Någon som provat att pimpla med en fluga på tafsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som provat att pimpla med en fluga på tafsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon som provat att pimpla med en fluga på tafsen?

Någon som har erfarenhet av eller vet var man kan hitta information om pimpelfiske med flugor?

Jag funderar på att prova att fiska med en nymph imitation i änden på tafsen till blänket istället för den vanliga maggoten. eller eventuellt i kombination med maggot.

Är det någon som har erfarenhet av sådant fiske?

Kanske nån som har tips på bra mönster för en sån taktik?

Ursprungligen postat av grebgokz
    Någon som har erfarenhet av eller vet var man kan hitta information om pimpelfiske med flugor?

Jag funderar på att prova att fiska med en nymph imitation i änden på tafsen till blänket istället för den vanliga maggoten. eller eventuellt i kombination med maggot.

Gammaurus (om det stavas så9 räkorna skall fungera bra. Finns troligtvis specialflugor i din butik som används till pimpelfisket. T.ex. myror, olika former av räkor m.m. VEt att det finns säkerligen 20 olika varianter som enbart lanserat för pimpelfisket
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz

Erfarenheten är den att flugrackarn nästan alltid fastnar i iskanten, ett bättre tips är :

öring- orange Nilsmaster
      röding-orange Nilsmaster
      regnbåge-orange Nilsmaster
      sik-orange Nilsmaster........................................ ......

Kommentera

Råsto-flugan är ju en klassiker i detta sammanhang. Finns i en del varianter också.

Men nymfer eller gammarus imitationer med kroppar i tex swanundaze eller larvalace (tror de materialen heter så) blir ju väldigt illusoriska!
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Får väl sätta mig vid bindstädet och experimentera lite.

Om det sen bara ville bli lite is så man kan testa lite. Här i örebro trakten så har isen kommit och nästan blivit gångbar och sen blåsit bort 2 ggr nu :P

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
            Men nymfer eller gammarus imitationer med kroppar i tex swanundaze eller larvalace (tror de materialen heter så) blir ju väldigt illusoriska!
            helt riktigt, här får du ett mycket enkelt mönster som påminner en hel del om maggot. Jag har inte provat den än men när den var färdig tänkte jag att det ser helrätt ut som tex upphängare för pimpel. Tyvärr ingen dig. kamera...

Krok: shrimp-krok valfri stl.
            kropp: pearl flashabou ribbat ända ner i krokböjen och upp igen.
            Ljus-gul larvalace över, ner & upp igen.
            Skalle: bindtråd eller guldhjälm

Skitsnyggt när flashaboun lyser igenom larvalacen. Fisken måste bara tycka samma sak..

Kommentera

har testat fluga vid rödingpimpel
              Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Fungerar hur fint som helst..
                Man får tänka på att man har upphängare när man drar genom isen bara - och sedan behöver ju inte upphängaren vara en meter för då förstår jag att det fastnar illa..

Jag kör med en röd liten rackare som ser ut som en minimyra, skulle uppskatta att 1/3 av borrarna kör på flugan...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                2 svar
                212 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                1 svar
                167 visningar
                0 gillar