Ismete vs vanligt spinn/jerkfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete vs vanligt spinn/jerkfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete vs vanligt spinn/jerkfiske

Hej! Är det bara jag som upplever att ismete är sjukt mycket effektivare än vanligt spinn/jerkbaitfiske i öppet vatten? Jag får alltid mycket större fisk och mycket mer om jag ismetar än om jag spinnfiskar. Kan ge ett exempel: På ett ställe jag fiskar på i brist på annat brukar jag ofta bomma, ungefär 2 av 3 pass... Senast jag var och ismetade där fick jag 8 stycken gäddor, ganska klar skillnad. Även fast jag fiskar lika länge och på samma plats får jag alltså mer och större på ismete. Beror det här på min kassa inspinningsteknik vid spinnfiske, mitt dåliga tålamod när det gäller att nöta, eller någonting annat? En tydlig skillnad är det i alla fall. Hur är det för er? När jag kollar runt här på sidan verkar det nästan som om det vore tvärtom när jag läser resultaten. Upplever ni samma sak som jag, att ismete är mycket effektivare än vanligt spinn?

Ursprungligen postat av Petter84 Visa inlägg
    Hej! Är det bara jag som upplever att ismete är sjukt mycket effektivare än vanligt spinn/jerkbaitfiske i öppet vatten? Jag får alltid mycket större fisk och mycket mer om jag ismetar än om jag spinnfiskar. Kan ge ett exempel: På ett ställe jag fiskar på i brist på annat brukar jag ofta bomma, ungefär 2 av 3 pass... Senast jag var och ismetade där fick jag 8 stycken gäddor, ganska klar skillnad. Även fast jag fiskar lika länge och på samma plats får jag alltså mer och större på ismete. Beror det här på min kassa inspinningsteknik vid spinnfiske, mitt dåliga tålamod när det gäller att nöta, eller någonting annat? En tydlig skillnad är det i alla fall. Hur är det för er? När jag kollar runt här på sidan verkar det nästan som om det vore tvärtom när jag läser resultaten. Upplever ni samma sak som jag, att ismete är mycket effektivare än vanligt spinn?
    Hej Petter 84; Ja, det är en påtagbar skillnad mellan ismete och spinnfiske! Vid ismete är det ju den levande mörten eller mörtarna som själva fiskar gädda eller gös! Din insats blir att placera ut 10 - 20 eller ännu fler ismetespön med levande mörtar på olika platser och djup. Var och en av dessa levande mörtar hänger ju nedanför taklampan (det uppborrade hålet) och skriker "fri lunch" åt varenda gädda eller gös inom syn- och hörhåll! Här behöver du inte göra några mothugg! Vid ismete tuggar gäddorna själva i sig mörten (mörtarna) och står sedan snällt och väntar tills du fikat färdigt eller kommer tillbaka från din tretimmars, uppfriskande skogspromenad. Då kan du i lugn och ro hala upp gäddan eller gäddorna genom borrhålen.

Vid spinn eller jerkbaitfiske är det ju du som fiskar med ett artificiellt bete. Här finns det ingen självfiskande mört som ger dig en "hjälpande hand". Du måste hela tiden tänka och fiska koncentrerat. Du måste själv skapa liv och rörelse hos ditt spinn- eller jerkbete, så att det lockar gäddan att hugga. När gäddan hugger måste du göra ett blixtsnabbt och hårt mothugg för att kroka gäddan annars så tappar du den.
    One day spent fishing adds another day to your life!
    Old Firehand
    Senast ändrad av Old Firehand; 2007-02-22, 12:01.

Kommentera

Mete är nästan alltid mycket effektivare än att fiska med plast och plåt - speciellt på stora fiskar som vet hur mat ser ut. Att sedan försöka påstå att det är mer sport att vevfiska eller knyckfiska tycker jag är lite tramsigt.
      "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
        Mete är nästan alltid mycket effektivare än att fiska med plast och plåt - speciellt på stora fiskar som vet hur mat ser ut. Att sedan försöka påstå att det är mer sport att vevfiska eller knyckfiska tycker jag är lite tramsigt.
        Hej Limnos; Jag hoppas citera dig rätt när jag skriver: "En skicklig ismetare kan vara en dresserad schimpans!"

