Isfiske gädda ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isfiske gädda !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Isfiske gädda !

De sjöar jag fiskar i har brax,lake,mört och aborre ! När isen blir tjock , är det grunt man skall satsa på eller Finns det någon chans att gäddan står djupt då sikten inte kan vara så bra ?

Var finner man braxen på vintern ?

Alla tips är välkommna !

I min bästa angelsjö så står den mesta fisken (gädda) i en stor vassvik.. Max 1,5 meter.
    Vi har testat oss fram med hjälp av ekolod att fiska av kanter och djuphålor.. (maxdjupet i sjön är 8 meter) Men den Grunda viken ger absolut både mest och störst fisk..
    http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Är intreserad av samma sak, hur lever gäddan på vintern. "sover" den och äter det som råkar passera. Eller jagar den som vanligt?. Samma sak med djup, väder och vind. finns det någon "standard"

Ska för första gången fiska på vintern så alla tipps är välkommna

Kommentera

[QUOTE=WeeMan]Är intreserad av samma sak, hur lever gäddan på vintern. "sover" den och äter det som råkar passera. Eller jagar den som vanligt?. Samma sak med djup, väder och vind. finns det någon "standard"
        Ska för första gången fiska på vintern så alla tipps är välkommna[/QUO]
        jag kör grunt! får mycke gädda på under metern upptill 1,5 typ

Kommentera

All rovfisk finns där maten finns!!tex kalla dagar står fisken djupt,där syret finns,men när det blir varmare följer den maten in mot grundare områden,sedan tror jag att det beror lite på sjöns/områdets storlek,djup,bottentyp,mm

Kommentera

Ni pratar om kalla dagar. går det att säga nån viss temp?
            Ändrar vatten tempraturen sig så pass mycket på vintern`?
            Senast ändrad av WeeMan; 2006-11-09, 17:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av WeeMan
              Ni pratar om kalla dagar. går det att säga nån viss temp?
              Andrar vatten tempraturen sig så pass mycket på vintern`?

Jag kan inte påstå att jag märker nån större skillnad om tempen ligger runt nollan eller om det är 10-15 minus.. Det enda är att hålen ink linan fryser igen/fast när det är "kyligt"
              Men å andra sidan så bor jag ju i småland. Kan tänka mig att tempen spelar större roll längre norr ut, där det oftast är betydligt kallare under längre tid...
              Senast ändrad av Abelsson; 2006-11-09, 17:37.
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75
                De sjöar jag fiskar i har brax,lake,mört och aborre ! När isen blir tjock , är det grunt man skall satsa på eller Finns det någon chans att gäddan står djupt då sikten inte kan vara så bra ?

Var finner man braxen på vintern ?

Alla tips är välkommna !

När isen blir tjock blir även gäddorna "tjocka". Mkt aktivitet runt isläggningen och givetvis mkt grundfiske mot vårkanten. Men tiden därimellan får man allt leta på bra för att hitta dem, antagligen söka pelagiskt och kring kanter i anslutning till pelagiken.

Braxen ställer sig i "min" sjö kring djupkanter och det händer lite då och då att det kommer upp fina braxar på båtpimplet efter abborren, som även den går djupare och djupare.

När jag var ute och kikade senast hittade jag mest betefisk (troligtvis siklöja) utmed botten i sjöns djupaste delar.
                sigpic

Kommentera

Jag har aldrig isfiskat förut men ska börja iår och alla medelanden här har vart perfekta!
                  Men jag vill veta var som är bäst för gädda om man vill fiska med pilk eller balanserare om man nu kan det... som sagt jag har ingen aning.
                  Men säg också vilket som är bäst, fiska med dött agn eller pilk,balanserare om det nu går. ^^

Kommentera

Ursprungligen postat av Matzimu
                    Jag har aldrig isfiskat förut men ska börja iår och alla medelanden här har vart perfekta!
                    Men jag vill veta var som är bäst för gädda om man vill fiska med pilk eller balanserare om man nu kan det... som sagt jag har ingen aning.
                    Men säg också vilket som är bäst, fiska med dött agn eller pilk,balanserare om det nu går. ^^

Oj jag har skrivit ett fel här som kan misstolkas...
                    Det ska stå Vad som är bäst för gädda INTE VAR så då kanske det blir lite lättare att svara på frågan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    208 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    141 visningar
                    0 gillar