Isfiske gädda ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiske gädda !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

fyller i med att de kan vara ganska aktiva emellanåt. och inte ovanlig med flera fina gäddor ur samma hål, om en passage, vassudde eller liknande.

när det gäller pirk så kan jag bara säga att jag brukar få både vertikalarna och balansarna snodda av gädda :P
    skulle tro att pimpel med ett stort blänke eller skeddrag typ atom eller jak skulle funka väldigt bra. men skulle jag rikta pimpel så skulle det nog bli någon hembyggd jättebalansare lite mer aktivt och spännande. och skulle vara riktigt cool att känna stötar i en 20cm balansare som skär ut långt. tänk det med kikpimpel

men mete är ju klart enklare och säkerligen effektivare.. dock inte så "aktivt"

Kommentera

Off topic?

Jag har för 2 vintrar sedan gjort ett experiment som jag läste i en gaaaammal fiskebok jag hittade på landet. Kommer ej ihåg vad författaren heter eller vad boken heter? Hur som haver så hällde jag vatten på isen då snön började lägga sig över den, mest för att få ner så mkt solljus som möjligt. Detta med teorin: Partiklar och plankton drar sig till ljus, betesfisk äter plankton, rovfisk äter betesfisk ja du förstår. Personligen är jag inte så glad i is-mete blir lite uttråkad av att borra, flytta utrustning, sitta å vänta osv...

Vid pimpel efter abborre fungerade den här teorin utmärkt!
      En dag fick vi ca: 5 kg abborre på 7 fiskar med en top på 1,1 kg och detta i mälaren! Eftersom jag inte is-metade på dessa ställen så vet jag inte hur det ter sig då, men det lär ju fungera. Ska testa detta på kommande isen (om det blir ngn?).

Annars kan jag bara hålla med tidigare inlägg. De står oftast runt 0,8-1,5 m, men is PB är tagen en mulen dag på 3,5 m och vägde 7,1 kg.

Well det va det...

Skit Fiske
      /Pike_Mike79
      Pike on The fly!

Kommentera

Ursprungligen postat av pike_mike79
        Jag har för 2 vintrar sedan gjort ett experiment som jag läste i en gaaaammal fiskebok jag hittade på landet. Kommer ej ihåg vad författaren heter eller vad boken heter? Hur som haver så hällde jag vatten på isen då snön började lägga sig över den, mest för att få ner så mkt solljus som möjligt. Detta med teorin: Partiklar och plankton drar sig till ljus, betesfisk äter plankton, rovfisk äter betesfisk ja du förstår. Personligen är jag inte så glad i is-mete blir lite uttråkad av att borra, flytta utrustning, sitta å vänta osv...
        /Pike_Mike79
        Jag tror att det var klassikern Curt Linde som skrev om det i en av sina böcker på 50-60 talet.
        Han provade även att färga vattnet rött och fick då rödfärgad abborre som han
        sen saluförde som röding
        kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
          Jag tror att det var klassikern Curt Linde som skrev om det i en av sina böcker på 50-60 talet.
          Han provade även att färga vattnet rött och fick då rödfärgad abborre som han
          sen saluförde som röding
          Hahaha ja kanske var det han?
          Vem köper abborre som är röd i tron att det är röding?

Kul iaf
          Pike on The fly!

Kommentera

jag angla i en sjö som är liten och medel djupet är 1,5 djupast 3 m.
            brukar anglar där det är 1-1,5 m och fått bra med fisk undrar om ni tror att det kan vara värt att prova där det är som djupast

Kommentera

lägger till en fråga

Vart står abborren på vintern då?
              vid vassen eller på djupet?
              dom borde väll jubla om man matar dom med maggot på vintern=)
              sjuksköterskestudent från västerås

Kommentera

allselles när isen lägger sig så samlas gäddorna också dom stora under den första isen. Sen så går storgäddorna ut mot djupare vatten och dom minsta är kvar inne i viken. Efter storgäddorna har gått ut mot djupare vatten så finner man hon vid grynnor, kanter, sund och djuphålor där betesfisken håller till. Även vid djupa glesvass.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                235 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                1 svar
                237 visningar
                0 gillar