Länsstyrelsens kontroller av mörtförsäljare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Länsstyrelsens kontroller av mörtförsäljare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Länsstyrelsens kontroller av mörtförsäljare!

Hej!
    Är det bara här i och runt om Falun som Länsstyrelsen fått fnatt och åker runt till oss mörtförsäljare och gör kontroller? Till mig var dom för snart en månad sen, och vad jag vet har de hunnit med att göra kontroller hos flera privatpersoner samt två butiker som säljer levande betesfisk.

Enligt lag så ska en fisk som är 10 cm ha 4 liter vatten, 100 mört = 400 liter, 1000=4000 o.s.v.
    Förvaring, ett genomskinligt akvarium eller tank, på botten skall det finnas grus, sand & sten.
    Fisken skall även ha tillgång till dagsljus.

Förvaras inte fisken som ovan så riskerar man böter samt förbud att sälja betesfisk.

Jag tycker det är bedrövligt! Jag säljer själv mört och förvarar dessa i kubiktankar där jag byter vatten varannan dag, förvarar absolut max 800 mört i en kubiktank.

Olles fiske i Borlänge fick föreläggande av länsstyrelsen och enligt dem skulle polisen hämta all utrustning den 18/3 (idag). Läs mer om detta på: http://www.dt.se/djurliv/1.5643817-m...a-i-fiskebutik

Käck, påstod att de tagit tre tankar i Hosjö. Tycker det borde först varit föreläggande. Har du koll på detta Jocke?

//Martin

Kommentera

Då får ni väl hålla er till deadbaits...

Skämt åsido, om man nu ska ha allt det som krävs (eligt Djurskyddsmyndighetens yttrande från 2006) för att förvara mörten inför försäljning blir mörten väldigt dyr för kunden.

Å andra sidan sa väl ett annat yttrande (eller något annat i den stilen) att man inte alls får fiska med levande betesfisk.

Kontentan - man får sälja fisk som uppenbart är avsedd att fiskas med men den får inte användas levande... logisk kullerbytta. En galen jämförelse: det är tillåtet att langa heroin (bara det görs på rätt sätt), det är tillåtet att köpa det så länge man inte ämnar att använda det på det "sedvanliga sättet".

Sedan tycker jag det är märkligt att privatpersoner eller butiker får ha mört i akvarier. Är det inte enligt lag förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap? (Det var ju ett tag helt lagligt att fiska med levande betesfisk så länge den fångades "precis innan" den skulle fiskas med. Alltså ingen långvarig förvaring.)
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-03-19, 00:53. Anledning: Förtydligande
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av -Fisken Visa inlägg
        Hej!
        Är det bara här i och runt om Falun som Länsstyrelsen fått fnatt och åker runt till oss mörtförsäljare och gör kontroller? Till mig var dom för snart en månad sen, och vad jag vet har de hunnit med att göra kontroller hos flera privatpersoner samt två butiker som säljer levande betesfisk.

Enligt lag så ska en fisk som är 10 cm ha 4 liter vatten, 100 mört = 400 liter, 1000=4000 o.s.v.
        Förvaring, ett genomskinligt akvarium eller tank, på botten skall det finnas grus, sand & sten.
        Fisken skall även ha tillgång till dagsljus.

Förvaras inte fisken som ovan så riskerar man böter samt förbud att sälja betesfisk.

Jag tycker det är bedrövligt! Jag säljer själv mört och förvarar dessa i kubiktankar där jag byter vatten varannan dag, förvarar absolut max 800 mört i en kubiktank.

Olles fiske i Borlänge fick föreläggande av länsstyrelsen och enligt dem skulle polisen hämta all utrustning den 18/3 (idag). Läs mer om detta på: http://www.dt.se/djurliv/1.5643817-m...a-i-fiskebutik
        Bedrövligt för att det drabbar din plånbok?

Kommentera

Själv kan jag ju tycka att om man har tagit fram regler för hur levande djur ska hållas i fångenskap så ska man följa detta. Även om mörten vid ett senare tillfälle hamnar på kroken eller i en gäddkäft. Annars kan man ju lika gärna frångå djurhållningsregler för boskap också med förevändningen att de ändå ska slaktas och ätas upp.

Att tanken ska vara genomskinlig kan inte jag läsa mig till i lagen, men att MINST en sida ska vara insynsskyddad står klart och tydligt (13 kap 4§). Och man får ju ha fisk i dammar av olika material vilka inte har genomskinliga sidor av naturliga skäl...

