Vad anser ni om tävlingsmetoden i pimpelfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad anser ni om tävlingsmetoden i pimpelfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I somras gick jag förbi en metartävling som ett gäng sportfiskare hade anordnat här i skeå. Alla kastade sin fisk levande i en säck på magen. Kan man kalla sådant sportfiske ?

Kommentera

Håller med pasi!

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
      I somras gick jag förbi en metartävling som ett gäng sportfiskare hade anordnat här i skeå. Alla kastade sin fisk levande i en säck på magen. Kan man kalla sådant sportfiske ?
      Det var inte riktiga sportfiskare om dom slängde fisken levande i en säck på magen!!!! Fisken ska kastas i en säck(keepnet) som ligger i vattnet(som sedan släpps tillbaka) eller dödas direkt! Om du vet vad klubben som höll i tävlingen heter, kontakta dom och TYCK TILL!

Fiska med samvete!
      Team [FONT="Comic Sans MS"]Esox Piscators[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av BusterX Visa inlägg
        Det var inte riktiga sportfiskare om dom slängde fisken levande i en säck på magen!!!! Fisken ska kastas i en säck(keepnet) som ligger i vattnet(som sedan släpps tillbaka) eller dödas direkt! Om du vet vad klubben som höll i tävlingen heter, kontakta dom och TYCK TILL!

Fiska med samvete!
        Förmodligen så var det en lokal tävling. Men har sett på vintern då sportfiskare tränar, att de bara kastar fisken levande på isen. Har varit på 2st om detta och nu har de börjat kasta ner den i hålet igen.

Kommentera

Förmodligen så var det en lokal tävling. Men har sett på vintern då sportfiskare tränar, att de bara kastar fisken levande på isen. Har varit på 2st om detta och nu har de börjat kasta ner den i hålet igen.
          Alla kan ändra beteende om man för en saklig konversation och inte bara spyr galla över dom!

Kommentera

Pasi 75. jag har varit med på massor av pimpeltävlingar och metävlingar. Och aldrig sett röken av det du säger. På riktiga tävlingar blir man diskad direkt om man inte följer reglerna. Blanda inte ihop när ett gäng jobbarkompisar eller annat löst folk träffas för att fiska. Inbördes tävlingar kan vem som helst ordna. På en pimpeltävling får det inte finnas en levande fisk vid invägning. Då blir man diskad direkt.
            Vid mettävlingar använder man ju keepnet. Där fisken efter invägning släpps ut i det fria.
            Vid dom flesta stora pimpeltävlingar går abborrarna till resturanger för att användas till fisksoppa, minkföda, eller i sällsynta fall blir dom dumpade. Beror på mängden helt enkelt. Har själv med egen bil kört till olika ställen med fisken.
            Så ni får läsa på lite innan ni drar förutfattade meningar.
            Här får ni nåt att plugga in.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
              Så ni får läsa på lite innan ni drar förutfattade meningar.
              Här får ni nåt att plugga in.
              Så du var där samtidigt som Pasi bevittnade dessa fiskkastare? Har du varit med på alla tävlingar land och rike runt?

Förutfattade mening var det?

Har under min lilla aktiva tid varit med om att vid flertalet tillfällen dumpa fisken i skogen på vägen hem, eller hört hur snubbarna som hållt i det hela disskuterat.
              sigpic

Kommentera

Finns det restauranger som köper miniabborrar?
                Vad står det på menyn då?
                Och vad är kilopriset för småborre?

Är det affärside för Pasi och Flode att plocka upp fiske i skogen och sälja den sen?
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Finns det restauranger som köper miniabborrar?
                  Vad står det på menyn då?
                  Och vad är kilopriset för småborre?

Är det affärside för Pasi och Flode att plocka upp fiske i skogen och sälja den sen?
                  Vet att förra vintern på en DM så kontaktades Resturanger som fick komma dit och hämta fisk! Det var fullt av folk där och tog reda på alla abborrar.
                  Thai resturanger brukar filea dessa små abborrar och fritera. (mycke gott)

Kommentera

Kan säga till Elanen att de som varit med i dessa DM tävlingar suttit och tränat dagarna innan och bara dumpat fisken på isen. Tro mig, annars kan min hund bevittna om alla fiskar han måste rulla sig i.
                    Elanen, du kan ju komma hit till norrland och se om någon av dessa "sportfiskare" vet vad ett keepnet är
                    Ang tävlingen nu i somras så var det ngn metarklubb som hade anordnat tävlingen och de hade plastpåsar som de direkt stoppade fisken i levande. Jag såg det med egna ögon. Sen stör det mig då de har Hattar mm med märken från sportfiskarna mm .
                    Senast ändrad av pasi75; 2007-12-26, 23:26.

Kommentera

Här i Norrland där det bedrivs ganska hårt pimpeltävlingar så kan de fiska sönder en mindre sjö efter några år. Jag jobbar med 2st som har varit med i Vm i pimpelfiske och de säger att efter några år måste sjön få vila några år, det tär så hårt på storleken. Men det beror ju också på hur stor sjön är, för nu talar vi om lite mindre sjöar.
                      Hur är det med rödingen (fisken alltså inte FS medlemmen), blir dom större om man tar upp en massa tusenbröder i ett vatten?
                      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      164 visningar
                      0 gillar