Bete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dött bete tycker jag fungerar bra. Jag tror att anledningen till varför folk tror det är dåligt är pga att du oftast får mindre antal fisk med dött bete. Däremot tenderar fiskarna som hugger att vara större.

Det är min egna erfarenhet utav det hela. Fiskar idag mkt oftare dött än levande.

Kommentera

Intressant att se alla olika jämförelser och erfarenheter av levande kontra dött bete! Vad beror denna skillnad på och kan det vara så att det varierar kraftigt mellan olika vatten? Själv är jag av åsikten att det skiljer markant och att dött bete ger långt mindre i jämförelse vid samma förutsättningar. I alla fall i hemmavattnet som hyser väldigt mycket (för mycket?) mört och gott om gäddor, stora som små.

Vi har vid flera tillfällen och bra fiske från is kammat NOLL på dött bete samtidigt som levande dito gett mer än 10-talet gäddor på några få timmar. När det gäller flötmete är det också stor fördel levande bete vid stilla väder och inga vågor men vid blåst och höga vågor är skillnaden något lite mindre. Vid flötestrolling är skillnaden mycket mindre.

Ovanstående gäller allt från mört till makrill och sill, kan det ha med betets rörlighet att göra i betesfiskrika vatten?

Kommentera

Jag tror att ett levande bete syns mer och triggar mer. Däremot tror jag att en smällfet tokmätt storgädda har svårare att motstå en död firre som bara hänger där. Om hon upptäcker den...

Kommentera

kör man med levande bete så skulle jag rekommendera mört. Annars så kan det i vissa sjöar vara bättre att köra med abborre. det får du testa vad som gäller i ditt vatten.
          Kör du med dött bete så är strömming/sill ett bra val för att det luktar mer än abborre,mört osv. det funkar även med
          andra arter som gäddan äter.
          Jag har också märkt att dött bete inte ger lika mycket fisk men det ger större fisk!

Kommentera

Är det trögt med nappandet så Hetsa upp betesfisken med OLJA!

Saxat från Luis´s Blogg:

Har du provat Brännis dippar till gäddan?

Oljor attraherar gäddan till hugg.

Kommentera

Saxat från Sportfiskegiganten´s Nyheter:

Rickard ångar på!

........En av de stora döda betesfiskarna attackerades av en tjock gädda som snart noterades till 10,97 kg, fördelat om 106 cm! ............

så DB fiskar också!
              Senast ändrad av Peje; 2013-12-02, 18:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
              2 svar
              482 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg lyly19
              av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
              2 svar
              325 visningar