Är beredd att hålla med dig Flode. Dock så är min åsikt denna.
Är man så in i helvete snål att man måste beställa saker från Usa för att tjäna några hundralappar då har man valt helt fel hobby. Börja med schack eller dylikt. face it
Är man så in i helvete dum att man betalar (betydligt) mer än man måste för fiske grejor....så borde man inte uttala sig........överhuvetaget!!!!!
med tanke på att jag aldrig skulle få för mig att isfiska så borde jag kanske lämna denna tråd därhän, men kan som vanligt inte låta bli att lägga mig i. men då den vanligaste anledningen till att IAR ballar ur är fel smörja i minusgrader, så antar jag att isfiskerullar i synerhet bör vara utrustade med IAR, och vanlig backspärr som backup. trist att sumpa sin drömfisk bara för att man inte orkat fixa till en liten, billig och enkel detalj (som i o f s borde vara standard). som sagt, bara en fundering från min sida.
Moretoft: Så klart man köper bra grejjer till det bästa priset, även om det innebär lite extra jobb att fixa sakerna. Speciellt om man ska köpa flera st som trådskaparen kanske hade tänkt till ismetet! Alla kanske inte har dom pengarna du verkar ha..
med tanke på att jag aldrig skulle få för mig att isfiska så borde jag kanske lämna denna tråd därhän, men kan som vanligt inte låta bli att lägga mig i. men då den vanligaste anledningen till att IAR ballar ur är fel smörja i minusgrader, så antar jag att isfiskerullar i synerhet bör vara utrustade med IAR, och vanlig backspärr som backup. trist att sumpa sin drömfisk bara för att man inte orkat fixa till en liten, billig och enkel detalj (som i o f s borde vara standard). som sagt, bara en fundering från min sida.
Nja, för ismetet duger enklast möjliga.
Även om det är en stor bamse, så är det ganska stela vintergäddor vi pratar om. Tummen duger utmärkt att bromsa med om vanliga slirbromsen skulle ge upp. Brukar själv ha bromsen ganska löst och så används tummen till själva mothugget och när jag vill hålla fisken still...
Allt går så långsamt till skillnad med spinn och jerkfiske i öppet vatten, så man hinner lätt med att parera med tummen.
Men, orkar man modda och skall ha rullarna till annat än ismetet... Klart man skall förbättra rullen .
ok då vet man att det funkar till det då i alla fall. Ska ju ha flera rullar så då hade man ju kunnat köpa en av dom som är optemalt för jerk vad hade ni tagit då? Har funderat lite på 6500 rocket men den kanske är för stor till jerk den med?
ok då vet man att det funkar till det då i alla fall. Ska ju ha flera rullar så då hade man ju kunnat köpa en av dom som är optemalt för jerk vad hade ni tagit då? hällst inte mer en runt 1000 har funderat lite på 6500 rocket men den kanske är för stor till jerk den med?
Beror väl på hur stor hand du ha jag tycker det är hemskt att jerkfiska med en sån stor rulle men jag vet att endel gör det.
Har funderat yttligare lite. Har tänkt så här om jag köper 2st 6000 classic som har jag hittat på olsons för 795 st och dom rullarna funkar prima till isfiske utan problem och även till att trolla efter gädda och gös i insjö eller? Vad skulle jag vinna på att köpa 6500c3 i stället som kostar 975. sen tänkte jag att jag köper en ruller för att fiska jerkbiat med som även funkar att använda till trolling och isfiske och då hade jag tänkt mig antingen 5601 JB jerkbaiter eller 6500cs rocket. Snälla hjälp mig
Håller helt och hållet med Danne67 ang. rullarnas betydelse. Har sett en kompis drilla upp en 7,3kg gädda på ul-rulle med 0.15mm flätlina. Själv köpte jag Fish Logics multirullar till ismete och de duger jättebra, får varken mer eller mindre på de spöna än på spöt min C3a sitter. Men ambassadeur är alltid ambassadeur, och rullarna går somsagt att använda till både trolling, spinnfiske och gädd-/gösmete. Det är i alla fall ingen dålig investering hur du än gör, för de håller i många år om du sköter dem.
Är man så in i helvete snål att man måste beställa saker från Usa för att tjäna några hundralappar då har man valt helt fel hobby. Börja med schack eller dylikt. face it[/QUOTE]
(Offtopic svar men jag måste)
Ja du Moretoft nu tycker jag att du är lite ute på hal is, man kan ju fråga sig varför det måste vara mer än halvapriset dyrare i sverige på vissa grejor.
Det handlar inte om snålhet (även om jag är smålänning) men fiske är en dyr fritids sysselsättning, personligen försöker jag få ut så mycket som möjligt för mina surt förvärvda pengar.
Nu tänker du ja men våra Svenska fiske butiker måste ju också överleva, ja jag håller med men jag tror inte det är dom som är boven i dramat här utan jag tror att vi kan tacka våra generalagenter i sverige för vår prissättning i butikerna.
Kommentera