Nybörjarfrågor ang pimpelfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor ang pimpelfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor ang pimpelfiske

Nästa vecka ska min arbetsplats (en skola) ordna en heldags "vintersportdag" då folk kan åka slalom, skidor eller pimpla (valet är fritt), och jag hade tänkt välja alternativet att pimpla. Men jag har bara gjort det vid två tillfällen i hela mitt liv och det är väl dryga 20 år sedan nu, när jag var liten. Så jag har ett par små frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Sjön där det är tänkt att vi ska pimpla i innehåller gädda, abborre samt inplanterad röding. Jag har ett lätt pimpelspö med rulle typ Ekorr-Johan, och ett blänke vid namn Lys-Draken (tror det är ett rödingblänke eller nåt?). Så jag undrar helt enkelt, duger denna utrustning för dessa arter? Kan man få abborre på denna typ av beten med, eller måste man investera i vertikalpirkar och liknande för det? Vad agnar jag bäst med, kan konstgjorda maggots från Powerbait vara ett alternativ?

Skulle vara trevligt om någon har några bra tips, är som sagt novis vad gäller pimpelfiske, brukar normalt sett endast syssla med vår/sommarfiske (spinnfiske samt lite mete ibland).
    Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Hej

Kolla in pimpelforum och pimpeltaktik http://hem.ektv.nu/~ekt015301/Pforum.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
      Nästa vecka ska min arbetsplats (en skola) ordna en heldags "vintersportdag" då folk kan åka slalom, skidor eller pimpla (valet är fritt), och jag hade tänkt välja alternativet att pimpla. Men jag har bara gjort det vid två tillfällen i hela mitt liv och det är väl dryga 20 år sedan nu, när jag var liten. Så jag har ett par små frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Sjön där det är tänkt att vi ska pimpla i innehåller gädda, abborre samt inplanterad röding. Jag har ett lätt pimpelspö med rulle typ Ekorr-Johan, och ett blänke vid namn Lys-Draken (tror det är ett rödingblänke eller nåt?). Så jag undrar helt enkelt, duger denna utrustning för dessa arter? Kan man få abborre på denna typ av beten med, eller måste man investera i vertikalpirkar och liknande för det? Vad agnar jag bäst med, kan konstgjorda maggots från Powerbait vara ett alternativ?

Skulle vara trevligt om någon har några bra tips, är som sagt novis vad gäller pimpelfiske, brukar normalt sett endast syssla med vår/sommarfiske (spinnfiske samt lite mete ibland).

"Äkta" maggots och en typ Bergman eller VEGE pirk fungerar toppen för abborre. Till rödingen fungerar säkert ditt blänk bra. Gärna med en nylontafs under och agnat med många maggots. Lycka till!
      sigpic

Kommentera

kolla denna sidan. där får du veta en hel del av en av kronobergsdistriktets frekventa vinnare i pinpel... http://hem.passagen.se/esandell/

Kommentera

bara te o rycka i spöt lite, det e skitenkelt (går inte att misslyckas)
          Bodybuilding och specimenfiske Is The Shit!!!

Kommentera

Tack för tipsen! En sak jag funderat på, visserligen ganska osannolik men ändå.. om man sitter där med såna här lätta grejer för att försöka få några abborrar eller kanske en mindre röding, vad händer om någon av sjöns gäddor skulle hugga, speciellt om den är stor? Hur ska man kunna drilla en gädda på ett antal kilo med ett lätt pimpelspö? Det är ju inte direkt så att den där rullen går att drilla fisk med, och spöt (som är av ståltrådsmodell) lär ju inte hålla för mycket. En fisk som kanske tar 10-15 minuter att drilla med ett riktigt gäddspö borde väl vara omöjlig att få upp om den skulle hugga på lätta pimpelgrejer? Även om sannolikheten att detta skulle hända inte är så stor kan det ju vara bra att veta sånt här i förväg.
            Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Hmmmm..Ja är det en stor gädda så lär det lösa sig själv genom att den biter av linan....Hur gammal är förresten linan på pimpelspöet? Är det en gammal nylonlina, så byt ut den mot ny, fräsch lina....Mindre gäddor upp till ett par kilo brukar ofta hugga så att pirken sitter ytligt så linan inte bits av...Då får du handdrilla den genom att dra upp linan för hand och försiktigt släppa efter om den vill rusa, bromsa försiktigt med fingrarna när den rusar. Ha en tång med och kanske en liten huggkrok med dig, så kan du lossa gäddan i hålet.
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
                Tack för tipsen! En sak jag funderat på, visserligen ganska osannolik men ändå.. om man sitter där med såna här lätta grejer för att försöka få några abborrar eller kanske en mindre röding, vad händer om någon av sjöns gäddor skulle hugga, speciellt om den är stor? Hur ska man kunna drilla en gädda på ett antal kilo med ett lätt pimpelspö? Det är ju inte direkt så att den där rullen går att drilla fisk med, och spöt (som är av ståltrådsmodell) lär ju inte hålla för mycket. En fisk som kanske tar 10-15 minuter att drilla med ett riktigt gäddspö borde väl vara omöjlig att få upp om den skulle hugga på lätta pimpelgrejer? Även om sannolikheten att detta skulle hända inte är så stor kan det ju vara bra att veta sånt här i förväg.
                det är ju inte spöt man drillar med vid pimpelfiske, man håller ju linan i händerna när man drillar

Kommentera

Hörde en som hade fått en gädda på 7 kilo vid pimpling,ganska skapligt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                  0 svar
                  157 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Najad
                  av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                  2 svar
                  188 visningar