Bra fiske - Pimpla röding i mellersta sverige eller måste man längre norrut? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fiske - Pimpla röding i mellersta sverige eller måste man längre norrut?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra fiske - Pimpla röding i mellersta sverige eller måste man längre norrut?

Hej,
    Jag och en kollega har bestämt oss för att åka iväg en långhelg i vinter och pimpla (fjäll)röding.
    Vi bor i Västerås, så vår fråga är om man måste bege sig långt upp i landet (Jämtland, Härjedalen och norröver) för att uppleva bra rödingfiske eller om man kan uppleva samma fiske i mellersta Sverige.

Jag har läst i någon tråd här att det ska gå att fiska röding i Värmland.
    Är beståndet i dessa sjöar lika rikt och är fiskarna lika stora?

Vi är i praktiken nybörjare på detta, så vi tar tacksamt emot tips.
    Vore toppen om någon kan rekommendera en sjö där man kan hyra en stuga och en skoter i närheten av sjön .

Är det någon speciell tid under vintermånaderna när det är bättre fiske?

/Tomas

pimpla röding är ett av mina favorit intressen, just fjällröding blir det allt för sällan så jag tänker inte försöka ge några tips på ställen (jag jagar helst storröding på icke natursköna platser, typ landösjön och i put'n'take vatten).

Däremot vill jag tipsa om att ni har med ett ekolod (helst ett var) och använder det på samma sätt som man använder det då man vertikalar på sommaren - det ger en helt annan dimension och hjälper er att lokalisera fisken. Rödingen går ju gärna runt runt i vissa stråk (och ofta i mindre stim) - så hittar man en plats där dom går förbi kan man få uppleva ett riktigt actionspackat fiske!

Kommentera

Tack för tipset..
      Hyr vi en skoter så kan det absolut fungera att ta med sig ett ekolod.
      Ska vi pulsa i halvmeterdjup snö så får man nog minimera packningen

Kommentera

Jag vet inte hur tunga lod ni äger? Men på dom jag haft hittils är det mest batterierna som väger och man måste ju inte släpa ett skitstort batteri med sig då det endå bara är ljust i 6-7h

Kommentera

Precis, lodet väger väl inte så mycket.. men det är mitt batteri som väger.
          Ska man vara ute en hel dag så har man ju dessutom mycket annat att släpa på.
          Fast, man får väl göra någon form av prioritering

Kommentera

Kolla in anariset som ligger i Åre - trakten, har bara varit där på sommaren men dom har skoterutflykter till olika fjällsjöar.. Fint ställe. Kanske värt att kolla upp iaf.

Kommentera

runt anarismassiven fiskade jag en del som parvel, fint där! Inte så värst mycket fisk dock, men det finns å andra sidan hundratals små sjöar där i krokarna.

Kommentera

Ska du inte så långt så varför inte prova Logärden och L.Logärden 1mil nordöst om Falun.Inga mängder får man men däremot kan det hugga i vilken storlek som helst.Rödingar på 2kg är inte alls ovanliga.Sedan har du Rödfisksjön i Svartnäs och Hafsen inom Lingheds FVO.Alla dessa inom 3mil.men är du ute efter massor med röding så måste du nog upp i vissa fjällsjöar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                2 svar
                363 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Arbetar...
                X