Att ha "självfiskande mörtar" anser jag fortfarande inte har något med sportfiske att göra. Att fiska med artificiella beten som flugor, nymfer, pirkar, mormyskor, skeddrag, jerkbaits och wobbler kräver både finess, teknik, kunskap och skicklighet. Att placera ut ett dussin levande mörtar, försåtligt apterade i en gäddlekvik kräver elementär förmåga att "läsa vatten", rätt utrustning och lite tålamod.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Att ha "självfiskande mörtar" anser jag fortfarande inte har något med sportfiske att göra. Att fiska med artificiella beten som flugor, nymfer, pirkar, mormyskor, skeddrag, jerkbaits och wobbler kräver både finess, teknik, kunskap och skicklighet. Att placera ut ett dussin levande mörtar, försåtligt apterade i en gäddlekvik kräver elementär förmåga att "läsa vatten", rätt utrustning och lite tålamod.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Nu tycker jag du är väl generaliserande och kategorisk

Jag är själv tveksam till hur mycket sportfiske det är i ismete/angelfiske (det är samma i sak i grund och botten förutom att angelfiske är svårare och mer skonsamt för gäddan - tvärtemot vad många här i forumet tycks tro), speciellt om man börjar prata upp mot 10 spön! Trots detta ismetar jag gärna eftersom det är mycket skoj!

Men trollingfiske med artificiella beten kräver ungefär samma sak som du hävdar gäller vid ismete - "elementär förmåga att "läsa vatten", rätt utrustning och lite tålamod". Kör du 10 spön med pulkor eller paravaner är det ännu mindre kompetens som krävs.

Spinnfiske kräver också nästan samma sak, men saknar man viss kunskap får tålamodet vara desto större för att uppnå samma resultat!

Mete med naturligt bete med ett eller två spön anser jag i högsta grad är sportfiske, inget tvivel om det!

För att återknyta till lite av det trådskaparen är ute efter: Min fångststatistik visar att det är mycket mer effektiv på stor gädda att fiska med naturligt bete. Det behöver inte vara ismete, går ju lika bra med vanligt flötmete från båt. Men då är det svårare att gödsla med spön om man nu gör det vid ismetet. Om man får fler gäddor med naturligt bete vet jag ej, men snittvikten är större.

/Martin

Kommentera

Jag får betydligt färre gäddor på ismete (sen nöjer jag mig iof med fyra spön), dock är medelvikten bättre. fast alla riktigt stora har jag tagit på spinn/jerk och är glad för det...
            Att jämföra ismete med spinn är som att jämföra trål med torrfluga....
            Fast även jag tycker om att hälsa på mina gäddor när isen ligger...
            Gädda & Jäger
            www.gaddajager.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
              Nu tycker jag du är väl generaliserande och kategorisk

Jag är själv tveksam till hur mycket sportfiske det är i ismete/angelfiske (det är samma i sak i grund och botten förutom att angelfiske är svårare och mer skonsamt för gäddan - tvärtemot vad många här i forumet tycks tro), speciellt om man börjar prata upp mot 10 spön! Trots detta ismetar jag gärna eftersom det är mycket skoj!

Men trollingfiske med artificiella beten kräver ungefär samma sak som du hävdar gäller vid ismete - "elementär förmåga att "läsa vatten", rätt utrustning och lite tålamod". Kör du 10 spön med pulkor eller paravaner är det ännu mindre kompetens som krävs.

Spinnfiske kräver också nästan samma sak, men saknar man viss kunskap får tålamodet vara desto större för att uppnå samma resultat!

Mete med naturligt bete med ett eller två spön anser jag i högsta grad är sportfiske, inget tvivel om det!

