Angelfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angelfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angelfiske!

När jag anglar kör jag med den gammla klassiska angelkroken men jag har nu sett att allt fler kör med 3 krok!
    Skriv vad ni tycker är för och nackdelar med krokarna mm så skulle jag bli glad

Ursprungligen postat av MeskMatte
    När jag anglar kör jag med den gammla klassiska angelkroken men jag har nu sett att allt fler kör med 3 krok!
    Skriv vad ni tycker är för och nackdelar med krokarna mm så skulle jag bli glad
    Det finns endast en enda fördel med angelkrok och det är att dom flesta gäddorna har svårt att svälja kroken.
    Dock har jag inte lyckats få en enda gädda att svälja mina trekrokar, än...

Enligt mig är trekrokarna överlägsna angelkrok.
    .
    Du kan fiska med levande bete.
    Du krokar betydligt bättre.
    Du kan kroka fisken direkt.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Det finns endast en enda fördel med angelkrok och det är att dom flesta gäddorna har svårt att svälja kroken.
      Dock har jag inte lyckats få en enda gädda att svälja mina trekrokar, än...
      Dock når spetsen ganska långt ner mot svalget inte sällan med långa sår i övre gommen (ibland nära ögonen) som resultat.

Kommentera

Är det inga andra som vill dela med sig sina åsikter? Ni fiskesnackare brukar ju vara bra på de!

Om ni inte är sugen på att svara på det så kanske ni vill ge mig lite tips och trix till angelturen jag ska göra i morron!?

Kommentera

Använder du angelkrok bör du mäta ut djupet innan du trär på mörten.På "grundt" vatten (0,3-1m) bör du lyfta betet ~2dec över bottnen."djupt" vatten är runt halv metern rekomenderat.Räkna med att "vippan" lyfter betet en bit...är ej expert på detta område så prova olika djup och metoder.

Kommentera

Ursprungligen postat av Baitcaster
            Använder du angelkrok bör du mäta ut djupet innan du trär på mörten.På "grundt" vatten (0,3-1m) bör du lyfta betet ~2dec över bottnen."djupt" vatten är runt halv metern rekomenderat.Räkna med att "vippan" lyfter betet en bit...är ej expert på detta område så prova olika djup och metoder.

Okey! Jag har hört det där med att sätta mörten en halvmeter ,meter under iskanten på djupt vatten! Det låter lite konstigt men det sägs ju att gäddorna går upp och tar mörten!

Är det någon som har lite erfarenhet om just att sätta mörten en sådan liten bit under iskanten på djupvatten?

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte
              Är det inga andra som vill dela med sig sina åsikter? Ni fiskesnackare brukar ju vara bra på de!

Om ni inte är sugen på att svara på det så kanske ni vill ge mig lite tips och trix till angelturen jag ska göra i morron!?
              Jag kan lova att dom flest tycker som jag. Trekrokar är bättre än angelkrok. Och det var väl svret på din fråga?

En ståltafs. Nylonlina och kulbly är inte heller fel att använda sig av.

Låna eller köp boken Modernt Ismete av Hans Nordin. Finns väldigt mk.t bra och nyttigt skrivet i den boken !
              sigpic

Kommentera

Okey det ska jag nog göra!

Jag fick ju i alla fall någras åstikter så jag tror nu att det blir till att dra på 3 krokar och tafs tills angelturen i morgon på trösken!

Kommentera

Kör med små smidiga krokar som du kan fästa vid ryggfenan på mörten utan att du tar död på den.
                  En trekrok räcker, då simmar dessutom mörten bättre än med fler krokar.
                  Själv kör jag alltid med endast en trekrok per don.

Om du ska köra med vanlig "angellina" så får du prova dig fram.

Har själv kommit fram till att vissa klassiska "angellinor" håller en pinsamt låg kvalitet.

Kommentera

Fiskar du djupare än 8 meter så bör du sätta betet på ca 6 m.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    199 visningar