Paraplymjärde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paraplymjärde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
    tjena, köpte nyss en paraplymjärde som jag tänkte ha nu under vintern, men blev lite osäker på en del saker, det här förlängningsskaftet man fick till ska man väl ta bort igen så fort man fällt upp mjärden under isen?

sen antar jag att det vita snöret är det man ska fästa sin egna lina med markören i?

men nu till den stora funderingen, på pappret jag fick till står det "viktigt! använd issnöret för att dra upp mjärden genom borrhålet" är det de lilla gråa snöret som sitter knytet i det andra röda snöret uppe på mjärden? isåfall känns det inte särskilt hållbart att dra upp med när hela mjärden är full med mört. Är det inte bättre att använda det vita huvudsnöret att dra upp skiten med? eller när man fällt ihop den under isen att bara dra upp den i skaftet för hand.. Hur gör ni?

Skapligt förvirrad.
    Ja, det vita skaftet, röret eller nyckeln eller vad man nu ska kalla det för, används endast till att fälla upp och ihop mjärden.
    När det inte används ska det ligga i säkert förvar hemma. Ska man ha upp mjärden o råkat glömma skaftet är det inte värre än att doppa armen.

Ja, du fäster din lina i det vita snöret.

Vet faktiskt inte vilket snöre de menar, men använd det vita huvudsnöret du, har jag gjort utan minsta problem. När du fällt ihop mjärden under isen så drar du bara upp dreten med det grå handtaget.

Och så ett litet råd, paraplymjärden har en jobbig vana att locka in lakar och gäddor så låt den inte ligga ute för länge, vittja den ofta, gärna varje dag.

Kommentera

Tackar! nu är det bara att invänta isen då.

Min hemmagjorda stuga blev stulen i vintras så det borde ju vara lite lättare att gömma denna när det bara behövs ett borrhål. Funderar på att såga ut en 200 mm frigolitbit som passar i hålet sen täcka över skiten med snö så lär dom ju aldrig hitta den, om man inte har maximala oturen att nån jävel trampar ner i hålet..

Kommentera

Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg
        Tackar! nu är det bara att invänta isen då.

Min hemmagjorda stuga blev stulen i vintras så det borde ju vara lite lättare att gömma denna när det bara behövs ett borrhål. Funderar på att såga ut en 200 mm frigolitbit som passar i hålet sen täcka över skiten med snö så lär dom ju aldrig hitta den, om man inte har maximala oturen att nån jävel trampar ner i hålet..
        Behövs inte, det är ju bara att täcka över flötet med snö i hålet och låta det frysa igen. Med lite extra lina ner till botten är det ju sedan bara att borra ett nytt hål bredvid och fiska upp linan genom isen med en huggkrok eller liknande.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
        2 svar
        486 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg lyly19
        av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
        2 svar
        332 visningar