Att ismeta (Funkar med vanliga spinngrejor?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att ismeta (Funkar med vanliga spinngrejor?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej, för du använder en vippa eller nappalarm + gummisnodd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius
      Dessutom är en ismetad gädda lika credigt som en anglad dito. Dvs inte alls...
      Förstår inte riktigt varför.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizoholic
        Ok, som jag tänkte.

Kommentera

Kom på en grej, om man vill ismeta fiskar som tex. abborre, regnbåge, hur gör man då? Är det några speciella tackel eller? Mindre vippor?

Kommentera

Ursprungligen postat av Stizoholic
            Hur håller ett nappalarm fisken på rätt djup?

f.ö så förstår jag inte varför en anglad eller ismetad gädda inte får credit.
            !!!!!

Kommentera

Arne; Det sköter gummisnodden!

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                Kom på en grej, om man vill ismeta fiskar som tex. abborre, regnbåge, hur gör man då? Är det några speciella tackel eller? Mindre vippor?
                abborren tar gärna på mört och kan metas liknande som gäddan, fast med mindre krok, sänke och bete. tror nästan att en enkelkrok är bättre till abborren. annars är pirk med lys/garnkrok det effektivast/roligaste till abborre vintertid. abborre brukar jag nästan enbart fiska för att äta och då gör det inget om man krokar "ordentligt", till skillnad från gäddan som man oftast fiskar för att det är roligt. grymt, men sant.

regnbågen går absolut att meta upp, fast då med powerbait eller räka. på vintern är det ofta födobrist i p&t vatten och regnbågen jätte hungrig. det är även den årstiden jag tycker att fisken smakar bäst. har sett att många lägger ut ett typ vm-spö 4m från hålet och hugger fast det i snön. i hålet ligger ett mete och vid napp är det bara att slänga sig efter spöt. detta är givetvis ingen bra metod om man är lite seg/ovaksam, då får regnbågen simma med ett spö i släptåg.
                Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ok, ska testa pirken till borren.

Men VM-spö? Toppknutet?
                  Finns det inga vanliga sätt att ismeta bågen? Typ att man firar ner en pb-kula eller räka eller liknande på ett haspel/spinnspö och sedan typ fäster upp linan i något? Någon?
                  Senast ändrad av Syn; 2005-08-26, 07:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                    Ok, ska testa pirken till borren.

Men VM-spö? Toppknutet?
                    Finns det inga vanliga sätt att ismeta bågen? Typ att man firar ner en pb-kula eller räka eller liknande på ett haspel/spinnspö och sedan typ fäster upp linan i något? Någon?
                    Du kan ismeta Regnbåge på samma sätt som vid abborrfisket. Jag använder ett hemmabyggt spö på dryga 3ft för haspelrulle. Som nappindikator använder jag napplarm eller ålpingla som fästes i toppen. Små betesfiskar, räkor mm funkar. Powerbait funkar också men andra beten fiskar ju ifrån dom sommar som vinter!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                      Du kan ismeta Regnbåge på samma sätt som vid abborrfisket. Jag använder ett hemmabyggt spö på dryga 3ft för haspelrulle. Som nappindikator använder jag napplarm eller ålpingla som fästes i toppen. Små betesfiskar, räkor mm funkar. Powerbait funkar också men andra beten fiskar ju ifrån dom sommar som vinter!
                      Menar du med vippa osv? Så jag kan göra precis som vid gäddmetet, fast med bara en enkelkrok och lite bly agnat med exmepelvis räka?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      220 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      193 visningar
                      0 gillar