Massor av missade ismetehugg i helgen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Massor av missade ismetehugg i helgen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Massor av missade ismetehugg i helgen!

Jag och polaren var ut på en liten insjö igår och ismetade med 3 + 4 spön och hade långt över 30 fäll/hugg men bara 9 gäddor! Visserligen är jag ingen erfaren ismetare, men fiska tycker jag att jag kan... Några gånger kände vi gäddan vid mothugg, men oftast fanns inget i andra änden. Vi missade på både en-kroks och två-krokstackel. Stora krokar och små krokar. Vi väntade länge och vi krokade bums. Inget hjälpte! Skitgäddor! De som tog riktigt fick vi i gryning och skymning.
    Är det nå'n som har liknande hemska erfarenheter? Tips?
    Bira, bira, bärs!!

Det kanske bara var vindfäll eller mörten som drog ner vippan. Jag använder larm.

Kommentera

Har märkt att man krokar gäddorna best vid skymningen iaf, kanske att man är lite slö efter en dags ismete att man tar god tid på sig fram till hålet så gäddorna har gott om tid på sig eller så blir de mindre försiktiga vid skymning, gryning
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Om det är grunt och blankis så kan väl gäddan bli skrämd när man går fram till hålet? Jag kan ingenting om ismete men det kan ju vara därför dom inte är lika skygga morgon/kväll när det är mörkare?

Kommentera

Ursprungligen postat av RimboRambo
          Jag och polaren var ut på en liten insjö igår och ismetade med 3 + 4 spön och hade långt över 30 fäll/hugg men bara 9 gäddor! Visserligen är jag ingen erfaren ismetare, men fiska tycker jag att jag kan... Några gånger kände vi gäddan vid mothugg, men oftast fanns inget i andra änden. Vi missade på både en-kroks och två-krokstackel. Stora krokar och små krokar. Vi väntade länge och vi krokade bums. Inget hjälpte! Skitgäddor! De som tog riktigt fick vi i gryning och skymning.
          Kanske var gös?

Kommentera

Finns det gös och abborre i vattnet? Gösen kan vara riktigt j#vlig vissa dagar och då är det tvåkrokstackel som gäller med små sylvassa krokar, mjukt och fint tafsmaterial ska det vara. Dessutom så är den väldigt känslig för motstånd, löser inte linan ut som den ska eller löper ut tungt kan de spotta direkt. Abborren kan också knycka mört om man inte väntar ett tag med mothugget, fast det vill man inte göra utifall det är gädda på. Gäddan brukar inte vara särskilt försiktig, det är vad jag har märkt hittills. Dens tänder är dessutom som hullingar dvs. biter den i en fet mört så spottar den inte så enkelt. Smågösar däremot skulle man vilja fiska med dynamit vissa dagar
            Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ursprungligen postat av RimboRambo
              Sätter pengar på att det var smågäddor som hugg mörten med "missade" krokarna. ¨

Om det inte fanns några köttmärken på fisken kan det också varit abborre.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av debnis
                Det kanske bara var vindfäll eller mörten som drog ner vippan. Jag använder larm.
                Och det gör att man slipper "falsknapp" då eller?
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                  Och det gör att man slipper "falsknapp" då eller?
                  verkligen!!!!!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av debnis
                    verkligen!!!!!!!!!
                    Okej? Det grundar du på vad?

Om man kör med alarm eller med "ålbjällra" som nappindikator spelar ju ingen som helst roll?

Det är ju inte precis alarmet man sätter fast linan i så inte fisken kan simma dit den vill ?

Man kan ju köra med alarm och vippa

Du fattar vart jag vill komma va?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    235 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    237 visningar
                    0 gillar