Hejsan! Vissa dagar har jag fått väldigt bra med röding i en sjö för att sedan en annan dag inte känna någonting alls med samma utrustning! Jag undrar varför dem inte är inte intresserad, vad beror det på och vad kan man testa när inte blänke, blink eller mormyska funkar? Tacksam för svar!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför hugger inte rödingen?
Collapse
X
-
rödingen är nog inte på hugget då, så enkelt är det. Har själv fått uppleva liknande på sommaren. Ena stunder vakar det som bara den och fisken tar flugan utan problem. Sen händer nått, vinden byter riktning och då fungerar inget alls. Rödingen är nog den mest svårflörtade fisken jag fiskat och riktigt kräsen kan den bli.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
-
Precis som Marko säger, så är rödingen extremt petig och oförutsägbar ibland. Ena gången hugger de tätt på en specifik fluga/balanspirk/räka, men dagen efter vägrar de!
Visst handlar det om att hitta rödingen först, och jag har märkt att den kan stå/röra sig i stim på olika platser från dag till dag, men ibland vet man att de är precis under (tack vare tydliga ekon på ekolodet) men ändå vill det sig inte... De stiger mot betet, i bästa fall nafsar till försiktigt en gång och sedan sjunker till botten igen - galet frustrerande!
Tror det handlar mycket om tålamod, ja och såklart också rätt lufttryck, väder mm... Så ge inte upp och bara nöt på så hittar du snart en dag där de hugger på allt!
När det gäller bete så har både balanspirk+maggots/räka, endast balanspirk, mormyska med maggots, eller bara en enkel krok/rödingkrok med maggots/räka, fungerat bra. Både med och utan blinkpirk. Röd blinkpirk verkar dock fungera bättre i 2 av mina sjöar av någon anledning! Bara prova dig fram, inget av det är "fel" i alla fallMina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera