Teknik vid Ismete/angling..Aktiv eller passiv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teknik vid Ismete/angling..Aktiv eller passiv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teknik vid Ismete/angling..Aktiv eller passiv?

Ja som ni förstår så vill jag höra hur nu fiskar när det gäller ismete/angling. Om ni är sådana som dunkar ut 10 don och sedan sitter och väntar på fällningar en hel dag med endast bara ngt enstaka flytt av donet..

Eller fiskar ni aktivt, det vill säga mindre antal don och att endast låta dom vara i ngn halvtimme innan ni flyttar donen?

Och så får ni gärna refelektera vad ni anser är bäst, då menar jag inte sådana saker att det självklart är bättre att vara aktiv i vatten som är okända för dig, utan snarare hur vidare vilken av metoderna som är effektivast..

Jag har testat båda metoderna, utan att nödvändigtvis märkt några större skillnader i mina fångster, då är kanske inte min teknik perfekt när det gäller den aktiva anglingen då jag inte är särskilt van dig det fisket, men jag vågar väll säga att jag vet vart fisken står så det är inte så att jag bara satt ut mina din på måfå för att sedan bara flytta dom lite "hit och dit" utan har tänkt till direkt varje gång..
    42
    Aktivt fiske
    28,57%
    12
    Blandning beroende på fisket
    52,38%
    22
    Passivt fiske
    19,05%
    8
    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

jag föredrar helt klart aktivt fiske..

jag fiskar med 5 ismete spön,om de inte hugger där man börjar så flyttar man lite längre bort kanske efter 1-2 timmar och om man får lite hugg osv brukar jag låta de ligga kvar tills jag tycker de är daggs att flytta eller åka hem..
    Keep talking about me, You are just making me famous..
    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Jag är hysteriskt rastlös, så det blir aktivt fiske av bara farten. Förra säsongen mynnade det ut i hysterisk träningsvärk pga av tjocka isar och ett jäfla borrande!
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Okej, men det där är ju rätt så beroende på tid också ibland känns det som, för vem har inte varit med om att det helt plötsligt börjar fälla oavbrutet på donet som stått helt dött hela dagen, man blir ju lite rädd att missa sådana saker=)
        Om du hittar ett bra ställte där det fäller bra för att sedan dö ut lite, flytttar diu vidare lr väljer du istället att sätta ner lite mer don? Lr du kör enbart med 5spön?

Kommentera

Kom på en ny sak som kanske borde vara med också..Där jag kmr ifrån(hälsingland) så har ju angling efter gädda anor sen långt tillbaka och då är det bara det passiva fisket som gäller, folk tittar ju nästan snett på en när man säger att man bara skall ta med sig 6don ut, så det spelar säkerligen lite roll oxå. Min så kallade "fiskeuppväxt" bestod iaf av passivt anglande, och därmed har jag fram tills för 2år tillbaka hållt det väldigt kärt(man blir ju lite skrockfull). Och resultatet har varit helt okej, och jag kan inte säga att jag effektiviserat mitt fiske om man tänker på fångsten...

Haha, klockrent Brunte, skaffa motorborr säger jag bara

Kommentera

Om man t.ex. fiskar pelagiskt och har hittat ett stort stim med bete är det ju dumt att flytta bort från det. Likaså om man har en favortispot som brukar ge fina fiskar, så kan det ju faktiskt vara värt att låta spöna stå en hel dag på ungefär samma områden, dock brukar jag flytta spöna ngr meter bara isf för att ha lite att göra samt att jag inbillar mig att det faktiskt kan vara avgörande.

Om man fiskar ett nytt vatten eller en ny plats är det ju effektivare att fiska rörligt, likaså om man har en sträcka som man vet producerar, men inte kan täckas in med de antal spön man har.

Helt enkelt som med allt annat tror jag på att det beror helt på förutsättningarna
            sigpic

Kommentera

Brukar flytta spön rätt ofta, kör med 6 spön ungefär.
              Om det inte har huggit på ett tag brukar jag flytta minst ett spö, brukar göra så att ja flyttar in ett spö till grundare vatten och ett spö till djupare vatten, och även testar att höja upp betesfisken mot istaket på nåt spö, så att en mört fiskas precis under isen.
              Jag tycker det lönar sig att vara aktiv och flytta spön och testa olika teorier.

Kommentera

Ni tänker ungefär som jag gör märker jag, dock märker jag att dom flesta föredrar ativt fiske, bara en röst på passivt! Men det är klart, nu är ju detta kanske ett forum där dom flesta är seriösa i sitt fiske och därmed kanske inte anser det riktigt så effektivt att sitta stil en hel dag, även om det ibland kan vara nog så skönt;P

Ajja, imorrn blire ut och testa lyckan iaf, det jävliga är att jag imorgon kmr vara laglydig då ett vatten byte gick åt fanders så alla mörtar tränar just nu ryggsim=) Ajja, så då får man se hur pass effektivt det är med dead bait oxå=)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                0 svar
                158 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Najad
                av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                199 visningar