Att ismeta (Funkar med vanliga spinngrejor?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att ismeta (Funkar med vanliga spinngrejor?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att ismeta (Funkar med vanliga spinngrejor?)

Halloj. Tänkte att jag skulle utveckla mina isfiskemetoder. Det har bara blivit abborrpimpling med maggot än sålänge.

Istället för att pimpla borre med ett pimpelspö, skulle det inte gå lika bra med typ ett ul-spö? Bara en fundering jag fick. Nåja.

När man ismetar gädda, hur gör man? Vet kort sagt inte ett dugg då jag inte vart intresserad. Har dock anglat lite. Men jag hittar ingen info när jag söker här på förumet. Släpper man bara ner en krok med mört på en tafs med sänke och lägger linan i vippen med en eventuell knallkork?
    Använder man några speciella tackel?

Skulle jag kunna fiska med en vanlig spinnfiskeutrustning? Köper helst inte grejor för flera tusen bara för att testa. Jag kan väll skita i vippan som mest är jobbig, eftersom att jag har ett spö som signalerar hugg, alternativt att jag hänger en bjällra eller något på spöt?

Mata mig med info!

Att pimpla med ett UL spö är inte en så bra idé. Du förlorar väldigt mycket av känslan i det korta styva pimpelspöt, och får antagligen sämre rörelser i pirken också. Det är ändå meningen att man ska hala upp fisken för hand, så känslan i drillen bör det inte göra någon skillnad på.

Tacklet för ismete är mycket enkelt:
    Du har en ståltafs med två trekrokar (då kan mothugget sättas direkt), minst 50cm lång.
    Hur stora krokarna ska vara och hur långt avståndet mellan de ska vara beror på betesfiskens storlek. Storlek 8-4 är och 5-10cm är normalt.
    Över tafsen ett genomborrat kulsänke på 5-15g, beroende på hur mycket du vill att din betesfisk ska kunna röra sig och hur djupt det är. Mellan sänket och tafsen en gummipärla för att skydda knuten mot sänket.

Knallkork är onödigt, sätt istället en pingla på själva vippan.

Tillvägagångssättet är mycket enkelt det också:
    Sätt fast mörten på vanligt flötmetesmaner, dvs den övre kroken vid ryggfenan och den undre vid bröstfenorna eller munnen.
    Du sänker ned mörten på lämpligt djup och hänger linan över vippan.
    Vad "lämpligt djup" innebär kan diskuteras. Förr (angelfiske) fiskade nästan alla max en meter över botten. I dag fiskar många högre upp i vattnet. Prova alla möjliga djup och se var huggen kommer tätast. Ofta kan det vara bra att fiska precis under isen.

Frikoppla spolen på multi, öppna bygeln på haspel.
    Det är mycket viktigt att du inte glömmer detta, annars kommer du förlora spön i samma takt som det hugger, samt att stackars fiskarna måste simma runt med krokar i munnen och spön på släp.
    På haspel gillar jag att ha linan i en gummisnodd för att minska trasselrisken.

Vid napp närmar du dig försiktigt spöt (dundrade steg kan skrämma fisken att släppa betet)

Spöt bör vara kortare och styvare än ett vanligt kastspö. Nästan alla ismetespön på marknaden är ca fyra fot.

Vippan är ett måste, om du inte bara tänker ha ett spö och sitta bredvid det hela tiden, eller har elektroniska nappalarm.

Ett ismetespö är billigt (normalt runt 150kr) och du kan använda samma rullar som till sommarfisket.

En sak du absolut bör ändra är lintjockleken. Eftersom att du ofta kommer i kontakt med stora fiskar, har ett kort spö och kort lina bör din lina vara grov.
    Nylonlina är helt klart att föredra då flätlinor ofta fryser och inte har samma töjning som nylonen. Flätlinan står heller inte emot nötning mot iskanten lika bra som nylon.
    Jag använder 0.40 på haspelrullar och 0.50 på multirullar.

Se till att ha alla hjälpmedel för avkrokning på plats.
    Se till att du inte lyfter de största romfyllda honorna verikalt, risken finns att de börjar sprattla och alla inälvor hamnar på fel plats. De är ju trots allt skapta för ett liv i viktlöst horisontellt tillstånd. En fisk mår heller inte särskilt bra av att ligga i kall snö då slemskikt och ögon lätt fryser med infektioner och blindhet som följd.
    Detta såklart om du tänkt att släppa din fisk.

