Antal spön på isen till ismete? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antal spön på isen till ismete?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Antal spön på isen till ismete?

Vet att det redan finns en hel del trådar om det här, men om jag skulle posta det här i någon slumpvald tråd tror jag inte det här budskapet skulle nå fram till lika många som det förhoppningsvis gör nu. Det jag vill börja med är att säga att jag förra vintern fiskade med 32 spön samtidigt en gång. Nu fångade jag er uppmärksamhet!

Människor blir galna över det här. Är inte det rovfiske? Är det inte ett brott mot naturen? Är det inte fruktansvärt? Är du inte självisk? Borde han inte förbjudas att någonsin ismeta mer? Han är värre än de som lägger nät!
    - Nej, det är jag inte!
    Min tanke över det hela har alltid varit såhär, skadar det andra människor? Om man lägger nät, eller trålar i haven, skadar det för andra människor? Svaret är givetvis ja. Trålning är som att plocka äpplen genom att ta ner alla äppelträd med en bulldozer och när man lägger nät dödar man fisken. Om jag ismetar med 32 spön, kommer jag förstöra ett vatten så mycket att folk som bor runt omkring kommer få problem genom att ekosystemet ändrar sig? Eller kommer fiskare fånga färre gäddor för att jag varit där? Svaret är nej om man ismetar på rätt sätt. För mig får folk ha mellan 1 till 400 spön, bara de kan hantera alla!

Jag ismetar för att det är roligt, mycket roligt. Man kan argumentera att ismeta med 32 spön inte är något sportfiske. Det är okej för mig, då är jag ingen sportfiskare. Jag är hellre ute på isen och har en otrolig rolig dag med ett par kompisar och fångar många gäddor än nolla eller fånga en fisk för att fortsätta bli kallad sportfiskare av folk som jag inte känner på Fiskesnack.
    När vi fiskade med 32 ismetesspön gjorde vi en storsatsning på just min favoritsjö. Det är en stor och mycket djup sjö där det är långt mellan huggen. Dessutom fiskade vi pelagiskt på 30 meters djup, något som gör att det tar ännu längre tid. Fördelen är att fiskarna är stora. De 7 timmarna vi var ute på sjön lyckades vi få, hör och häpna, 7 hugg varav 6 landade fiskar på 32 spön! Med lite matte kan man räkna ut att vi skulle varit tvungna att fiska i 8 timmar för att få ETT fäll, om vi bara skulle använt 4 spön som många rekommenderar. Det hade gått under kategorin "extrem seg fiskedag". Istället blev det en dag som jag fortfarande minns och längtar på att få göra om nu när isen snart har lagt sig!

Sålänge som man släpper tillbaka fisken man fångar, kan hantera alla spön man använder och det inte är emot fiskereglerna borde man inte bli lynchad här på forumet när skriver att man använder fler spön än vad som är "acceptabelt". Vi har kommit på en taktik i kombination med rätt utrustning som gör att vi kan hantera många spön samtidigt som vi utövar ett utomordentligt bra c&r (vi har inte dödat en enda gädda under förra vintern). Känns som om så fort någon nämner att de fiskar med fler än 4 spön här på forumet, är det någon som startar en debatt. Det finns inga instrument eller termer som kan mäta eller beskriva hur lite jag bryr mig om hur många spön folk fiskar med. Det är upp till dem, sluta starta onödiga diskussioner! Det var allt jag hade att säga, ha nu en riktigt trevlig isfiskesäsong!

bra skrivet

Kommentera

Det finns de som tycker att dynamitfiske är kul.

Kommentera

Kul skrivet Sevenoak, men om du ser utanför din egen värld och ditt exempel här kan du kanske förstå att det ändå finns en problematik kring det här?

Ta en lite mindre sjö, i ett område där det finns mänga gäddfiskare. Någon väljer att sticka dit på morgonen med 32 spön och har på så vis täckt in större delen av sjön. Någon halvtimme senare kommer fler fiskare dit, med fiskekort och taggade till tänderna. Hoppsan, här kunde vi inte fiska...

