålla sig för skratt, håller mig till Rantanen.

Såg att det är 2-års garanti på Nova, under den tiden så måste man väl få en ny borrkrona om den spricker.
        Senast ändrad av Guest; 2010-01-02, 20:11.

Kommentera

ja mora nova funkar galant, har ett själv.
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

För vem är alla mörtar rädda?

-Jo för gammla farbror Gädda!...

Kommentera

Dom nya kronorna är klara nu och dom är jätte starka nu

Kommentera

Hej
              Jag köpte en Mora Nova system 130 borr idag, hur ska man veta om man fått den uppdaterade kronan?

Kommentera

Ursprungligen postat av steko Visa inlägg
                Hej
                Jag köpte en Mora Nova system 130 borr idag, hur ska man veta om man fått den uppdaterade kronan?
                På den nya så sitter skären med tre skruvar, bara två på den gamla (i alla fall på 160 modellen). Har kört med nya kronan hela vintern (22 dagar) nu och har inte haft några problem. Skönt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                231 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                1 svar
                228 visningar
                0 gillar