Dagsljus i sig är inte heller ett krav, då skulle man inte kunna ha akvarier inomhus, men saknas naturligt dagsljus ska man ha artificiell belysning ett antal timmar per dygn. "Ljuset ska anpassas så att dygnet delas upp i dag och natt på ett sätt som motsvarar djurets eller djurens naturliga dygnsrytm. (4 kap 19§)

Läs mer här: http://www.jordbruksverket.se/downlo...FS_2005-08.pdf

/Kalle
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Kontentan - man får sälja fisk som uppenbart är avsedd att fiskas med men den får inte användas levande... logisk kullerbytta. En galen jämförelse: det är tillåtet att langa heroin (bara det görs på rätt sätt), det är tillåtet att köpa det så länge man inte ämnar att använda det på det "sedvanliga sättet".
            Förstår inte varför det är en logisk kullerbytta. Det är väl i sig ingen skillnad på (för mörtens räkning) var eller när fisken avlivas innan den sätts på kroken bara det görs på rätt sätt?
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
              Förstår inte varför det är en logisk kullerbytta. Det är väl i sig ingen skillnad på (för mörtens räkning) var eller när fisken avlivas innan den sätts på kroken bara det görs på rätt sätt?
              Om det verkligen är så att man inte får fiska med levande fisk så borde den säljas död. Du får inte köpa levande möss om du ska använda de som föda till ormar. Förvisso så kan man köpa levande möss som husdjur men du får enligt lag inte ha mört (ett vilt djur i fångenskap) i ett akvarium som husdjur. Vad jag vet så är ingen mört som säljs odlad fisk (som ju "vanliga akvariefiskar" är).

Jag tycker att myndigheter borde vara konsekventa i sitt myndighetsutövande. I det här fallet så är man hård på en punkt men vek på andra.

Personligen kommer inget av detta drabba mig eftersom jag uteslutande kommer att fiska med deadbaits. De är för det mesta lättare att förvara och jag slipper tänka på om jag plågar fisk i onödan och dessutom bryter mot lagen.

Mask, maggots och insekter kommer jag dock inte att avliva innan jag metar med dem.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Om det verkligen är så att man inte får fiska med levande fisk så borde den säljas död. Du får inte köpa levande möss om du ska använda de som föda till ormar. Förvisso så kan man köpa levande möss som husdjur men du får enligt lag inte ha mört (ett vilt djur i fångenskap) i ett akvarium som husdjur. Vad jag vet så är ingen mört som säljs odlad fisk (som ju "vanliga akvariefiskar" är).

Jag tycker att myndigheter borde vara konsekventa i sitt myndighetsutövande. I det här fallet så är man hård på en punkt men vek på andra.

Personligen kommer inget av detta drabba mig eftersom jag uteslutande kommer att fiska med deadbaits. De är för det mesta lättare att förvara och jag slipper tänka på om jag plågar fisk i onödan och dessutom bryter mot lagen.

Mask, maggots och insekter kommer jag dock inte att avliva innan jag metar med dem.
                Pinkies är förbjudet att sälja levande men inte vuxna individer under förutsättning att de avlivas innan utfodring.

Men jag håller med dig, det är många gånger hur inkonsekvent som helst. Jag kan ju tycka att om man ska vara konsekvent med vår humana djurhållning och slakt så borde yrkesfiskare ligga risigt till. Hur human är den djurhanteringen?

Kommentera

Oj oj oj, en ny maratonslinga...?

Jag förstår intentionen i lagen men den är minst sagt krånglig att tillämpa.
                  - Mask, maggots och insekter är också levande djur (om än ryggradslösa om jag inte har definitionen fel) ?
                  - Hur skall yrkesfisket kunna förvara och transportera fisk, kräftor, hummer, krabba, etc. Dessa måste kokas direkt på plats eller garanteras rätt mängd dagsljus, sandbotten, växter, etc. under förvaring eller transport ?
                  - All fisk (yngel) för utplantering får inte transporteras annat än i tankar med glastak och samma omgivning som ovan?
                  - Ålräddarna kan inte transportera vuxen blankål i tankar för att släppa ut i västerhavet ?
                  - Om jag har fisk i fångenskap i en damm i trädgården blir jag då olaglig när isen lägger sig och dagsljuset försvinner eller är det då helt plötsligt en naturlig miljö ?
                  - etc, etc

Vi är ju vana vid krångliga och luddiga lagar med tolkningsföreträde för myndigheterna, prejudicerande domslut och dispensförfarande så det går säkert att lösa det mesta men det blir inte enkelt.
                  Och om det nu börjar ges en massa dispenser till höger och vänster, lider djuren i så fall mindre i de fallen? För det var väl det som var intentionen med lagen...

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                    Pinkies är förbjudet att sälja levande men inte vuxna individer under förutsättning att de avlivas innan utfodring.
                    Jag hoppas att du syftar på hårlösa musungar och inte små rosafärgade maggots. De råkar ha samma namn.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    157 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    195 visningar