Som rubriken: Kan man räkna en ismetefångad gädda(eller abborre) som sportfiskerekord.Angling har mig veterligen inte godkänts.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Räknas ismete-fisk som rekord?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggIsmete räknas som sportfiske...
Kommentera
-
Kolla reglerna om Storfiskregistrering på länken här nedan.
Intressant att det bara står:
"Fisken ska vidare ha fångats med spö och krok (t ex spinn, fluga, mete, pimpel eller trolling). Den ska ha krokats i mun eller svalg. Fisk som avsiktligt eller oavsiktligt har krokats på annat sätt registreras inte. Inte heller godkänns fångad fisk om spöt överlämnats till annan person under drillningen, eller om fisken har fångats i strid med gällande fiskelagstiftning."
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
De flesta som fiskar karp, sutare och brax fiskar med fler spön än ett. Sen har vi alla som trollar lax, öring pch röding...
Personligen skulle inte jag värdera/ räkna en ismetad gädda lika högt som en spinnfiskad, men det är ju bara min åsikt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tantor Visa inläggKolla reglerna om Storfiskregistrering på länken här nedan.
Intressant att det bara står:
"Fisken ska vidare ha fångats med spö och krok (t ex spinn, fluga, mete, pimpel eller trolling). Den ska ha krokats i mun eller svalg. Fisk som avsiktligt eller oavsiktligt har krokats på annat sätt registreras inte. Inte heller godkänns fångad fisk om spöt överlämnats till annan person under drillningen, eller om fisken har fångats i strid med gällande fiskelagstiftning."
//Tantor
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggSportfiskarna är en organisation och organisationer vill ha så många medlemmar som möjligt. Därför tenderar organisationer att ha svårt att sätta ned foten i frågor där ett rakt beslut skulle kunna stöt bort ett stort antal potentiella medlemmar. Därför (det är i alla fall min teori) nöjer man sig med att i de till intet förpliktande etiska reglerna ha en skrivning om att man ska sträva efter principen en fiskare - ett spö men när det kommer till kritan vill man inte stöta sig med trollingfiskarna, metarna och ismetarna. Svagt! För mig är sportfiske när man fiskar med ett spö som man håller själv. Fiskar man med flera spön samtidigt eller om man inte själv håller i spöet så är det inte sportfiske.
Ett spö som är handhållet borde vara kriteriet som gäller för rekordfiskar.
Men detta räcker inte som begränsning om man ska vara helt ärlig. Hur gör man i så fall i frågan om t ex upphängare, sill & makrillhäcklor med flera krokar på linan etc?
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
-
Förstår att man sätter gränsen vid att fisken ska vara fångad på spö och lina. Om angelfiske skulle bli godkänt så varför inte ståndkrok? (för er som vet vad det är). Tycker det är ok som det är, svårt att se ett vettigare alternativ.
Att Sportfiskarna inte vill stöta sig med metare, trollingfiskare och andra som använder flera spön i sitt fiske för att ha rimliga chanser är väl ett sundhetstecken? Att missbruka användandet av många spön är något helt annat och det ska väl inte Sportfiskarna lägga sig i, det måste vara upp till FVO:t eller motsvarande och det är därför man skriver Inte heller godkänns fångad fisk om spöt överlämnats till annan person under drillningen, eller om fisken har fångats i strid med gällande fiskelagstiftning.
Så uppfattar jag det.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggGör det? Oavsett om man har 32 spön?
Kan inte se att jag nämnde antalet spön någonstans så ser inte relevansen i ditt inlägg.
Ursprungligen postat av saiko Visa inläggDå trodde jag fel.Tycker det är ung samma sak.Att ta linan med fingrarna eller att ta upp den med rulle är ingen större skillnad.Om man anglar med 3-krok borde då också vara sportfiske.
Ang. maxmängden spön som får lov att användas för att regga storfisk eller svenskt rekord är jag tämligen säker på att det är 4st. Det har åtminstone varit så förr.
Du kan läsa mer om vad som krävs på http://www.sportfiskarna.se/storfisk...1/Default.aspxSenast ändrad av Sg; 2013-01-24, 12:31.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera