Tänkte i år testa på pimpel efter bäckröding i P&T-sjön hemma. Vad för färger på balanspirk är gångbart? Vad är er erfarenhet när ni fiskat båge/bäckröding/röding?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Balanspirk och bäckröding
Collapse
X
-
Fiskar en del regnbåge/röding/bäckröding från isen.
upplever inte att någon specifik färg skulle vara bättre än någon annan. Snarare storleken är ’lagom’
Jag fiskar uteslutande med starka färger på balansare/mormyskor, tilläggas bör ju att jag oftast pimplar i mörka humustjärnar.
Kommentera
-
Isfiskade förr en hel del i mindre skogssjö med humusfärg men relativt klart vatten.
Fisken bestod främst av storvuxen regnbåge men även någon form av rödingvariant, troligen bäckröding eller splejk.
Fick bra med fisk på balansare i grälla färger typ firetiger men även på Rapalas GFR (orange och guld). Ganska snålt med fångst
på blå- och silver-varianter samt andra mer naturliga färger men det var troligen mer på grund av att dessa inte favoriserades av oss som höll i spöna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kimmen Visa inläggFiskar en del regnbåge/röding/bäckröding från isen.
upplever inte att någon specifik färg skulle vara bättre än någon annan. Snarare storleken är ’lagom’
Jag fiskar uteslutande med starka färger på balansare/mormyskor, tilläggas bör ju att jag oftast pimplar i mörka humustjärnar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggIsfiskade förr en hel del i mindre skogssjö med humusfärg men relativt klart vatten.
Fisken bestod främst av storvuxen regnbåge men även någon form av rödingvariant, troligen bäckröding eller splejk.
Fick bra med fisk på balansare i grälla färger typ firetiger men även på Rapalas GFR (orange och guld). Ganska snålt med fångst
på blå- och silver-varianter samt andra mer naturliga färger men det var troligen mer på grund av att dessa inte favoriserades av oss som höll i spöna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HaspelmannenAha GFR. Jag har rapalas bl.a. BKL, BYR, HT, RBDL och RFCW. Så någon/några bör ju funka fint.
Jag har en förkärlek för GFR, fiskar gädda med stora Rapala Magnum i den färgen samt abborre med små Magnum samt andra vobblers i GFR.
Därav var det naturligt att nöta med den på regnbåge och röding också, har för övrigt generellt haft bra fiske på både guld och orange samt färgerna
ihop vid spinnfiske i skogssjö efter nämnda arter också.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg
Med storlek "lagom" menar du? 5, 7, 9 cm?
Jag kör med den minsta rapalas 5cm, men även andra balansare i liknande storlek och sen mormyskor/minibalansare ca 3-5cm.
Färger gul/orange/grön/röd.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
Jag kör med den minsta rapalas 5cm, men även andra balansare i liknande storlek och sen mormyskor/minibalansare ca 3-5cm.
Färger gul/orange/grön/röd.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera