Hjälp ang. ismete. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp ang. ismete.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp ang. ismete.

Tjena, Som sagt jag måste erkänna att jag aldrig varit särskillt intresserad av ismete och vinterfiske men det har det blivit ändring på nu.

Har precis införskaffat mig 4 spön och 2 nya ambisar och 4st spöstativ.
    Det jag funderar på är själva riggen. exakt hur ska den se ut?
    Har letat lite efter en bild på nätet och sånt.. men har tyvärr inte hittat nåt =(

Ska ut och nöta med en inbiten specimen fiskare och vill inte göra bort mig direkt ... lite koll vill man ju alltid ha =)

Sen angående beten, vad gör man om man inte får tag i mört, kan man då använda annat så som köpt sill och köra dead bait?

Eller pimpla upp aborre och sedan meta med dom?

aja... som ni märker är jag rätt "newbie" på området och uppskattar all hjälp jag tänkas få.

Tjena Moretoft!

Rigg till ismete är inga större konstigheter. Du kör med samma rigg som till vanligt flötmete-gädda. riggen kan bestå av en vajertafs på ca 50cm. O här finns det en hel uppsjö av olika material. Vill du inte göra av med allt för mycket pengar på dyrt material kan jag rekomendera Drennans Pike-wire eller Pro Leader. det senare altenativet är lite dyrare men funkar väldigt effektivt till gäddan. Över tafsen trär du bara på ett kulbly på 5-10g. När du kör efter gäddan rekommenderar jag 2 trekrokar på tafsen så du kan göra mothugg med detsamma. Du lär dig och förresten ismete Rockar!!! Lycka Till!

Kommentera

Mört är det bästa och det fångar du enklast i en mörtstuga med lite havgregrynsgröt. Abborre funkar också utmärkt ingen större skillnad. Deadbait är inget jag provat o inget jag tror på. Möjligtvis till gös i sånna fall.

Kommentera

Har redan skaffat mig drennan vajer och owner trekrok i stl 4,6 och 8
        Och bly i 14 grams Oliven sänke med ett gummi/plast stift igenom för att inte skada linan... då är jag inte så långt i från =)

Nån som vet ang deadbait köpt ala Ica butik? =)

Kommentera

Jag har fått på hel strömming köpt på ica...men levande bete är bättre. Har då gjort som du skrev, börjat med strömming och sen pimplat upp abborre.
          Men det är ju en sista nödlösning att göra så tycker jag.
          Försök hitta nån som säljer mört i närheten istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av moretoft
            Tjena, Som sagt jag måste erkänna att jag aldrig varit särskillt intresserad av ismete och vinterfiske men det har det blivit ändring på nu.

Har precis införskaffat mig 4 spön och 2 nya ambisar och 4st spöstativ.
            Det jag funderar på är själva riggen. exakt hur ska den se ut?
            Har letat lite efter en bild på nätet och sånt.. men har tyvärr inte hittat nåt =(

Ska ut och nöta med en inbiten specimen fiskare och vill inte göra bort mig direkt ... lite koll vill man ju alltid ha =)

Sen angående beten, vad gör man om man inte får tag i mört, kan man då använda annat så som köpt sill och köra dead bait?

Eller pimpla upp aborre och sedan meta med dom?

aja... som ni märker är jag rätt "newbie" på området och uppskattar all hjälp jag tänkas få.
            http://www.outdoor.se/sportfishnews/...mete/index.htm - BRa nybörjarguide till grunderna...

Om du skall ut med en inbiten specimenfiskare tror jag du kan få tips o.s.v av honom bara du frågar Tackel m.m visar han säkerligen gärna upp, samt hur man tillverkar dessa...
            sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            2 svar
            220 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg ArvillaKovacek  
            Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
            1 svar
            191 visningar
            0 gillar