För att återknyta till lite av det trådskaparen är ute efter: Min fångststatistik visar att det är mycket mer effektiv på stor gädda att fiska med naturligt bete. Det behöver inte vara ismete, går ju lika bra med vanligt flötmete från båt. Men då är det svårare att gödsla med spön om man nu gör det vid ismetet. Om man får fler gäddor med naturligt bete vet jag ej, men snittvikten är större.

/Martin
              Hej Martin; Min avsikt var inte att kategoriskt generalisera som du skriver.
              Låt oss ta upp trollingen vid ett senare tillfälle och först försöka bena upp de olika isfiskemetoderna med levande bete efter främst gädda, även om metoderna också med mycket stor framgång kan användas vid fiske efter andra rovfiskarter.

Det är kanske inte så många som provat på och inser skillnaden mellan de fyra isfiskemetoderna med levande bete. Ismete ligger enligt min åsikt närmare ståndkroksfiske (yrkes- eller husbehovsfiskemetod) än rent sportsmannamässigt angelfiske.

Angelfiske med den gammaldags V-formade angelkroken är under mer än hundra år omtalad som den sportsligaste metoden vid isfiske efter gädda! Vid angelfiske måste du först med isbill hugga upp tillräckligt stora angelhål och helst kraga upp hålen i underkant, så att du för hand kan dra upp en gädda utan att hon fastnar i hålet under hemtagningen. När gäddan tagit mörten måste du blixtsnabbt vara framme vid hålet, ta den utlöpande linan mellan tummen och pekfingret och kroka gäddan när hon stannat och försöker vända mörten för att svälja den. Sedan bör du hålla press på gäddan tills du snabbt kan dra upp henne ur hålet och allt detta bör ske i ett enda svep. Går gäddan förbi hålet, då är hon förlorad. Vid alla de tre andra isfiskemetoderna(ismete, saxfiske och ståndkroksfiske) fastnar gäddan oftast "automatiskt" av sig själv. Ismete med flera, "självfiskande" spön betraktar jag personligen inte som sportfiske, möjligen husbehovsfiske eller fritidsfiske. Detta beror på att jag många gånger varit med om att en eller flera gäddor krokat sig själva när man hållar på och drillar hem den första som tagit en ismetemört. På Fiske.Nu läste jag för några år sedan om hur en av "kändisarna" där höll på och drillade en ismetegädda när fyra andra stod i kö och väntade på att få bli uppdragna.
              One day spent fishing adds another day to your life!
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
                Bra sagt. Sen förstår jag inte att OF ideligen måste göra reklam för levande bete...;-)

Kommentera

hmm, fisken sammlas ju mer koncentrerat på vintern vilket gör det lättare. själv skulle jag helst se ett isfiskeförbud så mina gäddor fått vara ostörda till våren

((tycker gott gäddfiskarna kunde köra feta balansare.. har blivit som med trollingen. ska alltid upp så jävla mycket fisk eller vikt för att vara ett godkännt pass. iaf bland mina bekanta, aldrig kul om det inte kommit upp ett as.. 10spön och hur mycket fisk som helst.. snart trollar väl alla gädda med 10 spön för att få några +8 per dag på sommaren också..

skulle bli glad om det blev ett förbud på fiska med mer en ett spö per man.

Då blir det sport igen.. Och bli mer heder till ismetet igen ))

Kommentera

Ursprungligen postat av hmm Visa inlägg
                    hmm, fisken sammlas ju mer koncentrerat på vintern vilket gör det lättare. själv skulle jag helst se ett isfiskeförbud så mina gäddor fått vara ostörda till våren

((tycker gott gäddfiskarna kunde köra feta balansare.. har blivit som med trollingen. ska alltid upp så jävla mycket fisk eller vikt för att vara ett godkännt pass. iaf bland mina bekanta, aldrig kul om det inte kommit upp ett as.. 10spön och hur mycket fisk som helst.. snart trollar väl alla gädda med 10 spön för att få några +8 per dag på sommaren också..

skulle bli glad om det blev ett förbud på fiska med mer en ett spö per man.

Då blir det sport igen.. Och bli mer heder till ismetet igen ))
                    Ligger mycket i vad du säger...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lyly19
                    av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    346 visningar