Pimpla röding i Villingsberg - nybörjartips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla röding i Villingsberg - nybörjartips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpla röding i Villingsberg - nybörjartips

På lördag ska jag göra något jag aldrig provat förut, jag ska pimpla röding.
    En kollega frågade mig om jag ville följa med till Villingsberg och fiska.
    Naturligtvis svarade jag "ja"!

Kruxet är att jag aldrig pimplat röding förut, och jag förstår att det krävs lite annan utrustning än när man pimplar borre. Detta medför att jag på imorgon eller på fredag får (nöjet) att åka till Willys Sportfiske och införskaffa lite utrustning. Kan någon tipsa/ge mig lite hjälp.

Ska jag köra med ett vanligt pimpelspö eller ska jag investera i ett ismetespö (typ Rapala)?

Blinkpirk eller vad? Mormyska, när använder man det?

Om någon med lite lokalkännedom och erfarenhet av att fiska där skulle vilja ge mig några tips så vore jag evigt tacksam. Jag har förstått att vi ska fiska i "Sörämten". Är det ett stort tjärn/sjö och finns det några "riktmärken" dit man kan gå där det brukar nappa?

Många tack och skit fiske på er!

Detta är inte en bump, men någon annan kanske kan ha nytta av det.
    Vi drog totalt 9 rödingar på 3 personer igår
    5 st togs på blinkande kopparfärgade blänken och sambons 4 drogs på kopparfärgat utan blink.
    Det var både enkelkrok och trekrokar på.
    Gemensamt för alla var att det användes mycket maggot.

Sen kändes det som att det handlade om tur.
    Tur att stå på rätt ställe när fisken simmade förbi.
    Tjejen drog 3 rödingar på 20 minuter i sitt hål samtidigt som jag drog en i ett hål 10 meter längre bort. På resten av isen var det nästan helt dött.

Kommentera

Skulle aldrig ta med frugan och riskera att bli utfiskad.. Vem vet vilka hemska konsekvenser det skulle kunna leda till...
      I övrigt blir jag nyfiken på din fisketur. Var var ni i Villingsberg? Vilka blänken använde ni. Jag bor ju i Karlskoga och har nära dit, men har inte fiskat där sedan i tonåren när jag och ett par polare brukade tälta och fiska lite sommartid.
      Har haft tankar på att uppleva detta igen och ta med mig ett tält någon natt, men det har inte blivit av. Men en pimpeltur kanske inte vore fel. Möckelnturen i dag gav noll och intet..

Kommentera

Nä! Ta inte med frugan va du än gör!
        Det var inte roligt i bilen hem

Jag ska försöka lägga upp länkar till blänkena vi använde.

Noterbart är att om man kan ta sig dit en vardag är det nog att föredra.
        I lördags var det säkert 50 personer på isen. Och alla samlades på samma ställen. Du förstår själv hur det såg ut..
        \Tomas

Kommentera

Som pensionär åker jag när jag vill... Men som novis på ädelfiskpimpling skulle jag uppskatta om du kunde fixa länkarna...
          Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
          2 svar
          449 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lyly19
          av lyly19

Arbetar...
          X