Ismete efter grov Abborre ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete efter grov Abborre ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

He He, duktigt uträknat Bergman. Bergman pimplar med Bergman pirk. Vad snyggt va.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
      Visst kan det vara bökigt att få tag i småmört men med tanke på storleken på mörten som man brukar få när man handlar i butik så bör det inte vara några bekymmer alls.

Närå, att få tag i mörten ser jag inget problem i.
      Möjlighet att köpa mört i butik är nog en ouppnåelig lyx på många håll i landet.

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis
        Möjlighet att köpa mört i butik är nog en ouppnåelig lyx på många håll i landet.
        Kan nämn för er som inte vet att det med hög trolighet kommer gå att köpa Mört hos Olssons Fiske Butiken i vinter. Mmm, det kallas lyx Annars får man åka till nogon svartförsäljares garage och fynda:P
        sigpic

Kommentera

Måste säga att det känns lite lukrativt att sälja fisk i en butik. Deklarerar de vart de är fångade? Fiskar får inte flyttas mellan olika vatten utan tillstånd. Man felar själv ibland, men är det kommers borde man kanske deklarera vart fisken är fångad. Upplever inte att det är så, men jag kanske har fel förstås.
          Senast ändrad av Danne; 2004-11-23, 21:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
            He He, duktigt uträknat Bergman. Bergman pimplar med Bergman pirk. Vad snyggt va.
            Elanen, jorå det ligger nog några Bergman-pirkar i nån låda och skräpar.

Dennis, jo så är det nog men jag hade nog hellre haft någon mörtstuga liggandes men det går ju inte för alla klåpare som måste sno allt dom ser.

Danne, hehe ... fiskebutikerna brukar ha en särskild kassa för mörten. Sen har dom nog inte skyltat med vart dom är fångade heller ... om man ska fiska i skärgården är det ok att ha en insjöfångad mört då ? Vattnet möts ju ändå förr eller senare !?!
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Nu är jag förstås en insöad värmlänning långt från allt vad salt/bräckvatten heter. Definitionen "olika vatten" vet jag faktiskt inte vad den rymmer, men det rör sig säkert om vatten med öppen förbindelse eller t.o.m snävare regler än så. (Håller det dock osagt). Sjukdomar i allmänhet brukar inte vara applicerbara från salt till sött eller vice versa har jag för mig. Flyttning av fisk inom samma vatten kan också innebära flyttning av sjukdommar. I en del vatten finns lokala stammar av en art som knappt integrerar på den andra. (exempel på detta - iofs långt ifrån frågeställningen ovan - är öringströmmar. I många vatten finns det öringar som är helt genetiskt skilda från andra öringar i samma system. Naturligtvis handlar det om diverse vandringshinder mm som hållit stammarna/populationerna åtskilda) Vad öringarna har med detta har jag ingen aning om.... :-) Jo, vattensystem kan ha lokala stammar/populationer av arter. När det gäller arter som är starkt stationära kan det innebära att fiskar från en "stam" överhuvudtaget inte alls har samma genuppsättning som den andra "stammen". Om inte generna är uppblandade så skulle det i praktiken också kunna innebära att individerna i den ena "stammen" är sannolikt inte kommer att smittas av den andra om den bär en smitta. Mao andra ord är integrationen mellan de lokala populationerna mycket små och smittas en population är fortfarande risken liten att den andra smittas. Vatten i sig bär förvisso smitta. Organsikt matrial (fiskar mm) är förstås mer riskfyllt.
              Kanske det finns någon biolog och även någon som känner till regelverket inom detta som kan reda ut det mycket bättre än mig.

Känner också till att mörtförsäljningen ofta är svart. Även om jag inte tror att det är någon fara med att flytta fisk i en liten utsträckning (även farligt att köra för fort med bilen) så bör man kanske tänka sig för innan. Om en någorlunda intresserad, kunnig markägare frågar er vid ert fiske vart ni fångat fisken och den kommer från ett annat vatten kan det bli problem. Fiskeredskap och framförallt fiskar kan sprida kräftpesten. Något markägarna är mycket måna om att slippa. Även nyintroduktion av mört i en sjö där inte mört finns naturligt är dumdristigt.

Det är lite av dessa frågeställningarna till varför jag undrar varför inte fiskebutikerna tar sitt ansvar och åtminstone deklarerar vart fisken kommer ifrån.

Sedan felar jag förstås själv ibland. Färsöker dock inte.....men....
              Senast ändrad av Danne; 2004-11-23, 21:36.

Kommentera

bergman, jag tog med mig 30st insjö mörtar förra vintern för lite ismete i havsvatten, så gott som alla dog inom ett dygn, som tur var hade jag med mig andra mörtar oxå som var fångade i bräckt vatten
                Tube for life

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskmix
                  bergman, jag tog med mig 30st insjö mörtar förra vintern för lite ismete i havsvatten, så gott som alla dog inom ett dygn, som tur var hade jag med mig andra mörtar oxå som var fångade i bräckt vatten
                  Hade du dem riggade ett helt dygn?

/Martin

Kommentera

Försäljning av levande fisk kräver dessutom tillstånd vill jag minnas

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman
                      Nu när vintern börjar närma sig ordentligt så tänkte jag kolla vilka av er som brukar ismeta efter grov Abborre ?

Vad brukar ni köra med för bete ? Mask, liten mört eller löja kanske ? Andra tips på bra beten för vinterborren ?

Vilka tackel tycker ni är bra lämpade för detta fiske ? En trekrok under ryggfenan eller i munnen på betesfisken ? Två trekrokar ? Nåt annat finurligt för att man inte ska tappa fisk ?

Iom att PB:t på gädda är upphöjt lite så lär det nog bli mer av Abborren och Gösen i vinter och det finns ju en hel del roliga vatten att utforska.

Instämmer med KG?, Elanen och delvis P-U.....
                      Abborren är ju en pimpelfisk och det är mer känsla att känne huggen med pimpelspöet och som redan sagts så handlar det ju om att hitta stället där storabborren står........
                      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      235 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      1 svar
                      239 visningar
                      0 gillar