Hitta ismete gäddan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hitta ismete gäddan!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker att gäddorna hugger oftare på förmiddagen än eftermiddagen, men storgäddan kan ju komma vid skymningen också märkte jag härom veckan högg precis när det börjat skymma. Deadbait vet jag dock inte mycket om så det överlåter jag till experterna på deadbait.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Jag tycker att gäddorna hugger oftare på förmiddagen än eftermiddagen, men storgäddan kan ju komma vid skymningen också märkte jag härom veckan högg precis när det börjat skymma. Deadbait vet jag dock inte mycket om så det överlåter jag till experterna på deadbait.
      Några tips på hur man lurar upp betesfisken abborre/mört från isen?
      Har 3 mil till närmaste maggot butik så det går bort imorgon.
      Mjärde har jag inte råd med denna säsongen.
      Fortsätta nöta med balanspirkarna från fladen? :P
      Eller finns det något super-vinter bete för mört/abborre förutom mask/maggot?
      Sillstrimma, räka, majs, vetebröd, powerbait, kattmat, blodpudding?

Kommentera

Pimpel är jag riktigt kass på också tyvärr
        Jag köper mina betesfiskar, kanske kan vara ett alternativ någon gång när du har mer tid att förbereda.
        Men mask och maggot är nog de bästa valen om man ska pimpla upp mindre betesfisk skulle jag tro.
        Och prova mormyska istället för balanspirk så kan det ge annorlunda och kanske bättre resultat.
        Hoppas du får upp betesfisk imorgon!
        Skitfiske!

Kommentera

Finns kräftmjärdar i nät att köpa lite överallt för typ 50 spänn, det duger att fånga lite mört med. Annars hade jag nog börjat mäska upp ett hål för att få dit betesfisken, sen pimplat med små mormyskor eller bara en liten enkelkrok med degkula.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
            Några tips på hur man lurar upp betesfisken abborre/mört från isen?
            Har 3 mil till närmaste maggot butik så det går bort imorgon.
            Mjärde har jag inte råd med denna säsongen.
            Fortsätta nöta med balanspirkarna från fladen? :P
            Eller finns det något super-vinter bete för mört/abborre förutom mask/maggot?
            Sillstrimma, räka, majs, vetebröd, powerbait, kattmat, blodpudding?
            Balanspimpel funkar väldigt sällan på mindre abborre, med balansaren jagar du typiskt "norsabborre i viktspannet 3 hg till strax över kilot. Ta en vanlig vertikalpirk med en limkrok istället och sätt dig utanför närmaste vass. Leta rätt på djupet för dagen och är dom det minsta i stöten så brukar det inte ta lång tid att få några borrar...
            Senast ändrad av Lejestrand; 2016-01-16, 20:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
              Balanspimpel funkar väldigt sällan på mindre abborre, med balansaren jagar du typiskt "norsabborre i viktspannet 3 hg till strax över kilot. Ta en vanlig vertikalpirk med en limkrok istället och sätt dig utanför närmaste vass. Leta rätt på djupet för dagen och är dom det minsta i stöten så brukar det inte ta lång tid att få några borrar...
              Tack för tipset!
              Testade detta idag och det nappade direkt.
              Jättesmå tyvärr men live bait iallafall

Sjön jag fiskar i är 400 meter lång och 150 meter bred, och det finns gott om gädda och grov abborre här resten utav året
              Testade idag att meta med bägge spöna precis på mitten utav sjön över 7 meters djup, ca 30 meter i mellan spöna, ena betet på 0.5-1,5 meter och den andra på 1,5-2,5 meter.
              Kom tyvärr ut sent idag med, kl.12-17 och jag blankade idag med.

Tips till nästa pass?

Har tyvärr bara två spön att tillgå...

Kommentera

Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
                Tack för tipset!
                Testade detta idag och det nappade direkt.
                Jättesmå tyvärr men live bait iallafall

Sjön jag fiskar i är 400 meter lång och 150 meter bred, och det finns gott om gädda och grov abborre här resten utav året
                Testade idag att meta med bägge spöna precis på mitten utav sjön över 7 meters djup, ca 30 meter i mellan spöna, ena betet på 0.5-1,5 meter och den andra på 1,5-2,5 meter.
                Kom tyvärr ut sent idag med, kl.12-17 och jag blankade idag med.

Tips till nästa pass?

Har tyvärr bara två spön att tillgå...
                Fler spön ökar ju chansen rätt bra

Kommentera

Ursprungligen postat av gälk Visa inlägg
                  Fler spön ökar ju chansen rätt bra
                  Naturligtvis! Tyvärr räcker inte pengarna till denna säsong.
                  Hur hittar jag gädda i denna pöl med endast dessa 2 spön?

Pelagiskt, precis vid ytan eller på botten?
                  Djupt eller grunt vatten?
                  Djupbranter, vassar, stenbottnar, vikar, uddar, grynnor?
                  Soliga eller skuggiga delar?
                  Rasselkulor eller flashiga skedar?
                  Ökar man chanserna om man sopar bort snön i anknytning till hålen?

Behöver lite konkreta tips, dessa spön har stått i garaget 2 år, förra året var det ingen is att tala om och inte förrförra heller, kul om man han knipa åtminstone en gädda innan isen är väck

Det blir ett nytt försök på tisdag!

Kommentera

Pelagiskt och precis under ytan tycker jag har fungerat bäst i slutet på säsongen.
                    Jag skulle börja på botten, inne vid en vass i anknytning till djupare vatten. Där hittar du nog gäddor även om det inte alltid ger stor gädda. Soligt kan vara bra om solen är framme, är det lite mulet så fungerar det vart som helst då gäddan verkar röra sig överallt ändå. Rasselkulor och skedar kan säkert ge lite extra attraktion men kan möjligtvis ha motsatt effekt när gäddan är lite känslig och inte på hugget. Sopa gärna ett litet område runt hålet rent om du har möjlighet till det. Det extra ljuset gör mörten mer synlig om det inte är alltför djupt.

Skitfiske!

Kommentera

jag släpar alltid med mig mitt ekolod sedan borrar och lodar jag av eftersom i jakt på betesfiskstim, sedan sätter jag mitt bete mitt i stimmet då jag hittat ett - då "fiskar" stimmet åt mig.
                      Brukar ge snabb utdelning om gäddorna är i farten.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      139 visningar
                      0 gillar