Med detta sagt: Först och främst tycker jag att fiskerättsinnehavaren bör sätta vettiga regler gällande max antal spön utifrån de lokala förutsättningarna, för det andra tycker jag att var och en bör använda sitt sunda förnuft kring vad som är rimligt och orimligt i sammanhanget.

I ditt exempel skriver du först att "du" fiskade med 32 spön, men sedan verkar det som att ni var ett gäng? Man får ju hoppas på det senare. Sedan, är du säker på att ni hade fått så mycket sämre resultat med färre spön? Då hade ni ju istället kunnat flytta runt dem mer.

Kommentera

Kalla det vad du vill, men sportfiske är det inte...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Det finns de som tycker att dynamitfiske är kul.
            Fråga: Skadar det andra människor?
            Svar: Ja. Det blir kemikalier i vattnet, ändrar ekosystemet och förstör den biologiska mångfalden. Skulle jag då fiska med dynamit? Är det då moraliskt rätt att fiska med dynamit? Nej.

Kommentera

För mig får folk ha mellan 1 till 400 spön, bara de kan hantera alla!
              Om samtliga fiskare i den sjön kommer med vars 32 spön och kan hantera dom hade det också varit ok ??

Kommentera

Jag metar karp i sjöar där 5 fiskar på en säsong är BRA! men jag använder ändå inte mer än 4 spön....

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Kul skrivet Sevenoak, men om du ser utanför din egen värld och ditt exempel här kan du kanske förstå att det ändå finns en problematik kring det här?

Ta en lite mindre sjö, i ett område där det finns mänga gäddfiskare. Någon väljer att sticka dit på morgonen med 32 spön och har på så vis täckt in större delen av sjön. Någon halvtimme senare kommer fler fiskare dit, med fiskekort och taggade till tänderna. Hoppsan, här kunde vi inte fiska...
                  Roligt att du tyckte att det var kul skrivet, tänkte att det här inlägget skulle bli lite annorlunda än de andra om samma ämne.
                  Ja, enligt ditt exempel skulle det bli problematik. Det är därför man alltid ska fråga sig: skadar det här andra människor? Enligt ditt exempel skulle det göra det, alltså skulle jag inte fiskat med 32 spön i det läget.

Vad jag ville få ut med texten var att folk skulle förstå att det IBLAND inte gjorde någonting om man fiskade med många spön. I vissa fall skadar det inte andra människor, eller gäddor för den delen, och då är det okej. I och med att folk på forumet inte vet när det är okej i mina hemvatten att fiska med många spön eller inte, ska de inte starta en diskussion om jag någon gång skulle skriva att jag fiskar med fler än 4 spön.

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  I ditt exempel skriver du först att "du" fiskade med 32 spön, men sedan verkar det som att ni var ett gäng? Man får ju hoppas på det senare. Sedan, är du säker på att ni hade fått så mycket sämre resultat med färre spön? Då hade ni ju istället kunnat flytta runt dem mer.
                  Vi var fyra personer som fiskade med 32 spön. Det blir 8 spön/person. Ett ganska högt antal, men med tanke på att vi fick 1,75 fäll/person var det inom gränsen för hanterbart. När vi fiskar pelagisk (20-40 meters djup) så fiskar vi 2-3 meter under ytan. När fisken blir hungrig kommer den upp och jagar småfisken som går under iskanten. Det är därför bättre att inte flytta ismetesspöet på hela dagen, för när fisken är hungrig går den upp i ytan och jagar, och när den är mätt så dyker den igen. Även om man flyttar spöet kommer inte fler fiskar att se fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Om samtliga fiskare i den sjön kommer med vars 32 spön och kan hantera dom hade det också varit ok ??
                    Om de släpper tillbaka alla fiskarna utan att de skadas hade samtliga fiskare fått fiska med 600 spön var för mig. Det hade inte stört mig ett dugg. Det är en stor sjö, och om de får en skön dag ute på isen med många gäddor är det roligt för dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad

Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    200 visningar