Paraplymjärde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Paraplymjärde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Paraplymjärde

Går det att fälla ihop paraplymjärdar under vattnet när dem ska upp genom isen?
    Senast ändrad av Pikeoholic; 2005-07-07, 19:39.

Det är sommar nu - inga problem med isen här inte :-)

Kommentera

Snälla, försök besvara min fråga istället för att tramsa, tack!

Kommentera

Ja, det går att fälla upp och fälla ihop en paraplymjärde under isen.

Du får en pinne med detta syfte till paraplymjärden, den pinnen finns det 2 sidor till de 2 olika syftena på. Den ena sidan (med en skåra i) används för att fälla upp mjärden under isen och den andra för att fälla ihop den.

lycka till i vinter, men du kan ju köpa en paraplymjärde redan nu, och ha t.ex. vid din brygga eller dylikt för sommarmetet. På så sätt ser du även hur den fungerar

ps. ska påpeka att det är en MYCKET oklok ide att ta upp en paraplymjärde ur "öppet vatten" utan att fälla ihop den först. Är "stugan" full med mört kan konstruktionen lätt "haverera" totalt. Detta hände mig i våras, men jag har efter mycket strul "lagat" den.

Kommentera

Precis vad jag ville veta, tack danbanan!

Kommentera

Trots att det går att fällaihop mjärden och draupp den genom ett hål i isen så är det inte att rekomendera om du nu inte har 250mm borr. När mjärden är riktigt full går det knappt fåupp den ur ett 200 hål och går det så har man många "trasiga" fiskar!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
              Trots att det går att fällaihop mjärden och draupp den genom ett hål i isen så är det inte att rekomendera om du nu inte har 250mm borr. När mjärden är riktigt full går det knappt fåupp den ur ett 200 hål och går det så har man många "trasiga" fiskar!
              Alla som vill ha betesfisk på vintern ismetar och då har man ju ett 205mm Rantanen så
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Alla som vill ha betesfisk på vintern ismetar och då har man ju ett 205mm Rantanen så
                Nej man har en 205mm Rantanen samt en 250mm Husqvarna/Lazer motorborr! Och så gör man ett större hål genom att borra 3 hål och hugga bort kanterna i mellan hålen med sin Isbill!
                Senast ändrad av jögge; 2005-07-08, 12:02.

Kommentera

Jag ska skaffa en 205mm Rantanen så det ska nog gå bra.

Kommentera

tjena, köpte nyss en paraplymjärde som jag tänkte ha nu under vintern, men blev lite osäker på en del saker, det här förlängningsskaftet man fick till ska man väl ta bort igen så fort man fällt upp mjärden under isen?

sen antar jag att det vita snöret är det man ska fästa sin egna lina med markören i?

men nu till den stora funderingen, på pappret jag fick till står det "viktigt! använd issnöret för att dra upp mjärden genom borrhålet" är det de lilla gråa snöret som sitter knytet i det andra röda snöret uppe på mjärden? isåfall känns det inte särskilt hållbart att dra upp med när hela mjärden är full med mört. Är det inte bättre att använda det vita huvudsnöret att dra upp skiten med? eller när man fällt ihop den under isen att bara dra upp den i skaftet för hand.. Hur gör ni?

Skapligt förvirrad.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    199 visningar