ismeta öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ismeta öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
    Ska göra några försök på insjööring med levande betesfisk nu under julen.

Hur var det nu? Vajer eller inte vajer? Finns uppenbar risk för bonusgäddor där jag tänkt fiska...
    Kör med fc istället. Missar hellre en gädda som tar linan än att inte fånga någon öring alls.

Kommentera

Har funkat precis lika bra med död löja för mig, fiskar på punkter som funkar på trollingen. Ofta precis under iskanten. Har alltid kört med fc, men iofs så är det extremt lite gädda i dom sjöar jag ismetar öring i.

Kommentera

Utan erfarenhet av just ismete efter öring så är det ändå så att öringen hugger på både räka och död nors i även icke strömmande vatten...men skulle hellre satsa på levande betesfisk..

Öringen är ju bara lite svårare än gäddan att locka till hugg..Se tex alla flugfiskare, orsaken till att de inte får fler öringar är ju att flugan alltför ofta just imiterar en fluga. Så fort den istället imiterar fisk(eller likt spinnflugan även rör sig som en) räka eller rom kommer huggen..Se tex artikel i senaste Fiskefeber en av de citat: "bästa kustflugor som någonsin sett dagens ljus" är ju just en imitation av räka inklusive ögon. Självklart är det svårt för flugfiskare att tvingas inse detta.

Och ännu svårare att komma över det mentalt och tex hänga på en liten firre, mask eller räka på flugspöt..vilket skulle minska bomturerna..Fortfarande återstår upptäckandet och bindandet av en maskimiterande fluga..

Framför allt torrflugefiske där det är uppenbart att det ska föreställa just en fluga måste väl vara ett av de säkraste sätten av försvåra fångsten av en stor öring..

"Ingen fisk har blivit stor på att käka flugor" ;-))
        Senast ändrad av Hemi; 2008-12-10, 18:47.

Kommentera

Ja du Hemi. Jag tror att du missuppfattat grejen med fiske, som det låter på dig borde du nog lägga ner sportfisket o lägga nät istället. Fiske handlar om så mycke mer än bara stor fisk o mycke fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
            Ja du Hemi. Jag tror att du missuppfattat grejen med fiske, som det låter på dig borde du nog lägga ner sportfisket o lägga nät istället. Fiske handlar om så mycke mer än bara stor fisk o mycke fisk.
            Tror du? ...ville bara av egen erfarenhet säga att öring hugger på allt gärna även dött bete. Fö är jag motståndare till nätfiske, givetvis sysslar jag inte med sånt och har aldrig gjort. Släpper nästan all fisk inklusive öring...

Sedan att jag passade på tillfället att lite OF, med glimten i ögat retas med flugfiskare är väl bara humor? Lyckades tydligen ? ;-)Glöm inte att jag efter mitt inlägg avslutade med ;-))

Fö har jag funderat på att börja flugfiska...för som du säger..fångsten är inte allt..;-)
            Senast ändrad av Hemi; 2008-12-10, 22:59.

Kommentera

Har kört en del ismete efter insjö öring när de var is ( ett par årsedan ) körde enbart med räka vilket är grýmmt bra, vajer behöver du verkligen inte så länge du kör med räka..... använd en vanlig nylon tafs runt 0,30 har fått dem både under iskanten och nere på bottten så de gäller att prova sig fram för dagen kör man 3st spön så kan man ju köra lite olika djup o flytta runt dem efter hand...

Kommentera

Ska prova både död löja, levande mört och räka. Lär dock köpa nya spön först, dem jag har nu är på tok för grova.

Kommentera

Sorry Hemi. Men jag ser inte sånna där symboler så bra. Det lät så negativt det du skrev tyckte jag.
                  Börja flugfiska, det e helt makalöst roligt. Jag ska försöka tyda symbolerna i framtiden.
                  :-) Fan jag kan oxå. Hade

Kommentera

Ursprungligen postat av Schlangen Visa inlägg
                    Sorry Hemi. Men jag ser inte sånna där symboler så bra. Det lät så negativt det du skrev tyckte jag.
                    Börja flugfiska, det e helt makalöst roligt. Jag ska försöka tyda symbolerna i framtiden.
                    :-) Fan jag kan oxå. Hade
                    Allt lugnt..Hade själv..

Kommentera

Jag har fått en del stor öring på ismete och har alltid använt seven strand wire. Det verkar inte som dom skyggar för tafsen men jag vet ju inte om jag skulle fått mer utan tafs.Det jag har märkt är att man kan använda större betesfisk än man tror, några öringar har jag fått som bonusfiskar vid mete efter stor gädda dvs med stor mört. I det fallet kanske storleken på betet "överskuggar" synligheten på tafsen.
                      Mina pb:
                      Öring 7,58 kg (2010)
                      Gädda 13,32 kg (2010)
                      Ål 2,48 kg (2005)
                      Abborre 1.38 kg (2009)
                      Gös 7.66 kg (2010)
                      Röding 6.18 kg (2011)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      168 visningar
                      0 gillar