Tjocklek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tjocklek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tjocklek

Det var många år sedan jag pimplade, rättare sagt på barns ben, men i vinter tänkte jag att det skulle bli av, men jag har en räddsla som nog är lite knäpp, hur vet man att isen är hållbar? om isen är ex 20 cm tjock är den hållbar då? och hur kan man tänka om det har varit minusgrader i en vecka är isen tjock nog då? känns som att man måste kunna vara säker på sin säkerhet innan man kan koncentrera sig på fisket =)
    sjuksköterskestudent från västerås

Ursprungligen postat av ohlstedt
    Det var många år sedan jag pimplade, rättare sagt på barns ben, men i vinter tänkte jag att det skulle bli av, men jag har en räddsla som nog är lite knäpp, hur vet man att isen är hållbar? om isen är ex 20 cm tjock är den hållbar då? och hur kan man tänka om det har varit minusgrader i en vecka är isen tjock nog då? känns som att man måste kunna vara säker på sin säkerhet innan man kan koncentrera sig på fisket =)
    Köp dig en ispik eller tillverka en själv.

Kostar runt 500kr men är det bästa du kan inskaffa när det gäller säkerhet på isen Du slår helt enkelt piken i isen framför dig och ser därmed ungeför hur tjock isen är.

OBS! Detta gäller inte på porösa vårisar eller på sk. "snöisar" utan enbart på kärnis. Mao är det en grej man använder i början på sesongen då isarna innan man vet hur det ligger till. Sedan lägger man ju alltid märke till isens tjocklek m.h.a. borret. Men se upp för utlopp, råkar, ställen där isen ser skum ut helt enkelt.

Tänk på att det är en väldigt skillnad på is och is. Våris och solsken med plusgrader och lite vind kan äta upp MÅNGA cm på en dag.

Kärnis på 2cm håller för mig, men jag vill gärna att den skall vara 3cm för att kunna känna mig lite säker Dock har jag alltid flytoverall, isdubbar och ispiken med mig då. Kompisarna har testat med flytoverall och man flyter i princip upp ur vaken. Nu säger jag inte att man skall tappa respekten för tunn is p.g.a overall m.m men det kommer helt klart att hjälpa dig den dagen då olyckan är framme. För även om du har alla säkerhetesgrejor kan det gå riktigt riktigt illa.

Var noga med att spänna åt kring ben och armar för att stänga ute vattnet.
    sigpic

Kommentera

är isen runt 10cm tjock så håller den för en bil
      har jag hört men aldrig testat
      men gör som flode säger ha med dig rätt utrustning så går det säkert bra
      mvh
      jimrad

Kommentera

Ursprungligen postat av jimrad
        är isen runt 10cm tjock så håller den för en bil
        har jag hört men aldrig testat
        men gör som flode säger ha med dig rätt utrustning så går det säkert bra
        mvh
        jimrad
        Finns is som är 10cm som knappt håller för en människa, finns många olika typer av is och det första budordet är att aldrig ta ngt för givet
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av ohlstedt

Om det är bra is håller 5-10 cm lätt!

Kommentera

Det är nog mest på våren, som man bör akta sig för "slask isarna". Om isen är 5 cm tjock och det inte har varit plusgrader, så isarna blivit dåliga. Då kan man nog ganska lungt traska ut, bara man känner till vattnen där man färdas. dvs. strömmar, fabriker som kanske släpper ut reningsvatten m.m.

2-3 cm räcker nog, precis som Flodebanan sa. Men vill ju inte skicka ut någon o dränka sig. Därför lag ja 5 cm som säkerhetsmarginal.
            Senast ändrad av Jacobjh; 2006-11-12, 18:52.

Kommentera

När isen är 25 cm brukar dom börja ploga upp isbanorna med traktorn

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

införskaffa dej flytoverall, ha med nåt att hacka med för att kolla tjockleken. Åk inte ut själv. Ha ett rep nedpackat i väskan för säkerhetsskull

Kommentera

4 cm kärnis bär ca 80 kg läste jag i en bok så 10 cm är helt säkert om det är bra is

Kommentera

1,5cm räker för mig

jag går ut på isen om de är 5cm då känner jag mig säker.
                    Keep talking about me, You are just making me famous..
                    MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                    www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    138 visningar
                    0 gillar