isfiska för första gången - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

isfiska för första gången

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• isfiska för första gången

tja.. ska ut och is fiska för första gången i morron med en kompis..

något specielt vi ska tänka på ?..

det har vart 10 minus nu i 2 veckors tid och före det 3-5 minus i typ 4 veckor..

Ursprungligen postat av vongyllis Visa inlägg
    tja.. ska ut och is fiska för första gången i morron med en kompis..

något specielt vi ska tänka på ?..

det har vart 10 minus nu i 2 veckors tid och före det 3-5 minus i typ 4 veckor..
    Hej Vongyllis;

Nu i helgen 19-20 januari 2013 var det två snöskoterförare som körde igenom isen utanför Ekillabadet här på Stora Ullfjärden, Mälaren i Bålsta. Räddningstjänsten kunde dra upp dem blöta och frusna på isen.... De hade isdubbar, men lyckades själva inte ta sig upp ur vaken. Snöskotrarna ligger kvar på Mälarens botten.... Därför är mina ISVAKSRÅD nedan alltid lika aktuella och viktiga varje vinter....

ISMANNENS BÄSTA ISVAKSRÅD:

1. Ge dig aldrig ut ensam på isen!

2. Svaga punkter på isen är vid vassar, råkar, bryggor, broar, uddar, avlopp, inlopp, utlopp, sund och grund. Tänk på att vindar och strömmar ger ojämn tillfrysning!

3. Ha alltid lättillgängliga isdubbar högt under hakan!

4. Tag alltid med ispik, livlina och visselpipa!

5. Bär ryggsäck med torrt ombyte i vattentäta plastpåsar!

6. Om du går igenom isen, behåll lugnet! Panik är livsfarligt! Hugg med isdubbarna en i taget. Sparka i vattnet så att du kommer upp vågrätt. Tag dig alltid upp på samma sida som du föll i!

7. Ser du någon som gått igenom isen, använd i första hand livboj eller livlina. Använd annars en trädgren, skida, ispik eller en stege om sådan finns i närheten. Åla försiktigt ut på isen till den nödställde. Bilda kedja om ni är fler och sträck fram grenen till den nödställde.

Nobody is for ever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-01-23, 14:47.

Kommentera

Isvaksråd förtjänar plats på första sidan!

Bra gjort som vanligt Leif!

Kommentera

det är konstigt det där med säkerheten på isen. Förut när man vart ute på isen har man alltid struntat i isdubbar och torra kläder. Men efter att man fick grabben har man tänkt om. Nu följer dubbarna med varje resa och torra kläder är det sisådär med men ved och tändstickor finns alltid med, så att det räcker till en grillning och ev om olyckan är framma.

Hur länge klarar man sig i vattnet ? Om man kommer upp hur länge klarar man sig då om det är -10 ute ? Värt att prova dyka ner i snön från bastun för att känna den isande känslan. Men tänkt samtidigt att du ska klara av att gå kanske 2-3km till bilen och blöta kläder "suger" åt sig kylan (rättare sagt din kroppsvärme absorberas av kylan genom de blöta kläderna)

Det enda jag kan refferera till när det gäller blöta kläder och kyla är höstfisket men då är det 5-10 plus fortfarande.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag åkte i mellan bryggan och båten i våras precis efter isen gick. Typ 2-3 grader i vattnet. Det var jääävligt kallt. Däremot inga minusgrader i luften.

Åkte i med beteslåda, tank och spön i famnen. Det jag blev mest förvånad över var att det var helt omöjligt att komma upp på bryggan igen trots flytoverall. Så jag fick GÅ the walk of shame till stranden. Det var bara dryga 160 cm djupt.

Åkte hem och bytte kläder, sen var det bara att dra ut igen =)

Kommentera

Finns en del tuffingar.På en pimpeltävling på Åmänningen för 25år sedan såg vi två killar braka genom isen.Det var blåst och kanske -10.Båda kom upp omedelbart.En av killarna gav upp och gick tillbaka till starten men den andra vred ur sina blöta kläder, tömde stövlarna och fortsatte att pimpla.Hur länge han stod ut i kylan vet jag inte.

Kommentera

25 år sedan, tror den gubben va mer eller mindre halvdöd efter den dagen. Visst med dagen syntetkläder som är gjorda för att släppa igenom vatten/svett och fortfarande har värmande effekt. Vem vet han kanske körde med ull kläder rakt igenom och helt vindät
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Då är vi 2
                Ska ut för första gången nu på lördag, ska bli sjukt ball!!!
                Det jag kan tipsa om är google, sökt och läst massa tips å trix i oändligt många trådar så
                hoppas man har hyffsad koll nu!!

Skitfiske!!!

Kommentera

isen va över 30 cm tjock.. men vi fick ta mig fan inget..

vi satt typ 2 hel dagar..

börjar bli smått trött på den sjön nu.
                  dock när man tänker till baka till i sommras när man hade en 10kg+ där så fortsätter man

Kommentera

Kvinna gick igenom Mälarens is igår!

STOCKHOLM, Ekerö. "En kvinna gick igår, söndag 4 februari 2013 igenom Mälarens is utanför Ekerö väster om Stockholm. Färjan Pluto som går mellan Slagsta och Ekerö svarade på anrop, stävade till platsen och plockade upp kvinnan som sedan överlämnades till vårdpersonal på Ekerö.

Kvinnan fördes i ambulanshelikopter till Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Därifrån rapporteras att hennes tillstånd är allvarligt men inte livshotande." (TT)

Be careful out there!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    1 svar
                    168 visningar
                    0 gillar