Vad anser ni om tävlingsmetoden i pimpelfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad anser ni om tävlingsmetoden i pimpelfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad anser ni om tävlingsmetoden i pimpelfiske

Så var det snart dags för pimpelsäsongen igen. Har ni vart på nån pimpeltävling nån gång ?? Här i stockholm annordanar dom SK sportfiskarna Dm tävlingar runt om , å det är resp klubbs vatten man fiskar på .
    Det brukar vara en 100 -150 pers kanske mer på en tävling . Å det går ut på följande att fånga så mycket abborre under 3-4 H som möjligt .
    Dom skickligaste fångar 15-20 kg små abborre på en tävling som nackas å läggs i den medhavda konten (lådan) man sitter på.

Har man riktigt tur så kanske man stöter på ett stim med större abborre å dom hamnar ju i samma kont.
    När tävlingstiden är slut är det dags för invägning å när den är avklarad tar man sina abborrar i en påse å slänger i en Container som den ,klubben som arrangerar tävling är skyldig att ha på plats.

Som ni förstår blir det ju uppåt flera 100 kg småaborre som får sätta livet till .
    Dom som tävlar säger att att. Man ska ta bort dom små abborrarna för att dom hämnar tillväxten för dom större .

Ja å många andra sportfiskare vet ju att det är bara skitsnack ja tror inte att en sjö av ex Norrviken (våran klubbsjö) kan producera flera 100 kg abborre per år . Abborrfisket på sommrn är mycket sämmre dom åren vi har haft tävling där. Å kollar man i den uppställda Containern så kan man nog plocka ut rätt mycket mat abborrar 3 hg å uppåt , som får gå till fiskmjöl eller svinmat eller vad det nu går till.

Ja har inget i mot pimpelfiske men tävlingsformed är föråldrad i dagens C&R Tider . Så ja hoppas att sportfiskarna tänker om i den här frågan för intresset minskar tydligen med åren.

Så vad tycker ni ?? Ni har säkert också pimpel tävlingar på era vatten .När ni försiktigt återutsätter en abborre på kg på sommarn för att den 8 mån senare blir slängd i en Container.

Är det inte dags å sätta ned foten.

Ja är inte medlem i sportfiskarna längre för ja tycker inte den tävlingsmetoden är sportfiske.

/Fredrik
    Senast ändrad av jerklimpan; 2007-10-18, 17:57.

Finns vell några trådar om detta. Men jag tycker absolut att det är dåligt. jag har varit med på många arangerade pimpeltävlingar och dom flesta tävlingarna har till och med varit på havet. kommer ihåg en gång tex. då det var hyffsat fiske, det var förra vintern, och det var länsmästerskap i pimpelfiske ute på en fjärd här i kalmarsunds skärgård. det var väldigt mkt folk med tävlingen och det togs upp runt 300kg abborre. och då var det på havet då dom flesta är matfiskar. men alla lades på en stor släpkärra som kördes iväg till ett katthem eller nått liknande har jag för mig. och detta händer flera gånger varje år här, kanske inte att det tas upp 300kg på en tävling men iaf en bra bit över 100kg varje tävling då det hålls på havet. är det dålig is på havet och det är på insjöar så är det ju mest tusenbröder. så vist är det dåligt. jag tror inte jag ska vara med nån tävling mer om dom inte kan komma på nått bättre sätt att hålla tävlingen på.

Kommentera

När vi anordnar tävlingar på Hjälmaren avtalar vi alltid tid med en fiskare som bor på andra sidan hjälmaren som kommer efter tävlingen och tar reda på all fisk.

Jag vet inte riktigt vad han gör med den. Om de små går till fiskmjöl.
      Men de stora kan han ju filé.a upp och sälja filéerna.
      Affärer vill ju inte ta emot fisken som den är eftersom den är dödad (läs bruten nacke)
      för konsumenten kanske finner det osmakligt med en "ful" abborre. Bättre om den kvävts tydligen.
      Mankans fiskeblogg Fins här
      MankanPirken och Diamanten Finns här

Kommentera

jag har varit med på ett gäng tävlingar och det har väl aldrig kommit upp dom mängderna i norrviken och i mälaren är det tävling på samma platser varje år och det brukar komma upp samma mängd fisk varje år och det har väl bara hänt en gång att det varit DM på norrviken .det är även ett fåtal som får mellan 8&12 kg på tävlingarna om du vill rädda våra bestånd kanske du skulle kolla dom som lägger nät över hela inloppet till garnsviken i och tar all lekgös eller sigtuna bonkarfestival
        Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

håller med big catch,,nätfisket(där har du bovarna)..har själv pimpelfiskat några år nu,, både som nöjespimpel o tävlingsfiske och dom vatten där tävlingar hålls blir nästan bara bättre för varje år.. hoppas fler provar tävlingsfiske,, har själv blivit helsåld.. (väntar på en kall o lång vinter)även i södra delar av landet.

Kommentera

Totalt idiotiskt att hålla tävlingar där invägd mängd är avgörande... men det finns fortfarande "bönder" som inte riktigt förstår hur man skall tävla i fiske.

/MT

Kommentera

Taget från "Sportfiskarnas etiska regler"

"Sportfiskaren ska:
              - aldrig fånga mer fiska än den fiskande själv kan förbruka samt aldrig sälja sin fångst eller på annat sätt fiska i vinstsyfte."

Ganska motsägelsefullt att då arrangera "tävlingar" i fiske där dessutom fisken går till ngt helt annat än personligt bruk. Nu är det väl ingen stor grej, men om man vinner tävlingen och får ett par hundra gentemot den fisken man varit tvungen att "panta", vinstsyfte, hmm?

Aja, var länge sedan jag var en sportfiskare, men att organisationen som talar för oss Sportfiskare i Sverige är/har ståtat med denna dubbelmoral måste ju av de som bestämmer i landet ansetts vara ett stort skämt.
              Senast ändrad av Flodebanan; 2007-10-18, 19:31.
              sigpic

Kommentera

moget svar muskytracker..

Kommentera

Så moget och sofistikerat det kan bli! Lyssna och lär...

Kommentera

Tycker de ska hålla jakt tävlingar också med samma koncept... Störst vikt vinner.... Finns kanske redan?

Tycker personligen att sportfiskarna borde inse vad de håller på med.

/Johan P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    141 visningar
                    0 gillar