Hur länge klarar sig Mört i en hink ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge klarar sig Mört i en hink ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hur skulle det kunna bli för kallt? Vad är du rädd för ska hända?
    Angående mat så verkar det vara ett mindre problem än vatten kvaliteten - är vattnet fräscht och de får syre så klarar de sig ett par veckor utan problem - särskilt om det är kallt eftersom metabolismen är låg.

Kommentera

Hade en Svart (fisken går på sparlåga im mörker) 30L tunna. Klarade sig utan syrepump samt vattenbyte i över en vecka

Råkade "glömma" mörtarna...
      sigpic

Kommentera

De mörtarna jag har nu lät jag gå och tömma tarmarna och så - sedan tvättade jag tunnan noga och vattnet är fortfarande fräscht drygt två veckor senare (väntar på att en jobbig period i skolan ska ta slut...) - det enda jag har gjort är att vända på lite vatten i tunnan med en spann (en gång om dagen drygt).

Kommentera

Ursprungligen postat av danneviklund-ej inloggad
          Undrar också hur länge klarar sig mörten utan käk?
          Är vattnet kallt så minst ett par månader. Troligtvis längre, men jag har inte testat mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
            Är vattnet kallt så minst ett par månader. Troligtvis längre, men jag har inte testat mer.

Vi har en sump i sjön. COh då käkar mörtarna på varandra. Det lär väl inte vara för varmt? Men det är ett stor problem vi har iallafall

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
              Hur skulle det kunna bli för kallt? Vad är du rädd för ska hända?
              Angående mat så verkar det vara ett mindre problem än vatten kvaliteten - är vattnet fräscht och de får syre så klarar de sig ett par veckor utan problem - särskilt om det är kallt eftersom metabolismen är låg.
              Blir vattnet för kallt blir det is och då får jag för mig att mörtarna inte kan simma längre. Vissa dagar kan de ju bli 20 minusgrader, att ha mörthinken på balkongen då utan att förhindra att vattnet fryser = död mört. Det jag är ute efter är som tidigare sagt att sumpa mörten på balkongen så att jag slipper åka och köpa mört varje gång jag skall fiska.
              Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Danneviklund-ej inloggad
                Någon sa att om man har luftpump så fryser inte vattnet. Men blir inte vattnet för kallt likförbannat?

Kan ju knappast bli för varmt tycker jag, men möjligen för kallt?
                Jag uppfattde det här som att vattnet skulle bli för kallt (problemet i frågeställningen var ju temperatur och inte isbildning )- det är ju klart att is inte är bra... När det var som kallast så löste jag det genom att hälla i lite varmvatten varje dag - men 20 minus hade jag ju inte

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne_Viklund
                  Blir vattnet för kallt blir det is och då får jag för mig att mörtarna inte kan simma längre. Vissa dagar kan de ju bli 20 minusgrader, att ha mörthinken på balkongen då utan att förhindra att vattnet fryser = död mört. Det jag är ute efter är som tidigare sagt att sumpa mörten på balkongen så att jag slipper åka och köpa mört varje gång jag skall fiska.
                  Mmm, men du frågade i samband med att du hade hört att luftpumpen gjorde att det inte blev is ;-)

Ställ hinken mot väggen (för husväggens värmes skull) och se till att den inte utsätts för vind. Köp sedan en billigare luftpump på en zooaffär och en skarvsladd för utomhusbruk. Då behöver det bli riktigt kallt för att det skall bli för mycket is i hinken...

/D
                  Senast ändrad av Danne67; 2006-01-12, 17:07.

Kommentera

får prova och se vad som händer. Får ställa en kartong över hinken mot husväggen så kanske de löser sig. Låter man pumpen suga luft från lägenheten vinner man ju lite värme där med.

Eller så köper jag ny mört varje gång jag skall ut.
                    Skitfiske på er! ;-)

Kommentera

LUFTpump

Okey. för f-n luftpump, ibland är det fjortisvarning på den här sidan. absolut kör pumpen dygnet runt, och som skrivs köp en luftpump som går på 220v, om du SPY inte har otur så håller den i 10 år minst.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      208 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      145 visningar
                      0 gillar