Vertikalfiske gös vintertid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalfiske gös vintertid?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalfiske gös vintertid?

Tänkte prova på vertikaljigg efter gös nu i januari eftersom det ändå inte finns nån is och fiskesuget trycker på.
    Är det i djuphålorna man ska söka gösen nu? antar att man söker efter "klumpar" på botten med ekolodet så här års? antar också att gösen är ganska passiv just nu så kanske små jiggar med doftmedel kan funka bra? jiggen kanske behöver presenteras ganska nära gösen? hur påverkas gösens lek av denna varma vintertemperatur?
    member of team TMT sportfiske

Är det traditionellt bottenvertikal du tänkt bedriva så skulle jag ge följande tips:

VAR?
    - Som alltid, grund/kanter eller ytor med hård botten, men inte nödvändigtvis exakt spot on utan prova gärna där det brantar ner och planer ut om inte hårbottnen levererar. Vattnet kan vara varmare några meter utanför och djupare, så att gösen parkerar där. Uppe på grundare vatten skulle jag försöka om det visar sig att gösen är riktigt aktiv för dagen, och kanske trycker bytefisk ditåt i korta perioder under dagen, för att sedan parkera utanför branten igen. Men allt skiljer mellan olika vatten givetvis.

TEKNIK
    - Långsamt är ledordet, lätta skallar ger oftast bra resultat för tröga kalla bottengösar!
    - Angående ekolodet så ser bottengösarna likadana ut hela året, nästan som stenar eller inte alls och dyker upp från ingenstans på ekolodet.

Om det är pelagiskt vertikalfiske/prickskytte du tänkt bedriva skulle jag leta över sjöns djupare partier som oftast är hett, funkar inte det så prova att söka av frivattnet utanför kanter/grund. Inga lätta huvuden, kör mycket båt, hitta till slut en jävel som är pigg nog att stiga och ta jiggen. Gå inte för nära i nedsläppet, men låt gösen komma närmare än "vanligt" innan du kanske höjer för att få en attack. Funkade senast jag var ut i december!

Men det är vad jag säger nu, ute på vattnet kan allt ändras fort och det gäller att lita på magkänslan.

- The truth is out there!
    - Fiske-Feber

Kommentera

Mkt bra tips där.. Tänkte gett mig ut nu i helgen men det blev visst stopp med det. Skulle lägga i nytt fett i hjullagren på båtkärran igår kväll, knackade loss fettkåpan och ut regnade alla lagerkulor på golvet. Totalhaveri
      Får väl skylla mig själv när det körs alldeles för fort med båtkärran..
      member of team TMT sportfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
      2 svar
      450 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg lyly19
      av lyly19

Startad av Sadda, Idag, 19:09
      0 svar
      21 visningar