Det fria fiskets regler för ismete är mycket luddiga. Storfiskregisteringen har tolkat dem så att man inte får använda fler än två spön och vippan ska sitta i spötoppen.

Ismete är en löjligt effektiv metod i många vatten, speciellt effektiv för att komma åt de stora fiskarna som är svåra på sommaren. Fiska med förnuft, använd inte för många spön och ta inte hem för mycket fisk så det framtida fisket inte blir lidande.

Hoppas att denna info räcker (blev en hel del, i brist på eget liv )
    Annars har du sex måndader till att plugga in resten.
    Senast ändrad av Foppa; 2005-08-12, 00:02.

Kommentera

Gudomligt Foppa! All info jag behövde i det inlägget!
      Jag är iofs ute lite tidigt men bättre det än för sent.

Bara en sak, om man använder multirulle, är det inte stor chans till trassel eftersom att gäddan kanske gör ett ryck som får spolen att gå, och sedan stannar och spolen såklart fortsätter att gå och trasslar?

Kommentera

För att vara lite tråkig såhär på fredageseftermiddagen, och sätta lite myror i huvudet på alla ismetare, så reglerna för is-mete är egentligen följande:

Fiskar man på allmänt vatten under fria handredskapsfisket, får endast ett spö användas vid ismete. Och det ska hållas i handen under fisket. Precis som vid vanligt spöfiske.
        Fiskar man på eget vatten, gäller att man får använda flera spön uppsatta som man normalt gör under ismetet idag.

Detta sades i alla fall i våras under ett informationsmöte med länsfiskekonsulenten i Stockholm, samt representanter för Sportfiskarna m.fl.

Fortfarande är dock regelverket kring ismetegrejjen lite luddig, och jag tycker man ska kolla upp vad som gäller där man fiskar med berörda instanser för säkerhets skull.

Kommentera

Dessutom är en ismetad gädda lika credigt som en anglad dito. Dvs inte alls...
          Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
            Gudomligt Foppa! All info jag behövde i det inlägget!
            Jag är iofs ute lite tidigt men bättre det än för sent.

Bara en sak, om man använder multirulle, är det inte stor chans till trassel eftersom att gäddan kanske gör ett ryck som får spolen att gå, och sedan stannar och spolen såklart fortsätter att gå och trasslar?
            Ställ in kastbromsen lite lagomt så är det inga problem. Är du osäker så gör ett ryck i linan och var beredd med tummen så ser du om det kommer bli något problem! Har bara fått linresning 1gång på alla de år jag ismetat och då var det inga problem.

Kommentera

Det blir så.. Drar spolen igång blir det trassel om inte linan dras ut i samma hastighet.
              Hur ställer man kastbromsen? Aldrig brytt mig. Har en Amb.

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                Det blir så.. Drar spolen igång blir det trassel om inte linan dras ut i samma hastighet.
                Hur ställer man kastbromsen? Aldrig brytt mig. Har en Amb.
                Bakom vev och bromsvred har du en metallknopp som är en dryg cm hög och ca1,5cm bred det är kastbomsen.
                Dra nu inte åt den förhårt! När spöt är färdigriggat skall det hålla sig på plats när du drarut lina, annars blir det tack och adjö. "Lagom" hårt är det som gäller!

Kommentera

Ursprungligen postat av ej inloggad(jögge)
                  Bakom vev och bromsvred har du en metallknopp som är en dryg cm hög och ca1,5cm bred det är kastbomsen.
                  Dra nu inte åt den förhårt! När spöt är färdigriggat skall det hålla sig på plats när du drarut lina, annars blir det tack och adjö. "Lagom" hårt är det som gäller!
                  Hittar bara kastbromsen? Är det smma knopp som kastbromsen fast på motsatt sida? På ena sidan sitter märke och kastbroms, på andra sidan, veven, tre skruvar man kan handskruva, två vanliga skruvar och en metallknopp som ser ut som kastbromsen? Är det den månne?
                  Vad seg jag ska vara!

Kommentera

Kom just på en grej, om man kör med frikopplad spole/öppen bygel åker väll mörten i botten?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    212 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    167 visningar
                    0 gillar